tab

Tab

In Duitse tijdschrift Camping, Cars & Caravans, juni 2001, werd een computeranimatie van een minicaravan in retrostyle voorgesteld en de lezers gevraagd wie de fabrikant kon zijn. Slechts 22 procent van de lezers gaf het juiste antwoord: Tabbert .                                                                         In maart 2002 kwam de eerste T@B op de markt. In 2003 werd de T@b ook in de Verenigde Staten geassembleerd door Dutchmen en na een onderbreking van twee jaar werd T@B in 2011 geherintroduceerd nadat Pleasant Valley teardrops ( vanaf 2016 genaamd nüCamp RV) de assemblage overnam.

tabbert

In 1953 wordt in Bad Kissingen Alfred Tabbert Karosseriewerk gesticht. In 1964 loopt de tienduizendste caravan van de band.

In 1965 beschikt Tabbert over vijf productieplaatsen: Bad Kissingen, Mottgers, en Mitterteich, voor caravans en Aschbach en Gersheim voor meubelen en onderdelen. In 1972 verkoopt Alfred Tabbert, dan bijna 65 jaar oud, zijn bedrijf aan Castrol GmbH, een dochteronderneming van Burmah-Oil. In 1985 neemt Dr. Gerd Sanmann de producent over en wordt als Tabbert Caravan GmbH in Sinntal – Mottgers geregistreerd.

Na de overname van Wilk worden beide bedrijven in 1987 in TIAG Tabbert Industrie AG ondergebracht. De vestigingen in Bad Kreuznach (Wilk) en Dresden gaan dicht (verlies tweehonderd arbeidsplaatsen). In 1992 neemt TIAG Weinsberg over, een producent van campers. In 1996 ontstaat er een nauwe samenwerking met Knaus AG, wat er onder meer toe leidt dat Weinsberg in 1998 overgaat in Knaus. In 1996 loopt de honderdduizendste Tabbert van de band. De grootste jaarproductie was ooit 15.000 stuks.

Het campermerk van Tabbert, FFB, bestaat tot 1999, waarna Tabbert zich volledig op de productie van caravans richt. In juni 1997 verwerft Knaus een aandeel van 27 procent in TIAG dat een half jaar later wordt uitgebreid naar 77 procent.  In 2001 ontstaat er een fusie tussen TIAG Tabbert Industrie AG en Knaus GmbH Jandelsbrunn, resulterend in Knaus Tabbert Group GmbH.

Op 9 oktober 2008 vraagt de Knaus-Tabbert-groep zijn faillissement aan nadat het management geen adequaat overleveringsplan bij de banken kan deponeren. Op 1 januari 2009 wordt Knaus-Tabbert door HTP Investments BV uit Venlo overgenomen en daarmede is ook Tabbert gered.

tango

Tango

De Duitse autotoebehoren keten ATO (265 filialen) voerde tussen 1999 en 2004 een caravan onder het merk Tango, gebaseerd op de Knaus Sport & Fun, geproduceerd in de Hongaarse Knaus fabriek.

trendhaus

Tannhäuschen

De Duitse firma Trendbau GmbH brengt in het najaar van 2015 houten wagens op de markt die veelal in de natuur en/of platteland geplaatst zullen worden. Doelgroepen zijn o.m. als mobiele jachthutten voor jagers , strandwagens , saunawagens e.d.. Dit merk had ook onder stacaravans geplaatst kunnen worden maar bij een lengte van 7,5 meter, hoogte van 3 en een breedte van 2,5 m. en een toelaatbaar gewicht van 1800 kg kan het ook als caravan de weg op.

De Firma Tartaruga AG ( schildpad) uit het Zwitserse Kleinandelfingen  is in het voorjaar van 1994 door Mario Atz gesticht. Het bedrijf bouwt speciale (expeditie) campers . In 2011 verkoopt Atz het bedrijf aan werkplaatschef Andreas Giopp en voormalige Tartaruga-klant Gerhard Iten. In 2021 verkoopt Iten het bedrijf aan Roger Gehrig, eigenaar van Gehrig  Carrosserie AG.

tec

TEC

In 1957 bouwt Erwin Kiel in Oberhausen zijn eerste caravan. In 1958 volgt de productie van het model Weltbummler in een kazerne te Duisburg en wordt de firma Kiel Reiseanhaenger opgericht. In 1959 treedt Wolfgang Thurn als verkoopleider in dienst. Hij neemt in 1962 de firma over en de nieuwe firmanaam is Kiel Reiseanhaenger-Nachfolger. In 1965 wordt een tweede werkplaats en magazijn in Mülheim geopend.

