Laatste Nieuws
HG – HOEFER GROUP PREMIUM AMERICAN CARAVANS
Caravans made in Swaziland
Binnenkort worden er in Zuid Afrika ( en Swaziland) caravans geïntroduceerd welke in Swaziland door de Hoefer Group geproduceerd worden. CEO is de 31 jarige Amerikaan Charles Hoefer jr. , wiens vader Dave Hoefer o.m. directeur bij Dutchman was, terwijl zijn in Swaziland geboren echtgenote Andrea Kine president is. Het bedrijf claimt wereld’s lichtste caravans voor Zuid Afrika op Amerikaans leest te produceren. Er wordt geen gebruik gemaakt van hout. De twee lengtematen van resp. 4,93 m en 6,45 m wegen leeg rond resp. 550 kg en 800 kg. De prototypes welke in april 2017 beschikbaar kwamen worden op suggesties van consumenten aangepast en men hoopt deze eind juni 2017 in Zuid Afrika te introduceren. Prijzen tussen € 17.000 en € 27.000 Het bedrijft prijst ze aan als Premium American Caravans ( 30 mei 2017)
Franse overheid : Geen bezwaar tegen de overname van Adria Mobil door Trigano
In een persverklaring van 27 april j.l. heeft L’ Autorité de la concurrence naar aanleiding van een melding van Trigano op 15 maart j.l., verklaart dat er geen bezwaren zijn tegen de overname. Deze overname zal geen schade toebrengen aan de concurrentie daar het gecombineerde marktaandeel niet boven de 50% uit . Ten slotte heeft de Autoriteit uitgesloten dat het risico van schade voor de mededinging die zou kunnen voortvloeien uit gecoördineerd gedrag van spelers op de markt, met name in het licht van de zeer uiteenlopende marktaandelen van de top vier spelers in de markt, (Trigano, Hymer, Pilote en Rapido) het ontbreken van transparantie van de markt en de aanwezigheid van een aantal kleinere exploitanten. (4 mei 17)
Kleine lichtgewichten uit Duitsland : Nano Caravans
Andreas Franz bouwt sinds midden jaren 90 hondenaanhangwagens. Dit onder de merknaam Bobbybox en zijn webwinkel heet Belloshop. Dat veranderde in 2012 toen een klant opmerkte dat hij wel gek was; zijn hond overnachtte in een geïsoleerde driesterren hondenaanhanger en hij lag met zijn broze botten op de harde laadvloer van zijn auto . Toen kwam de vraag, kun je voor mij ook niet …… En ja dat kon, en zo ontstond in 2012 Nano Caravans . De twee modellen zijn Birdy en Bamby . De wagentjes zijn resp. 1,71 en 1,9 m. breed en wegen leeg resp. 125 ! kg en 295 kg. Laadvermogen resp. 175 kg en 205 kg. Prijzen vanaf resp. € 3699 en € 5995. ( 9 apr. 17)
Nieuwe fabriek van Westfalia in Gotha
Westfalia, dochter van het franse Rapido concern, heeft een nieuwe fabriek geopend in Gotha in de Duitse deelstaat Thüringen. Het is de intentie dat de campers van Westfalia in Gotha gebouwd gaan worden en dat in de bestaande fabriek Rheda-Wiedenbrück, de z.g, OEM activiteiten voor o.m. Ford en Mercedes ( Marco-Polo) zullen plaats vinden. Er worden momenteel ook modellen bij La Fleurette geproduceerd, ( 5 april 17).
Tipoon: een mini-caravan met slide-outs.
Het Franse start-up bedrijf Ebox-développement, kwam in 2014 met het idee om een mini-caravan met 2 slide-outs te ontwerpen met een breedte van 1.70 meter , 3.10 m. lang en hoog 2, 35 meter, echter in transporttoestand is deze hoogte maar 1.50 meter . Met uitgeklapte slide-outs is de maximale breedte 3,20 m. en de stahoogte 1,95 m. Het gewicht blijft onder de 750 kg. Eind deze maand wordt het eerste prototype op de eerste franse beurs voor avonturenvoertuigen getoond. De 3 jonge ontwerpers hopen in 2018 de Tipoon , the Travel Machine, op de markt te kunnen brengen. (4 april 2017)
Deense toebehorenspecialist Kronings brengt eigen caravan uit.
Het Deense Kronings, fabrikant van rangeersystemen (o.m. Trolley) klimaat-, solar-, en alarmsystemen brengt dit jaar een in eigen beheer geproduceerde ( teardrop-)caravan uit. Er zijn 2 uitvoeringen beschikbaar met een vanaf prijs van € 8500 ( 2 april 2017)
Swift bouwt nieuwe stacaravanfabriek
Het Britse Swift Group investeert £ 8 miljoen ( € 9,2 miljoen ) in een nieuwe fabriek voor stacaravans, welke in de zomer van 2017 opgeleverd wordt. Toen de Erwin Hymer Group zich begin dit jaar op overnamepad in Engeland begaf , waren er de geruchten dat Swift de eerste kandidaat zou zijn. Echter, de EHG heeft helemaal geen interesse meer in sta-caravans nadat hun stacaravans onder Burstner op een fiasco waren uitgelopen. Swift is in 2004 gestart met de productie van stacaravans en heeft inmiddels een marktaandeel van 80% in dit segment. De Swift Group realiseerde over 2016 een omzet stijging van 19% naar £252m en verdubbeling van de winst. In 3 jaren tijd nam het personeelsbestand met 30% toe naar 1.150 medewerkers. ( 23 mrt 17).
Longhorn, eerste Indiase caravanfabrikant houdt niet van campings…
De Longhorn Caravans worden vanaf dit jaar geproduceerd door een dochtermaatschappij van het Indiase Next Furniture, een fabrikant van keukens, kantoor- en school- inrichtingen. Opvallende slogan van het bedrijf is: ” we love festivals but not the camping”. Het bedrijf ziet je caravan geplaatst bij een boerderij of bij een meer of strand. De vrij smalle wagens ( 1.95 m. ) zijn opgetrokken uit GFK. ( 17 maart 2017)
De Erwin Hymer Group neemt de Explorer Group over
Het kon niet uitblijven. Nadat Trigano de eerste plaats op de Europese caravan- en campermarkt veroverde, komt de reactie uit Duitsland . De Erwin Hymer Group neemt het Britse Explorer Group over met de merken Elddis, Buccaneer, Compass en Explore. ( 10 Bij de Explorer Group, die verder gaat als The Erwin Hymer Group UK Ltd, werken 400 personen met een omzet van € 120 miljoen. Door deze overname behoren de volgende merken tot de Erwin Hymer Group: Buccaneer, Bürstner, Carado, Compass, Elddis, Eriba, Etrusco ,Explore, Hymer, HymerCar,Niesmann+Bischoff, Laika, LMC, Roadtrek, Sunlight , 3 Dog Camping ,de toebehorenspecialist Movera, de verhuurder McRent en Goldschmitt.(10 febr. 2017)
Lunar laat merknaam Cristall vallen.