In 1949 start Jakob Eicker samen met een compagnon in Oedt een fabriek met merknaam Corsar. In september 1967 fuseren de firma Kiel en Jakob Eicker (Eicker Wohnwagenwerk) tot Thurn-Eicker KG, kortweg TE. Binnen een jaar worden de series King, Sprinter en Weltbummler op de markt gebracht. De caravans worden in Duitsland in zestien eigen filialen, zonder tussenhandel, verkocht.

In 1971 nemen Wolfgang Thurn en Jakob Eicker het in moeilijkheden verkerende Dethleffs in Isny over. In 1973 verandert Thurn-Eicker KG in een GmbH en wordt tevens de vennootschap: TE Caravans GmbH opgericht. De grootste productie aantallen bereikt TEC in 1978 met 8000 stuks. In 1981 wordt de merknaam veranderd in TEC. In 1980 richten Wolfgang Thurn, Jakob Eicker en Erwin Hymer CMC op. Hierin werden de merken TEC, Hymer en Dethleffs ondergebracht. In 1983 verwerft Erwin Hymer de alleenrechten van CMC (Caravan MotorCaravan).

In 1984 wordt de fabriek in Oedt gesloten en de productie van de Weltbummler naar Isny verplaatst. Van 1987 tot 1993 wordt de serie King bij SIR (Caravelair/Sterckemann) in Tournon Frankrijk gemaakt. In 1993 volgt herintroductie van de Sprinter-serie, die in Sassenberg bij LMC wordt gemaakt. In 1995 wordt de volledige productie naar Sassenberg overgebracht, waar ook een nieuw kantoor komt.In het begin van deze eeuw zijn de wagens van LMC en TEC nagenoeg elkaars evenbeelden. Vanaf 2010 neemt LMC ten opzichte van TEC een hogere positionering en prijsklasse in. Op 13 februari 2013 kondigen TEC en LMC aan dat zowel TEC-caravans als campers vanaf de zomer 2013 niet meer onder het TEC-merk geproduceerd worden, maar allemaal als een LMC-model verkrijgbaar zijn. Het wordt als een huwelijk tussen LMC en TEC naar buiten gebracht. In Frankrijk echter zullen alle caravans en campers als TEC verkocht blijven worden. In Frankrijk roept het merk LMC te veel associaties op met de woningen van zigeuners. Echter, in 2015 worden voor het laatst nog campers onder het TEC-merk aangeboden maar in 2016 heten deze weer LMC.

tear.pngkaiser_fahrzeugbau_logo.png

Bayram Koc, bedrijfsleider bij Kaiser Fahrzeugbau, zocht voor zijn gezin met 4 jongens en een hond, naar een flexibele manier om vakanties door te brengen. Uiteindelijk kwam hij bij de teardrop caravan uit zoals die sinds de dertiger jaren in de USA gemaakt wordt. In 2017 introduceerde hij de eerste Teardrop uit Duitsland.  Kaiser Fahrzeugbau GmbH dateert uit 2001 en maakt ook speciaal voertuigen. ( off the road camper). Koc  vormt samen met Peter Kaiser sinds december 2105 de directie van het bedrijf met 50 werknemers. In 2022 lijken er geen caravans meer geproduceerd te worden,.

In 2006 bracht Ten-Mobil uit het Swabische Ebersbach een “aanhanger met garage ” uit, een in de achterzijde van de  caravan geïntegreerde garage voor een squard of motor. Van het bedrijf, dat eventueel ook op individuele wensen te bouwencampers in haar programma had, is na dat jaar weinig vernomen.

terracamper

Terracamper

Campervan fabrikant uit het Duitse Hagen, gesticht in 2004 door Martin Hemp. In januari 2017 brengt deze firma een camper voor hondenbezitters op de markt onder de naam Dogscamper. In 2009 bracht Terracamper een teardrop caravan uit onder de naam Piccolino. Later ( 2023) volgde er een splitsing tussen Terra en Flowcamper , waarbij de laatste camperbusjes voor hondenliefhebbers uit brengt.