Vanaf 2013 verkoopt Lunar op de Duitse markt camperbusjes onder de merknaam Cristall. De Britse fabrikant koos voor deze naam daar in de Tirus tijdperk bij Lunar gebouwde campers onder deze naam op de Duitse markt kwamen. Lunar heeft nu besloten om de merknaam Cristall te laten vervallen en voor een uniforme merknaam, zijnde Lunar te kiezen. ( 9 febr. 2017)
Dometic laat alle sub-merken vervallen.
Dometic laat alle tientallen sub-merken, veelal van de bedrijven die in het verleden zijn overgenomen, vervallen. Dit behelst o.m. Seitz, Waeco, Smev, Sealand , Mobicool, Atwood, Marine Air, Cruisair en Condaria. Naast de introductie van een nieuw logo en slogan worden alle producten ondergebracht in een van de zes nieuwe productgroepen : Koelen of Verwarmen, Sanitair & Hygiene, Eten & Drinken, Energievoorziening & Beheersing, Veiligheid & Beveiliging en Zakelijke Oplossingen. ( 24 jan. 17)
Alpenkreuzer is terug van weggeweest.
Het legendarische vouwwagenmerk Alpenkreuzer is terug van weggeweest. Doréma introduceert nu deze vouwwagens welke in een eigen fabriek in Slovenië gebouwd worden. Het tentdoek is van Doréma die ook het onderstel op basis van Knott-chassis assembleert. Doréma is ook verantwoordelijk voor de productie van de vouwwagen van de recreatiespecialisten die samenwerken onder de naam Teun. De merknaam Alpenkreuzer stamt uit 1958 en kwam van de importeur, de firma EKS (Eelart Kramer Sliedrecht). De wagens werden in de DDR geproduceerd, waarbij diverse onderdelen van het onderstel uit de Trabantfabriek afkomstig waren. In de DDR werden de wagens gebouwd onder de namen “Klappfix” en “Camptourist”, met name voor de interne markt, door VEB Fahrzeugwerk Olbernhau. Na de Duitse hereniging werd de productie van de Klappfix in Olbernhau gestaakt en overgebracht naar Stema in Großenhain. In 2006 ging EKS en daarmee Alpenkreuzer failliet. In april 2006 verwerft Stema de merkrechten en zet de productie voort met als Nederlandse importeur de firma Gerjak. Gerjak brengt in 2007 de Alpenkreuzer Montblanc uit. Op zijn beurt ging Gerjak in 2011 failliet en gingen de merkrechten daarna naar Doréma over.( 20 jan. 2017)
AL-KO neemt BPW Fahrzeugtechnik over.
DexKo Global, de moedermaatschappij van Al-Ko heeft het voornemen BPW-Fahrzeugtechnik over te nemen. BPW Fahrzeugtechnik uit het Duitse Padderborn is een 100% dochter van BPW Bergische Achsen KG uit Wiehl bij Keulen. Het bedrijf produceert o.a. caravanassen, koppelingen en caravanmovers. De overname dient nog door de Kartelcommissie goedgekeurd te worden. ( 17 januari 2017)
PS : Kartelcommissie heeft overname goedgekeurd, effectuering 1 maart 2017 (25 feb17)
Camper- en caravanproducenten : De wereldspelers.
Enige tijd geleden sprak het Trigano-concern het streven uit om in 2020 de grootste Europese speler op de markt van recreatievoertuigen te worden. Mocht de acquisitie van Adria Mobil succesvol worden afgerond, dan lijkt dat streven al bereikt te zijn. Trigano realiseerde een omzet van € 1.317 miljoen en Adria Mobil van € 350 miljoen. Samen hebben deze bedrijven 5.800 persoonsleden (Trigano 4.500 en Adria 1.300). De Europese tegenhanger, de Erwin Hymer Group realiseert een omzet in de ordegrootte van € 1.600 miljoen. Zijn 5.000 personeelsleden produceren jaarlijks 36.000 voertuigen.
Mocht men denken dat deze twee spelers de markt overheersen, dan is dat niets vergeleken met de giganten in de V.S. Twee partijen, t.w. Thor Industries dat afgelopen jaar Jayco, de nummer 3 op de Amerikaanse markt overnam, en Forest River hebben samen een marktaandeel van meer dan 83%. Thor Industries, waar behalve Jayco ook o.m. Airstream, Dutchmen en Keystone toebehoren heeft een aandeel van 47,7% , terwijl Forest River ( incl. o.m. Coachmen) een aandeel heeft van 35,7%. Thor Industries kreeg bij de verwerving van Jayco 3.200 personeelsleden erbij en komt nu uit op een totale bestand van 16.700. De omzet van Thor steeg door de overname met zo’n € 1.425 miljoen naar zo’n € 5.232 miljoen. Zowel Thor als Forest River hebben hun hoofdkantoor in Elkhart in de staat Indiana. Vier op de vijf in de V.S. geproduceerde voertuigen komen uit deze staat, waarbij in Indiana 22.500 personen in deze tak werkzaam zijn. De jaarlijkse productie in de V.S. ligt rond de 372.000 voertuigen. ( 8 jan. 2017)
Trigano neemt Auto-Sleepers over.
Het Franse Trigano heeft op 3 januari j.l. het Britse Auto-Sleepers overgenomen. De Britten realiseerden in 2016 een omzet GBP 121 miljoen met 386 personeelsleden.
Auto-Sleepers is in 1961 door de familie Trevelyan gesticht.
In 2000 wordt het bedrijf verkocht aan Ian Capes en Stuart Johnson, wiens Marquis Company in 2005 wordt overgenomen door de Italiaanse SEA Group. In juni 2009 verwerven de huidige directeuren de aandelen als gelijke partners waardoor Auto-Sleepers terugkomen in Britse handen, echter SEA behoudt een minderheid. Door de overname van SEA door Trigano in november 2012 verkrijgt deze laatste een minderheidsbelang in Auto-Sleepers. Vanaf midden 2015 worden er bij “Motorhomes and Caravans Thailand Ltd” in dit Aziatisch land campers geassembleerd. ( 5 jan. 2017)
Trigano wil Adria Mobil overnemen.
Het Franse Trigano heeft de onderhandelingen geopend met Protej om 99,08% aandelen in Adria Mobil over te nemen. Dat het Trigano concern de koper zou worden is geen grote verrassing daar de Fransen de laatste jaren al zeer actief op de kopersmarkt zijn geweest. De afgelopen jaren verwierven zij al de SEA -Group en Rimor en deze week ook nog Auto-Sleepers. Het bod van de Fransen bedraagt € 180 miljoen. Twee weken terug keerde Adria Mobil nog € 23 miljoen dividend aan de noodlijdende moeder ACH uit aangaande 2015 , bij een winst van € 11,5 miljoen.( 5 jan.17)
Teardrop caravans uit Zuid Afrika : XCamper
Op de Zuid Afrikaanse caravanmarkt, welke voor 90% beheerst wordt door Jurgens, meldt zich dit jaar ook een fabrikant van teardrop-caravans: XCamper. Begin dit jaar liep Radu Marinescu het kantoor van Dave Mortimer, directeur van Spinmet Furniture Manufacturers, een producent van meubelen binnen met de vraag of deze naar Amerikaans voorbeeld teardrop caravans kon bouwen. En zo werd in september het eerste model geïntroduceerd gevolgd door een tweede in de maand december 2016. ( 30 dec. 2016)
Nieuwe Duitse busfabrikant : Womondo
Womondo is een Duits buscamperfabrikant met introductie in januari 2017 .De fabrikant brengt 4 modellen busjes op de markt op basis van de Opel Movano, waarvan de grootste in Duitsland en overige 3 modellen in Slovenië geproduceerd worden. Het bedrijf is een dochter van Fleet Spot GmbH . ( 30 dec 2016)
De goedkoopste Amerikaanse producent van RV (recreatievoertuigen): Runaway
Wanneer men het over de Amerikaanse markt van vrijetijdsvoertuigen heeft zijn het veelal de grote kolossen aan campers die hier amper op de Europese wegen hun weg kunnen vinden. Een kleine fabrikant van z.g. teardrop caravans heeft een succesvol jaar achter de rug met de aflevering van hun 1.000 ste wagentje. Deze fabrikant, Runaway , opgericht in 2012 door Stephen Shives en zijn schoonvader Robert Lane, claimt de goedkoopste caravan op de Noord-Amerikaanse markt te leveren, Het model BaseCamp kost slechts $ 2495,- waarbij door zelfbouw nog wel het interieur ingericht moet worden. Het bedrijf brengt een 5 tal modellen uit waarbij de prijzen oplopen tot $ 4995.- . (30dec16)
Management Buyout (MBO) bij Coachman
Deze maand heeft er een MBO plaatsgevonden bij het Engelse Coachman door Elliot Hibbs, managing director, Ian Kershaw (technisch directeur), Steve Shipley ( Fin.directeur) en Jason Thompson (Directeur Inkoop).
Coachman is opgericht in 1986 door Jim Hibbs en George Kemp, voormalige directeuren bij ABI.. In 1997 wordt Coachman door Elddis overgenomen wat indirect de aanleiding is om de Explorer Group op te richten. In 2000 wordt in Hull een nieuwe fabriek gebouwd. Op 13 november 2001 volgt er een management buy-out door Jim Hibbs en zijn managementteam. In de periode 1993 – 2003 produceerde Coachman voor de Nederlandse markt onder de merknaam Hylander maar door de grote lokale vraag stopte men daar mee. De vader van Elliot Hibbs, Jim Hibbs, blijft nog een paar jaar als adviseur aan Coachman verbonden.(16 dec. 16)
Mag het ietjes minder zijn ?-Wide Path Camper
Mads Johansen uit het Deense Sønderborg brengt in een conceptfase in 2014 een (opvouwbare) mini-camper voor achter de fiets op de markt. Verkoopprijs rond € 1900,- Het gewicht bedraagt 40 kg. en de inhoud is 300 liter. In 2016 volgt een “car-camper”, een lichtgewicht opklapbaar caravannetje van 200 kg met een draagvermogen van 300 liter, tegen een (Deense) prijs van € 6500. Op het concept van dit mini-caravannetje wordt voor 2017 ook een nieuwe fietscamper ontworpen.( 13 dec. 2016)
Trigano opent nieuw busfabriek in Italië
Trigano heeft deze week een nieuwe buscamperfabriek in het Italiaanse Paglieta (Abruzzo) geopend waar men, met een personeelsbestand van 115 personen, jaarlijks 3000 bussen hoopt te produceren. Zoals wij ook al bij de Erwin Hymer Group het geval is, komen er verschillende merken uit een en de zelfde fabriek. Deze fabriek bouwt bussen op basis van Ducato voor de merken Benimar, Challenger, Chausson, CI, Roller Team, McLouis en Karmann. Alleen van Font Vendôme vindt hier geen productie plaats.(10 dec 16)
Het Sloveense bedrijf ACH, eigenaar van o.m. Autocommerce , Union hotels , IT bedrijf Perftech en Adria Mobil, dient zijn schulden te herstructureren en wil daarom Adria Mobil, waarvan het voor 99,72% eigenaar is, verkopen. Adria Mobil op zijn beurt maakt de laatste jaren een enorme ontwikkeling door met buitengewoon goede resultaten.
Adria Mobil, onder leiding van directeur Sonja Gole , heeft zich heftig tegen deze vervreemding verzet . In april j.l. . trachtte Gole nog met de hulp van het Zweedse Kabe een meerderheid te verwerven wat, door uitgifte van preferente aandelen aan huidige aandeelhouders, niet gelukt is. ACH op zijn beurt is voor 91,42% weer een dochter van investeringsmaatschappij Protej, waarin Sonja Gole een aandeel van 14,39% bezit.