tretano.png

Tetrano ,

Een start-up onderneming uit zuid Duitsland komt met 2 modellen (dubbelassige) caravans , o.m. bedoeld voor kampeerders met een dwarslaesie. Behalve dat de toegang barrière-vrij is zijn ook douche en toilet met rolstoel berijdbaar en is de wagen voorzien van verstelbaar bed. De firma is in 2016 opgericht door Andreas Merkle die op 34 jarige leeftijd verlamd raakte. Het eerste prototype werd geproduceerd bij ka-mobile. Om tot een aanvaardbare prijs in een kleine serieproductie te komen worden ervaren caravanfabrikanten en toebehoren-partners gezocht . Bij een individuele productie zal de prijs tussen € 50.000 en € 70.000 komen te liggen. Na 2019 wordt er ban deze start-up niets nieuws meer vernomen.

tho.png

Holz & Form Kiene und Endress GmbH & Co. KG uit Schwäbisch Hall brengt in 2016, na 3 jaar ontwikkeling opzet-units op de markt.  De merknaam verwijst naar eigenaar Thomas Kiene.

Thomi Mobil

Thomi Mobil van het bedrijf GP Camper , is een buscamper welke in 2016 geïntroduceerd is en naar krantenwens wordt samengesteld. Het bedrijf van Thomas Lengen is een dochter van Carrosserie und Lackiererei Lengen AG uit het Zwitserse Brig-Gils

.thunderbolt

Thunderbolt

Op 21 februari 2013 is in Goxhill GB, op het voormalige vliegveld waar in WO II de Thunderbolt vliegtuigen werden gebouwd, deze campervan fabrikant gesticht.  De introductie verloopt echter moeizaam.

tikro

Tikro

Tikro staat voor ” Teil-intergrierte-Kasten-robust” . Het bedrijf was  in eerste instantie in 2004 door de Eugon Seitz, voormalig eigenaar van de bekende firma Seitz ( Heki dakluik)  in Kleinaspach opgericht. Eugon Setz kon niet stil zitten nadat hij zijn firma in 2000 aan Dometic verkocht had.  In 2009 stopte de productie van de Tikro campers als gevolg van de crisis. De serviceverlening gebeurt vanaf 2009 door Martin  Mayer.   in december 2012 richtte Martin Mayer Tikro GmbH op en kwam het merk weer terug.

timberland2

Timberland

Jonge Britse fabrikant van campers. gesticht in 1999 door Kevin Cain.

tinycamper.png

Tinycamper

Eugenijus Jusas uit Litouwen start in 2016 met de productie van teardrop caravans. Een offroad model is in 2017 in de planning. Het bedrijf gebruikt Baltische berkenhout , wat wij ook van een andere Baltische fabrikant kennen, en levert ook een  opbouwkit voor € 1400.

Tiny Trip is eigenlijk niet meer dan een boedelbak en dat is ook de bedoeling van fabrikant  Daniël Sweeris uit Geldermalsen om deze, door de kampeermodules te verwijderen, deze als zodanig te gebruiken. De trailer, 3 meter bij 1,5 meter,  is sinds voorjaar 2021 op de markt. De bedoeling van de facbrikant is om een goed bed te hebben en veel spullen mee te kunnen nemen.

tip.png

Tipoon

Het Franse start-up bedrijf Ebox-développement, kwam in 2014 met het idee om een mini-caravan met 2 slide-outs te ontwerpen met een breedte van 1.70 meter , 3.10 m. lang en hoog 2, 35 meter, echter in transporttoestand is deze hoogte maar 1.50 meter . Met uitgeklapte slide-outs is de maximale breedte 3,20 m. en de stahoogte 1,95 m. Het gewicht blijft onder de 750 kg. Eind april 2017 wordt het eerste prototype op de eerste franse beurs voor avonturenvoertuigen getoond. De 3 jonge ontwerpers hopen in 2018 de Tipoon , the Travel Machine, op de markt te kunnen brengen. De productie bleef beperkt tot 10 stuks maar in 2020 werd een nieuw model ontwikkeld en in 2021 een nieuwe productie-locatie betrokken.

images

TipTop

De Franse firma Savagers brengt ( sinds 2014) een door de Slowaakse  Procamp geproduceerde mini-caravan uit, afgeleid van de door deze firma gevoerde merk: Mini-Caravan.De productie van 2018 bleef beperkt tot 10 stuks maar in 2020 werd een nieuw model ontwikkeld , gebaseerd op een licentie van het Britse Barefoot, en in 2021 een nieuwe productie-locatie betrokken.