De huidige directie van Adria Mobil heeft inmiddels, na een juridische strijd van 1,5 jaar, evenals de ondernemingsraad, met de verkoop ingestemd, mits de productie in Nova Mesto en de merknaam behouden blijven . Een tiental biedingen is inmiddels binnengekomen, o.m. uit Frankrijk en Duitsland . ACH verwacht rond de komende jaarwisseling tot een uitsluitsel te komen.(25 nov.16)
Software fabrikant brengt zelf ontworpen slide-out camper op de markt.
Michel Ebner , de camperaar die zijn geld in de software verdiende met zijn firma Xaxoa, wilde zijn droom verwezenlijken met de bouw van een camper van hoogwaardige materialen en vele producten uit de jachtbouw. Daaruit ontstond een zelfstandige firma: Magellano , vernoemd naar een Portugese ontdekkingsreiziger. En dan heb je ook wat: een camper met dubbele slide-out, 10,6 meter lengte en een ledig gewicht van 16 ton. De prijs € 680.000 ( 8 nov. 2016)
Barrière-vrij kamperen met de Tetrano- caravan
Tetrano , een start-up onderneming uit zuid Duitsland komt met 2 modellen (dubbelassige) caravans , o.m. bedoeld voor kampeerders met een dwarslaesie. Behalve dat de toegang barrière-vrij is zijn ook douche en toilet met rolstoel berijdbaar en is de wagen voorzien van verstelbaar bed. De firma is in 2016 opgericht door Andreas Merkle die op 34 jarige leeftijd verlamd raakte. Het eerste prototype werd geproduceerd bij ka-mobile. Om tot een aanvaardbare prijs in een kleine serieproductie te komen worden ervaren caravanfabrikanten en toebehoren-partners gezocht . Bij een individuele productie zal de prijs tussen € 50.000 en € 70.000 komen te liggen. ( 1 nov. 2016)
Bailey produceert als eerste Europese fabrikant in Australië
Verschillende Europese merken zijn , middels import, op de Australische markt vertegenwoordigd , zoals Bailey, Swift, Adria en in mindere mate ook Knaus, Lunar, Niewiadow en Wingamm. Als eerste Europese fabrikant is Bailey nu ook als producent in Australië actief. De laatste 4 weken werd zowel in Australië , Nieuw Zeeland als in Engeland een slide-out getoond met een totale lengte van meer dan 8 meter en 2.45 meter breed. Bailey heeft niet de intentie dezen wagen in Europa te verkopen maar is benieuwd naar de reacties van het publiek. (26 okt. 2016)
ACE Caravanas Spanje wordt geliquideerd.
ACE Caravans SA (Autocaravans & Caravans Europe) werd op 7 februari 1997 opgericht door Marco Antonio Sabater Montteagudo (namens Residenciales Moviles SA, een fabrikant van prefab-huisjes en vakantiehuisjes onder de naam Alicasa ) en Felipe Peyo Sánchez del Álamo (ex-partner van Roller Ibérica, S.A. van 1975 tot 1996). Het bedrijf was in het begin van zijn bestaan ook in Nederland actief maar heeft op 21 oktober de liquidatie gemeld. Moederbedrijf Alicasa blijft wel bestaan. ( 22 okt. 2016)
Winnebago neemt Grand Design over
Nadat dit voorjaar Airstream al Next, een jong caravanbedrijf overnam is het nu de beurt aan Winnebago. Deze Amerikaanse gigant neemt nu het pas in 2012 gestichte Grand Design over. Grand Design, gesticht door 3 voormalige werknemers van Thor, richt zich volledig op de productie van caravans en 5 th wheels maar deze voertuigen zijn van een zodanige grootte, dat men in de USA spreekt over Recreatievoertuigen, te trekken door een ( grote) auto. Grand Design kwam in 2014 al in handen van een investeringsmaatschappij. De overname werd 3 oktober j.l. aangekondigd waarna het aandeel van Winnegaboo met 24% steeg. Men hoopt de overname in het eerste kwartaal van 2017 af te ronden.Een van de huidige directeuren van Grand Design, Don Clark blijft CEO en wordt vice president bij Winnebago. De andere 2 oprichters/directeuren worden consultants bij het nieuwe moederbedrijf. De productiefaciliteiten blijven onverminderd in Middlebury Ind. (22 okt16).
Nieuw Nederlandse vouwwagen ICamp van UDOCamp
Terwijl we nog op de herintroductie van Paradiso wachten, maakt een nieuwe Nederlandse producent, UDOCamp uit Zaltbommel, haar opwachting met een nieuwe vouwwagen genaamd I-Camp. De firmanaam heeft een dubbele betekenis, behalve dat hierin de familienaam van de producent/eigenaar verweven is, verwijst het ook naar :You Do Camp. Het TenCate tentdoek welke op deze wagen gebruikt wordt komt van Marvella tenten uit Veghel.(12 okt.2016).
Nieuw luxueuze caravanmerk van Lunar
Het Britse Lunar introduceert dit najaar een derde caravanmerk: Alaria Dit merk moet een tegenhanger gaan vormen voor het luxe merk uit de Explorer Groep : Buccaneer. Naast het basismerk Lunar kent deze fabrikant ook een instapmerk, Venus. De Explorer Group kennen wij van de merken Elldis, Compass, instapmerk Xplore en topmerk Buccaneer. Zelfs de uitrustingen van Alaria en Buccaneer komen veelal overeen terwijl de prijzen nog geen 3% van elkaar afwijken. ( 9 okt.2016)
Rapido neemt P.L.A. over
De Franse Rapido Groupe , fabrikant van de campermerken Rapido, Itinio, Dreamer, Campérêve, Fleurette en Westfalia, neemt het Italiaanse P.L.A. over. P.L.A. is in 2010 door de nu 82 jarige Pier-Luigi Alinari opgericht. Het bedrijf maakt jaarlijks meer dan 1.000 campers. ( 7 okt. 2016)
Geen Carado en Sunlight caravans meer
Zonder er ruchtbaarheid aan te geven is de levering van caravans onder de merknamen Carado en Sunlight stil komen te vallen. Door de grote vraag naar campers worden er bij Capron , de fabriek van de Erwin Hymer Group in het Saskische Neustadt , nog uitsluitend campers onder deze merknamen geproduceerd. (27 sept16)
AL-KO neemt Winterhoff over.
DexKo neemt t.b.v. haar kernactiviteiten binnen AL-KO, het Duitse Winterhoff over, fabrikant van stabilisators , koppelingen en steunwielen. Mocht de kartelautoriteiten hier geen bezwaar tegen hebben dat wordt de overname op 31 augustus 2016 geëffectueerd. Winterhoff blijft binnen DexKo/AL-KO als zelfstandige merk voortbestaan. Per 1 januari 2016 is AL-KO een fusie aangegaan met het Amerikaanse Dexter Axle en werd de nieuwe firmanaam DexKo en is daarmee de grootste assenfabrikant ter wereld. De merknamen Dexter voor Amerika als AL-KO voor Europa blijven bestaan. (31 juli 2016)
Thor neemt Jayco over.Het Amerikaanse Thor Industries heeft op 1 juli j.l. Jayco Corp. overgenomen voor $ 576 miljoen. Jayco gaat onder de zelfde directie als een dochterbedrijf van Thor verder. Jayco Corp. bestaat naast Jayco uit Starcraft RV, Highland Ridge en Entrega Coach. Door deze acquisitie heeft het nieuwe Thor bijna 48 % van de Amerikaanse RV (Recreation Vehicles) markt in handen, dit is inclusief de 13% van Jayco. Op de tweede plaats volgt nu Forest River met 35% en op de derde plaats staat Winnebago met een bescheiden 3%. . Thor is het moeder-bedrijf van Airstream. ( 12 juli 2016)
Oudste Zuid-Amerikaanse caravanmerk opnieuw op de markt
Na drie jaren van ontwikkeling brengt St. Ignatius Motorhomes , Brazilië, de legendarische Turiscar caravan in 2016 weer op de markt. Deze nieuwe Turiscar is volledig uitgerust met een Al-Ko onderstel, remmen, stabilisator en neuswiel en zou op de Europese wegen, dit i.t.t. Amerikaanse, Zuid Afrikaanse of Australische modellen, niet misstaan.
In 1965 start de productie van de Turiscar caravan in Brazilië. Turiscar is de eerste Latijns-Amerikaanse fabrikant van caravans, afgeleid van Knaus. Toen Helmut Knaus aan oprichter Sr. Scheid vroeg of er tentenateliers en campings in Brazilië waren, moest deze tweemaal ontkennend antwoorden waarop Knaus Scheid veel succes wenste.
Echter in 1997 stagneert de markt van caravans daar deze met rijbewijs B niet meer getrokken mogen worden. In 2011 werd deze maatregel gelukkig weer ingetrokken. In 1999 gaat Turiscar als fabrikant failliet. Het bedrijf produceerde meer dan 10.000 voertuigen (caravans , campers en 5th wheel) met de piek in de 70er jaren. . In 2013 neemt Santo Inácio Motorhomes ( St Ignatius Motorhomes) de rechten op Turiscar over.
De markt aan vrijetijdsvoertuigen is in Brazilië vrij laag ; in 2015 werden er 230 campers verkocht en de caravanfabrikanten zijn op een hand te tellen.( 5 juli 2016)
Aandeel Kabe in moedermaatschappij van Adria gaat niet door.
Kabe is er niet in geslaagd het voorgenomen belang van 25% in Protej d.o.o. te verwerven. Een groep van aandeelhouders met voorkeursrechten hebben de beschikbare te koop zijnde aandelen opgekocht. Hiermee komt voorlopig een einde aan de jarenlange strijd van de directeur van Adria Mobil, Sonje Gole, om de meerderheid in Adria Mobil terug te krijgen. Indien de ” coup” van Kabe gelukt was, dan had de groep rond Sonje Gole en partner Kabe deze meerderheid verworven. De samenwerking tussen Adria Mobil en Kabe is een lange termijn filosofie en niet beïnvloed doordat het bod afgeketst is. ( 2 juni 2016)
Kabe is voornemens een aandeel in moedermaatschappij van Adria te verwerven.
Het Zweedse Kabe is voornemens om een belang van 25% te verwerven in Protej d.o.o., de moedermaatschappij van Adria Mobil d.o.o. Adria en Kabe kennen een jarenlange samenwerking. Kabe vertegenwoordigt Adria in Zweden, Noorwegen en Finland en is ook de grootste distributeur van Adria. Protej kent 41 verschillende aandeelhouders. Het bod van Kabe geldt tot 15 april 2016 en vertegenwoordigt een waarde van € 13 miljoen voor de 25% aandelen in Protej. (12 april 2016).
Airstream neemt Nest over.
In 2008 sticht voormalige directeur van het marketingburo Creative Beast, Robert Johans zijn eigen caravanbedrijf. Oorspronkelijk bestonden de activiteiten uit restauratie van glasfiber vintagecaravans zoals de legendarische Boler. Deze vonden plaats in zijn fabriek in Bend. Oregon, genaamd de Egg Plant. In 2015 komt zijn eerste glasfiber prototype op de markt genaamd Nest, deze weegt minder dan 1100 kg. Op 1 april 2016 neemt Airstream de activa over ; info over de productiecentra volgt later.( 5 apr.16)
Definitief einde voor Cabby caravans.
De curatoren zijn er niet ingeslaagd voor het sinds januari 2016 failliete Cabby een doorstart te realiseren. Het Zweedse Handelsbanken heeft het bod van Polar op alle reserve-onderdelen geaccepteerd waardoor tenminste de onderdelenvoorziening naar dealers en klanten gewaarborgd blijft. Het onderdelenmanagement wordt echter van Kristinehamn naar de fabriek van Polar in Doretea overgebracht. De voorraden, machinerieën en opstallen in Kristinehamn zullen worden geveild. Polar is reeds geruime tijd marktleider aangaande de reserveonderdelen. (17 maart 2016)
Hymer’s dochter Laika brengt nieuw campermerk op de markt.
Bij de opening van de nieuwe Laika fabriek , 26 februari 2016 , wordt door Caroline Hymer, dochter van Erwin Hymer, een nieuw campermerk geïntroduceerd: Etrusco. Deze merknaam is afgeleid van de Etrusken , welke bevolkingsgroepen voor 2 eeuwen in Toscane en midden Italië gewoond hebben. Het nieuwe merk gaat “value4money” campers op de markt brengen, te vergelijken met de merken Sunlight en Carado uit de Erwin Hymer Group.(29febr.2016)
Hymer neemt Canadese camperfabrikant over.