Tirus Caravan Group

Tirus Caravan and Leisure Group ontstaat in 1992 wanneer de H2 Groep de in 1972 door Alfred Sprankenis opgerichte Chateau overneemt. H2 Equity Partners is in 1991 opgezet door Age Hollander en Gert Jan van der Hoeven. Chateau op zijn beurt is in 1981 eigenaar geworden van Home Car uit het Belgische Maasmechelen en in 1986 van de merknaam Constructam.

Constructam uit Temse (B) gaat in 1982 failliet en na de overname van deze merknaam heeft de Chateau-groep nog twee jaren de New Generation Constructam gebouwd. Op 26 oktober 1993 neemt de H2 Groep Kip over van de Noordelijke Ontwikkeling Maatschappij.

Kort nadat IRG de merknamen Beyerland en Delta uit het faillissement van ABI gered heeft, neemt H2 Groep de aandelen over en brengt de productie bij Chateau onder (1998). Gelijktijdig verwerft men ook de merknamen Axxor en Cristall. Axxor, de Franse Beyerland, wordt maar voor een korte tijd in Hamont (B) geproduceerd, met de Duitse tegenhanger Cristall is men succesvoller.

Helaas komt in 1999 de aangekondigde herintroductie van een nieuwe generatie caravans als Constructam 2000 (tegenhanger van de Cristall 2000) niet van de grond, mede doordat er geïnvesteerd wordt in de acquisitie van het Britse Lunar.  Dit onder meer om toegang te krijgen tot de campermarkt. In mei 1999 neemt H2 Groep de failliete Avento over en brengt de productie bij Kip onder. De productie in Hamont bedraagt in 2000 zo’n 5500 stuks (Chateau, Home Car, Beyerland, Delta, Axxor en Cristall). De totale groep, inclusief Kip, Avento en Lunar bedraagt zo’n 9000 stuks. In juli 2001 brengt H2 Groep de caravanbelangen onder in de Tirus Groep. In 2001 neemt de Tirus Groep het Zweedse Cabby over.

Na 2004 stort de markt voor caravans in. De verkopen lopen met 25 procent terug. Tirus wordt hard getroffen en vooral het feit dat Chateau door verminderde kwaliteit geen A-merk is, wordt goed gevoeld. Problemen met de voorpanelen zijn schering en inslag. In een dalende markt komen dat soort klappen hard aan. Kwantiteit gaat ineens boven kwaliteit. Niet in de laatste plaats omdat van elke geproduceerde caravan direct de winst wordt geboekt, ongeacht of de caravan ook echt een koper heeft. De grote voorraden in Hamont getuigen  van de onjuistheid van deze bedrijfsfilosofie. Enkele weken voor het faillissement staan er meer dan duizend caravans op voorraad in Hamont. Bij Tirus draait alles om groei. In 2004/2005 boekt Tirus nog een winst van 6 miljoen euro. In 2005/2006 is er een verlies van 21 miljoen euro en in 2006/2007 een verlies van 0,7 miljoen euro.

Eigenaren Age Hollander, Gert Jan van der Hoeven en Geert Jan Van der Sande zien de caravangroep vooral als cashcow. Zozeer zelfs dat Tirus’ activiteiten worden verschoven van de H2 Groep naar privé-eigendom. Eigenaars en management verzuimen echter van Tirus een bedrijf te maken waar de continuïteit gewaarborgd wordt. Maar in plaats van te cashen bleven de drie investeerders zitten met een financiële ruïne.
Een failliet bedrijf is geen goed uithangbord voor een investeringsmaatschappij als H2. Op 6 november 2007 gaat Tirus failliet. Lunar en Cabby, die winstgevend waren, zijn buiten het faillissement gehouden. Twee dagen nadat Lunar slaagt zelfstandig verder te gaan lukt dat ook de directie van Kip, mede met de hulp Private Plus Fund en de N.O.M.. Cabby wordt overgenomen door beleggingsmaatschappij Outback Capital Management AB.

tischer

De Firma Tischer Freizeitfahrzeuge werd in 1973 door Josef  Tischer gesticht.  De huidige eigenaar Peter Tischer nam in 1991 het bedrijf van pa Josef Tischer over. De fabriek  in Kreuzheim geeft 20 medewerkers werk en produceert jaarlijks ongeveer 140 voertuigen , die in geheel Europa geleverd worden. De bijzonderheid bestaat hierin dat alle kabinet afzonderlijk van het basisvoertuig bewoond kunnen worden.