Nadat de Erwin Hymer Group op 30 november 2015 een contract getekend had met de Canadese Roadtrek , om de Hymer merknaam op de Noord Amerikaanse markt te introduceren in de zg. B Class Motorhome, neemt Hymer nog geen 3 maanden later, op 24 februari 2016 Roadtrek volledig over van de eigenaar, beleggingsmaatschappij Industrial Opportunity Partners LLC . Rondtrek is een van de grootste leveranciers van compacte campers op de noord Amerikaanse markt. Het bedrijf is in 1980 door Jac Hanemaayer gesticht nadat hij het uit 1974 daterende Home & Park Vehicles Ltd. overgenomen had. (24 feb 2016)
500 Merken caravan- campers
Met de toevoeging van Ford RV bevat CaravanCamperIndex nu 500 merken aangaande caravan- en camperfabrikanten. Daarnaast treft u ook nog 100 merken vouwwagen- en stacaravanleveranciers aan. (16 feb 2016)
Ford met caravans op de Amerikaanse markt.
In het eerste kwartaal van 2016 brengt Ford USA voor het eerst een eigen camper opzetunit uit, welke in het tweede kwartaal van 2016 gevolgd gaat worden door een caravan-trailer. Aan de ontwikkeling van deze producten is 15 maanden gewerkt door een team van Ford Truck Design en een team van Livin Lite , een dochtermij van Thor Industries. Hoewel Ford in de 70er jaren een eigen RV divisie had , zegt Ford nu de eerste O.E.M.-er te zijn die een uitgebreide range vrijetijdsvoertuigen onder licentie op de markt brengt. De wagens zullen via het dealernetwerk van Livin Lite verkocht worden.( 16 feb 16)
Nieuw revolutionair caravannetje
Op 21 januari 2016 werd op de Caravana te Leeuwarden een nieuw caravannetje geïntroduceerd welke van gerecyclede melk- en jus d’orange pakken is gemaakt. Het trailertje, dat ook voor andere doeleinden kan worden gebruikt is een product van de jonge ondernemers Willem Warenbrink en Erwin Rozendal uit Heerde. Dit bouwmateriaal, welke aan MDF doet denken, is genaamd ECOR en een patent van het Amerikaanse Noble concern. Hoewel het showmodel “kleurloos” bruin is, is het in ieder gewenste kleuren te leveren. (26jan.16)
Opnieuw faillissement voor Cabby
De rechtbank heeft op 11 januari 2016 het faillissement uitgesproken welke het Zweedse Cabby op 8 januari 2016 zelf had aangevraagd. Het is nog niet bekend welk lot de 63 medewerkers zal treffen . Een doorstart onder een nieuwe eigenaar is nog mogelijk maar liquidatie van het merk dat in 1963 is opgericht is ook niet uitgesloten. Het was de bedoeling om in 2015 zo’n 450 caravans te produceren.(12jan.16)
Update : Er heeft zich een lokale partij gemeld die voornemens is Cabby over te nemen maar ook om de activiteiten met andere producten uit te bereiden. De bank echter onderhandelt echter nog met een paar andere partijen
Ecocapsule
We zullen de Ecocapsule voorlopig maar kenmerken als een stacaravan. Dit huisje in een vorm van een ei zal zich qua energie zelf bedruipen: Dit middels een ingebouwde windturbine, aangevuld met zonne-energie en regenwater. Het ontwerp is van de Slowaakse Nice-Architects, die verwachten het model in het eerste kwartaal van 2015 in productie te nemen en deze eind 2016 van een onderstel op wielen te voorzien. Dan hebben we er een caravannetje erbij. (1 dec.2015)
Carlight Caravans stopt (weer ) met de productie
Het legendarische merk Carlight ( opgericht In 1932) in de vorige eeuw de Rolls Roys onder de Britse caravanmerken heeft de productie ( wederom) gestaakt. Deze eeuw is het merk al drie maal van eigenaar veranderd en nu lijkt het doek definitief gevallen te zijn. De huidige eigenaar Classic Caravans Ltd uit North Rauceby heeft de poorten gesloten en voorraden en onderdelen verkocht. ( 22 okt. 2015)
Nieuw Brits caravanfabrikant: BareFoot
In oktober 2015 brengt het Britse Go Barefoot Ltd., een dochteronderneming van motor- en zijspanleverancier Watsonian Squire, een polyester caravan uit in de vorm van een ei. Het geraamte komt van Cheltenham Laminaten Ltd. terwijl de camperfabrikant Auto-Sleepers het custom-made interieur plaatst. Het ontwerp is van de juriste Cathy Chamberlain die geen caravan naar haar wensen kon vinden en daarom er zelf maar een ontwierp en bouwde, in eerste instantie voor eigen gebruik. De prijs van deze caravan, die een voorbereidingstijd van 4 jaren kostte, begint bij € 26.000 (22 okt 15)
Nieuw busmerk binnen de Adria Group
Met ingang van het modellenjaar 2016 wordt o.m. in Frankrijk de naam van de Sun Roller buscampers veranderd in Elios. Elios was in het verleden reeds een modellenreeks binnen Sun Roller. ( sept. 15)
Trigano verwerft vouwwagenmerk Dingo-Tec
Op 1 augustus 2015 heeft Trigano een nieuw vouwwagenmerk verworven: Dingo-Tec. Dit merk naar Australisch design werd tot deze datum door het Duitse Sandfire Outdoor GmbH op de markt gebracht. De On – Off the Road vouwwagens zijn naar design van het Australische OZTrail, welke sinds 1994 bestaat. (12 aug. 15).
Zweedse Mobile Living Group Failliet
Op 6 maart 2015 heeft de Mobile Living Group zelf haar faillissement aangevraagd. In de loop van 2013 naam de Östgöta Camping Grupp , de importeur van caravans uit de Erwin Hymer Group, Solifer/Polar over . Enkele maanden later werd de naam van deze dealerorganisatie omgedoopt in de Mobile Living Group. Sinds 2014 was de Mobile Living Group ook de importeur van de bij de Hymer Group geproduceerde Solifer caravans. De fabriek van Polar en SoliferPolar AS blijven buiten dit faillissement. ( 8 maart 2015)
Reconstructie Cabby afgerond.
Op 21 januari heeft de Värmland District Court de reconstructie van Cabby goedgekeurd. Op 25 maart 2014 werd door de zelfde rechtbank aan Cabby toegestaan om binnen een jaar tot een schuldsanering te komen. Middels een een uitgestelde betaling tot 21 januari 2016 en een reductie van de schulden van 25% i.o.m. de schuldeisers is deze nu afgerond. Bij Cabby werken momenteel 60 personen. CEO is Svein Valstein. ( 30 januari 2015)
Trigano neemt Rimor Autocaravans over.
Middels een 60% aandeel in de nieuw gestichte onderneming “Luano Camp SrL” heeft Trigano de meerderheid in Rimor verworven. De familie Niccolai, oprichter van Rimor, bezit de overige 40% in Luano Camp, gevestigd in Poggibonsi, welke onderneming nu over de faciliteiten en merknaam van Rimor beschikt. Sabrina Niccolai wordt CEO van Luano Camp met Francois Feuillet als president. Rimor verkocht in 2013/14 zo’n 1200 campers en verwacht voor 2014/15 een omzet van € 50 miljoen. Uit de fabriek van Rimor komen ook de campers van Kentucky en XGo. De rechtbank te Siena heeft op 2 april 2015 de definitieve overname bekrachtigd. Door deze overname behoren de volgende merken tot de Trigano Groep: Campers: Arca (It. 2001), Autostar (1998), Auto Trail (GB. 1999) en dochter Tribute, Benimar (Sp. 2002), Challenger (1994) , Chausson (1994) , CI (It.1999), Elnagh (It-2012), Eura Mobil (D. 2005), Font Vendome (2004), Karmann Mobil (D. 2005), Kentuckty (It.2015) McLouis (It. 2012), Mobilvetta (It. 2012) Notin (maart 2012), Rimor (It.2015), Roller Team (It.1999) en XGO (2015). Caravans: Caravalair (1971), La Mancelle (2001), Silver, Sterckeman (1974) en Elnagh. Vouwwagens: Raclet en Trigano; Stacaravans: Trigano . In Poggibonsi bevindt zich ook de fabriek van Elnagh en McLouis. (29 januari2015)
Wat bracht 2014 als nieuw(s)
In de loop van 2014 introduceerden nieuwe fabrikanten enkele nieuwe campermerken zoals Carapods , Dreamer Vans , Poksi en Roberta Mobil. Verder kwamen uit bestaande fabrikanten nieuwe campermerken als Cristall-Vacanza , Freeline en SilverSun . Als nieuw caravanmerk konden wij Casara verwelkomen. Helaas verdween het legendarische Wilk als caravanmerk,nadat een paar jaren terug ook zijn naamgenoot uit Zuid Afrika al verdwenen was. Verder verdwijnen onopgemerkt kleintjes zoals Camp Runner. En dan was er sprake dat wij een geheel nieuw caravanconcept uit Dubai zouden verwelkomen, maar verder dan de aankondiging van deze “The New Generation” eind 2014, is het niet gekomen. Midden 2014 werd het Italiaanse Giottiline door PLA overgenomen.Onze site bevat nu meer dan 540 merken uit de gehele wereld. 30 december 2014.
Knaus-Tabbert stopt met Bavaria Camp buscampers.
Knaus-Tabbert stopt de productie van Bavaria Camp buscampers in de fabriek in Obermeitingen. Deze series worden dan onder het Knaus merk geïntegreerd en gebouwd in de Hongaarse fabriek in Nagyoroszi waar al jaarlijks 2.000 buscampers van Knaus en Weinsberg geproduceerd worden. In het begin van de 80er jaren vond er in Obermeitingen bij Landsberg ( Beieren) reeds inbouw van campers plaats maar de serie-productie kwam pas in 1999 op gang. In 2006 liep de 1.000ste camper van de band. In 2007 kwam de productie van hoogwaardige buscampers op gang , maar i.v.m. de crisis bouwt men, zoals veel fabrikanten , alleen wat besteld is. Bavaria Camp is sinds juli 2011 een dochter van de Knaus/Tabbert groep en daar werken momenteel 18 medewerkers en dit bedrijf heeft niets uit te staan met het campermerk Bavaria uit het huis Pilote.( Oct 2014)
Nieuw toegevoegd: ( 16 nov. 2014)
Heden zijn ook merken uit USA en Rest Wereld toegevoegd, waaronder een van de oudste familiebedrijven, welke wij in Australië kunnen vinden. – 16 november 2014. 19 mei 2014
Knaus/Tabbert GmbH stopt de productie van Wilk.
I.v.m. het aanpassen van het merkenpakket stopt Knaus Tabbert met ingang van modeljaar 2015 met de productie van Wilk. De service-verlening wordt door de bestaande Wilkdealers of die van Knaus Tabbert overgenomen. ( Jul. 2014)
Productie van Solifer naar Duitsland. SoliferPolar AB, de fabrikant van Polar en Solifer gaat de productie van Solifer uitbesteden. Het Scandinavische bedrijf is een samenwerking aangegaan met de Erwin Hymer Group. Met ingang van het modeljaar 2015 worden in het Zweedse Dorotea, alleen nog Polar caravans gemaakt. In Dorotea werd bijna 50 jaren geleden gestart met de productie van Polar. De productie van Solifer kwam in 2003 vanuit de regio Helsinki naar Dorotea. Met ingang van modeljaar 2015 wordt Solifer gebouwd bij LMC in Sassenberg ( een serie) en bij Hymer in Bad Waldsee (twee series) en wordt Solifer contractueel nog uitsluitend in Scandinavië verkocht. ( 2 april 2014)
Cabby in problemen
Op 25 maart 2014 heeft het Värmlands District Court, Cabby Caravan AB een schuldsanering toegestaan hetgeen een alternatief is om een faillissement te voorkomen bij bedrijven die financiële problemen hebben, maar die op de lange termijn een kans hebben om te overleven. De komende maanden krijgt Cabby de gelegenheid om te onderhandelen met de schuldeisers . Cabby Caravan AB blijft actief in de productie en verkoop van caravans. Als beheerder is advocaat Henrik Nilsson aangesteld. ( 28 maart 2014)
.