Tomplan is een Poolse onderneming , opgericht in 1998, actief in de aanhangwagenbranche. In 2020 brengt het bedrijf de eerste caravan uit , de Mini-Tommy, gevolgd door een iets grotere model, de Tommy, in 2022

tonke

Tonke is opgericht door Maarten van Soest uit Terheijden in 2005. Hij bood vrienden aan om een oude bouwkeet met zijn terreinauto naar hun huis in Frankrijk te brengen: Toen ze thuiskwamen gebeurde twee grote dingen in hun leven: hun eerste kind (Tonke) werd geboren en van Soest maakte de eerste Tonke Camper. Het had een combinatie van wat goede dingen: een veilige en moderne truck, een zeiljacht interieur en ruwweg de buitenkant van een zigeunerwagen. Van Soest verkocht deze camper aan een bekende cabaretier hier in Nederland en begon aan de bouw van een tweede camper. Zo is Tonke begonnen…’ Men kan kiezen uit een camper, afzetunit en trailer (caravan).

toppola

Toppola

De Toppola was een opzet-unit in eerste instantie expliciet voor de SAAB. Het eerste model werd voor de SAAB 99 in 1982 geproduceerd; later volgde de SAAB 900 , SAAB 9-3 en de Ford Scorpio en Sierra . De fabrikant Scando  stopte in 2006.

De Oekraïense firma Pulsar , opgericht in 2014 door Vakhtang Dzukashvili, levert reeds sinds 2016  4×4 bussen op een hoge MAN-onderstel aan o.a. de Amerikaanse regering en de VN. Nu is het bedrijf ook voornemens om in de loop van 2019 een camper uit te brengen waarvoor de homologatie in maart 2019 is aangevraagd. Het bedrijf, met Europese hoofdkantoor in Praag, zoekt nog dealers. De prijs zal boven € 216.000 ( excl. bpm) liggen.

TOURCRAFT

Tourcraft is een Britse fabrikant van teardrop caravans. Het bedrijf produceert ook de schelp voor Danburry.

Tourne Mobil is een in 2019 gestarte Sloveense buscamper fabrikant. Bij de bouw heeft men Noorse specialisten ingeroepen om de bus aan Scandinavische (winter-)eisen te kunnen aanpassen.

travel and camp

Travel and Camp

Teardrop caravan, is in 2011/12 op de Nederlandse markt gebracht door Twentse Ros. Producent is Wolder uit Spanje, die ook de Fly leverde. Zie ook: Wolder.

Het in 1998 opgerichte Amerikaanse Travellite, producent van campers en camper-opzetunits, is Sinds 2017 in Europa  vertegenwoordigd met het model Palomino middels de Duitse importeur Pickup Camper Swaben. In Australië verkocht als Jolly.

In de jaren 2006-2009 voerde de Nederlandse dealer-organisatie CampWorld een jaar een caravan en een drietal jaren campers onder de merknaam Travelsleepers. Deze waren omgestickerde Dethleffs.

Trek-Away

Zie : Equi-Trek

TripBuddy

Bouwer Bill Davies werkte als ingenieur in de auto-industrie. Hij wilde een caravan bouwen, maar kreeg thuis meteen te horen dat het gezin niet van plan was om met een doorsnee caravan op pad te gaan. Het moest wel een cool exemplaar zijn. Aangezien Davies op zijn computer toch al design-software had staan voor auto’s, was de stap naar een caravan niet zo groot. Het bedrijf uit het Engelse Chichester introduceerde het eerste compleet polyester model in 2012 . Er zijn 3 uitvoeringen die voor als nog allleen in GB verkocht worden.

tribute

Tribute

Tribute werd in februari 2013 geïntroduceerd als  een campermerk uit de Trigano-Group en gebouwd bij dochter Auto-trail. De naam was eerder bij Trigano in Frankrijk in gebruik als panelennaam voor hun vans. Tribute wordt behalve in GB ook in Nieuw Zeeland verkocht. Voor 2018 wordt Tribute een serie binnen Auto-Trail en verdwijnt het als merk. Ook de camperbusjes worden vanaf dat modeljaar weer bij Auto-Trail gebouwd i.p.v. bij een Trigano-dochter in Italië.

trigano_01.jpg

Trigano

Raymond Trigano begint in 1935 in Parijs een textielhandel. In 1945 starten Trigano en zijn zonen een bedrijf in camping- en sportartikelen. In 1956 begint het bedrijf met de fabricage van tenten.

In 1961 wordt voor het eerst bij de firma SEMM (Societé Europeene de Materièls Mobiles) onder de naam Caravelair Caravans gebouwd. SEMM is een onderdeel van de vliegtuigfabriek Sud Aviation. Deze fabriek bouwde het Caravelle vliegtuig, waar de naam Caravelair van is afgeleid. Het beeldmerk is op een vliegtuigvleugel gebaseerd. De fabriek wordt spoedig gedenationaliseerd en midden jaren zestig heeft Trigano al 20 procent belang in de fabriek en in 1971 neemt Trigano de fabriek van Caravelair over.

Begin jaren zeventig worden ook caravans onder de merknaam Trigano uitgebracht. Om de concurrentie met Caravelair (en Sterckeman) te vermijden, wordt dit na een paar jaar gestaakt. In 1974 komt Trigano in financiële problemen en neemt Credit Lyonnais het bedrijf over. Implementatie van SIR Société Industrielle Rocbon, sluiting fabriek SEMM. In hetzelfde jaar verwerft men Sterckeman.

Sterckeman is in 1945 opgericht door Alexandre Sterckeman in Seclin bij Lille. Eind 1966 (productie 3743 stuks) verkoopt Alexandre zijn bedrijf aan de Parijse industrieel Bertrand Faure omdat hij bang is het financiële evenwicht voor de continuïteit te behouden, niet wetende dat de markt tot 1979 blijft groeien.

In 1976 begint men met de bouw van een nieuwe fabriek in Tournon: SIR (Societe Industrielle de Rochebonne) Tournon. In1982 neemt SIR het Franse Gruau over. Marius Gruau, carrosseriebouwer sinds 1933 in Laval, toont op de tentoonstelling 1961 een caravan, tot schrikt van Alexandre Sterckeman, die wel erg lijkt op een Sterckeman. De eerste twee jaar brengt Gruau deze uit onder de merknaam Vedette (ster), vanaf 1963 onder Gruau.
In 1984 start Trigano met de productie van campers onder het merk Chausson, in 1985 gevolgd door de Challenger. In 1987 nemen de heren François Feuillet en Robert Bernard ieder 50 procent in Trigano: de productie van Sterckeman wordt van Seclin naar Tournon overgebracht. In 1990 draagt Bernard zijn aandelen over aan andere investeerders: Feuillet heeft de meerderheid in de aandelen. 1998: beursgang van Trigano en overname van Autostar campers (opgericht 1985). 1999: overname van CI Caravans International (It) en dochter Auto-Trail. In 2000 start men met de bouw van nieuwe fabriek in Tunesië. In 2000 verdwijnen de nevenmerken van SIR als Liberty (geïntroduceerd in 1993) en Gruau. Veelal zijn dit wat inrichting de zelfde caravans als Caravelair en Sterckeman, echter met andere bestickering. Ook het zustermerk Palace, stacaravans opgericht 1991 uitsluitend voor Frankrijk ,verdwijnt. In 2001 wordt de naam SIR veranderd in Trigano VDL. (Vehicules de Loisiers).

In 2001 vindt de acquisitie plaats van Arca (campers) en Le Mancelle (caravans). La Mancelle is in 1960 in Le Mans gesticht door Andre Devaux. Serieproductie in 1967. La Mancelle bouwt hefdakcaravans die in Frankrijk als La Mancelle verkocht worden. In 2003 stopt Rapido met de productie van (hefdak-)caravans en neemt Trigano de matrijzen over. In 2002: acquisitie van Benimar (Sp.) In 2003 worden hefdakcaravans uitgebracht onder Silver by Trigano. Deze komen uit de Raclet kampeerwagenfabriek in Mamers. In 2004 neemt Trigano Perigord VDL over, met campermerk Font Vendome. In 2005 worden Eura Mobil en Karmann Mobil, Duitse camperbouwers, verworven. In 2006 wordt begonnen met de bouw van een fabriek in Sablé sur Sarthe. In 2007 worden onder meer in België caravans verkocht onder het merk Emeraude III. Dit is van oorsprong een merk uit Bretagne, dat in 1966 de fabriek sloot. In 2012 acquisitie van Notin campers. Notin stamt uit 1921 en is daarmee het oudste caravanmerk uit Frankrijk.