Interniti failliet
Het Britse Interniti, fabrikant van uitschuifbare caravans , is op 27 maart 2014 in staat van faillissement geraakt. Het eerste prototype , waarbij men een Amerikaanse octrooi gebruikte, werd in het voorjaar van 2012 getoond terwijl op de beurs van oktober 2013 de volledige range getoond werd.Bij het bedrijf werkten 41 personen, welke toekomstige klanten hadden al een aanbetaling gedaan welke als verloren kan worden beschouwd. Ook de verkoop van Interniti Steel door eigenaar Phil Daniels , om geld in de divisie te pompen mocht niet baten. Ook het Engelse Dunster House, een fabrikant van tuinhuisjes, die een paar jaar robuuste caravans onder de namen Stealth en Concordia (2012) uitbracht, heeft in februari 2014 de caravantak definitief gesloten, nadat de productie eind 2012 al stil viel. ( 7 maart 2014)
Airstream Interstate buscamper
Het roemruchte Amerikaanse Airstream , welke in 2010 gestart is met de productie van buscampers op basis van de Mercedes Sprinter, brengt deze buscampers, de Airstream Interstate, in 2014 ook in Europa uit. Het Duitse bedrijf Roka-Werk GmbH is de officiële importeur voor de Duitstalige landen, Frankrijk, Scandinavië en de Benelux ( 30 januari 2014)
Nieuw Nederlands caravanmerk
Op de Caravana van januari 2014 werd een prototype getoond van een nieuw Nederlands merk. De Casara heeft de as verder naar achteren staan en onder de dissel komt een dubbel neuswiel. Aan dit ontwerp is tien jaar gewerkt en daar zijn verschillende Nederlandse ondernemingen, al of niet voor kortere of langere termijn, bij betrokken geweest : ACC Biod, Kip, Lusaro, Trios en Wega machinefabriek en verder HAN (Hogeschool Arnhem en Nijmegen). Ook werd er Europese subsidie voor ontvangen. Verwacht wordt dat de productie eind 2014 opgestart kan worden. ( 21 januari 2014)
Alle merken van Hymer AG en CMC in nieuwe Erwin Hymer Group.
De merken welke nu nog vertegenwoordigd worden in Hymer AG en CMC worden in een nieuwe groep samengevoegd: Erwin Hymer Group. Tot deze nieuwe groep gaan behoren : Bürstner, Carado, Eriba, Hymer, Niesmann+Bischoff, Laika, LMC/TEC, Sunlight en de toebehorenspecialist Movera, de verhuurder McRent en spoedig ook de in 2013 verworven Goldschmitt. Deze merken samen maken een omzet van 1,2 miljard euro , 25.000 campers en 10.000 caravans per jaar bij 4.000 medewerkers. In 2012 is Hymer van de beurs afgehaald nadat alle aandelen weer in de familie waren; CMC werd dat jaar ook opgeheven. ( 11 januari 2014)
Nieuwe eigenaar voor Niewiadów
In 2011 komt het conglomeraat Niewiadów S.A. in staat van faillissement en wordt naasting gezocht naar kopers voor de verschillende divisies. Pas op 9 september 2013 wordt er een koper voor de trailer-divisie gevonden. Maar reeds in 2010 werd er een project opgestart om tot de ontwikkeling en productie van een camper te komen. Deze komt onder de merknaam Romer op de markt en in 2014 zullen ook caravans onder deze merknaam volgen. De merknaam Niewiadów lijkt hiermee te verdwijnen. 18 januari 2014 Nieuwe merken in 2014: Cristall-Vacanza , Freeline en SilverSun zijn nieuwe campermerken uit bestaande fabrieken in 2014.
31 december 2013 Wat bracht het jaar 2013 als nieuw(s) ? Ondanks het feit dat de markt van vrijetijdsproducten terugloopt , zagen wij enkele nieuwe caravanmerken verschijnen: Across, Citycaravan, Eterniti, Novanco en Pino. Tevens kwam Compass terug en ging Vanmaster teloor en herrees weer. In Zweden werd Fritidsvagnen geïntroduceerd als de Zweedse Predom. Bij de campers zagen wij nieuwe merknamen verschijnen uit bestaande fabrieken: Bela, Camperline, Free Living, Foster, HymerCar, Malibu en Neo-Traveller en verder de herintroductie KentuckyCamp. Een nieuwe fabrikant bracht Tikro campers terug op de markt. Helaas verdween SunRoller definitief. ( 5 aug. 2013)
Caravanfabrikant SUN ROLLER SA. Spanje wordt geliquideerd
De grootste Spaanse fabrikant van vrijetijdsvoertuigen , SUN ROLLER wordt na 40 jaren geliquideerd. De productie van caravans en stacaravans is stil gelegd en de resterende 110 werknemers zijn nu voor twee maanden met betaald verlof gestuurd. Reeds in 2009 vroeg de onderneming haar faillissement aan waarna men tot overeenstemming met de schuldeisers moest zien te komen. In dat jaar vielen 74 ontslagen bij het bedrijf waar ooit 300 mensen werkten en die de grootste fabrikant van stacaravans op ons continent was. Dit resulteerde in 2010, i.o.m. de schuldeisers, tot het opzetten van nieuwe projecten in o.m. de stacaravan business en een aflossingsvrije periode tot 2013 . Nu deze periode voorbij was kon men mede door de economische crisis niet aan de verplichtingen voldoen en heeft de rechtbank in juni 2013 de liquidatie aangekondigd. De vakbond UGT hoopte op een koper die het bedrijf in afgeslankte vorm voort kon zetten. Sun Roller is op 8 oktober 1973 door Josep Maria Ordeix opgericht samen met het Italiaanse Roller. Begin jaren 80 kocht Josep Ordeix het belang van Roller op en kwam er een einde aan de samenwerking met Roller Italië. In 1998 verkocht Ordeix een belang van 40% aan de Britse investeringsmaatschappij 3i. In september 2007 verkoopt 3i dit belang van 40% aan Adria , die daarmee een meerderheidsbelang van 80% in Sun Roller verkrijgt en wat volgens de Spanjaarden tot de ondergang van de Spaanse fabriek zou leiden. De productie van campers wordt in 2003 naar Slovenië overgeheveld. De Britse fabrikant van caravans, Fleetwood, waarin Adria in 2005 de meerderheid verwierf, ging in 2009 failliet.