In Atessa, Italië, worden de buscampers van CI , Chausson, Challenger, Roller Team en Karmann gebouwd.

In september 2012 neemt Trigano het 50 jarige Nederlandse OCS (=Oosterdijk Camping Shop) Recreatiegroothandel  uit Hengelo (ov.) over.Trigano neemt in november 2012 de SEA Group (Societa Europea Autocaravan) over. SEA verkoopt in 2012 ongeveer 3200 campers van de merken McLouis, Elnagh en Mobilvetta met een omzet van 130 miljoen euro, dit met een personeelsbestand van 365 personen. SEA, gevestigd in Poggibonsi in de provincie Siena, maakt sinds 2005 deel uit van de Bridgepoint Fund, maar is sinds 2006 in moeilijkheden, veroorzaakt door de daling van de Italiaanse campermarkt, een zeer hoog schuldenniveau en ongunstige financiële voorwaarden. Naast de versterking van de Trigano marktaandelen zal de overname leiden tot verschillende synergiën zowel in aankoop, productie en marketing waarmee men de exploitatieverliezen van SEA hoopt te compenseren.    In 2013 brengt Eura Mobil een instapmerk, t.w. Foster op de markt. Middels een 60% aandeel in de nieuw gestichte onderneming “Luano Camp SrL” heeft Trigano in januari 2015 de meerderheid in Rimor verworven. De familie Niccolai, oprichter van Rimor, bezit de overige 40% in Luano Camp, gevestigd in Poggibonsi, welke onderneming nu over de faciliteiten en merknaam van Rimor beschikt. Sabrina Niccolai wordt CEO van Luano Camp met Francois Feuillet als president. Uit de fabriek van Rimor komen ook de campers van Kentucky en XGo. Door deze overname behoren de volgende merken tot de Trigano Groep: (tussen haakjes jaar van acquisitie)

Op 5 januari 2017 start Trigano de onderhandelingen om Adria Mobil voor € 180 miljoen over te nemen, nadat twee dagen daarvoor Auto-Sleepers is overgenomen.  Op 22 september 2017 kwam deze overname definitief rond.

In het najaar van 2017 komt uit de fabriek van Font Vendôme een nieuw buscamper :Randger

In 2021 volgt vanuit de Spaanse Benimarfabriek een nieuw camperbusmerk : Panama

De volgende merken behoren nu tot de Trigano Groep: (tussen haakjes jaar van acquisitie)

Campers:

Adria (2017) Arca (It. 2001), Autostar (1998), Auto Trail (GB. 1999) en dochter Tribute, ( als zelfstandig merk tot 2017) Auto-Sleepers (2017) Benimar (Sp. 2002) en Panama (2021), Challenger (1994) , Chausson (1994) , CI (It.1999), Elios (Adria-dochter 2017) Elnagh (It-2012), Eura Mobil (D. 2005), Font Vendôme (2004), Foster (Eura Mobil dochter 2013) ,Karmann Mobil (D. 2005), Kentuckty (It.2015) McLouis (It. 2012), Mobilvetta (It. 2012) Notin (maart 2012), Oxygen, dochter van Autostar 2009, Randger dochter van Font Vendôme ( 2017), Rimor (It.2015), Roller Team (It.1999) , SunRoller (2017) en Xgo (It.2015)

Caravans: Adria (2017) Caravalair (1971), La Mancelle (2001), Silver, Sterckeman (1974), Sublim , Elnagh en XGo.

Vouwwagens: Raclet (Jamet) Dingo-Tec ( 2015) en Trigano;

Stacaravans: Trigano en Adria ( 2017)

Toebehoren: Trigano, Trio, O.C.S.

tuset

Tuset

In 1956 door Pedro Martinez Aznar gestarte productie van caravans in de Tuset Straat te Barcelona. Start m.b.v. Dique Fr. In de jaren zestig grootste Spaanse fabrikant.

twiga

Twiga Travelcars

Het Nederlandse bedrijf Twiga Travelcars uit Ooij bouwt (vracht-)wagens om tot terreincampers en dat al gedurende 25 jaar.  Twiga betekent Griraffe in het Swahili.

Plaats een reactie