Dart

Dart was een merk uit de SEA group welke tussen 2005 en 2006 geproduceerd werd en was herleid van McLouis.

Dee Light Teardrop

In het Noord-Ierse Donaghadee begint Harry Wilson in 2015 met de productie van teardrop caravans. De wagentjes worden naar wens gebouwd.

delta

Delta

ABI, de Engelse fabrikant van Beyerland, start in 1993 met een goedkopere instapmerk voor de Nederlandse markt: Delta. In 1998 gaat ABI failliet en neemt H2 middels de IRG groep de merknamen en matrijzen over en brengt de productie onder bij Chateau. Bij het faillissement van Tirus in 2007 verdwijnt het merk Delta.

delphin

Delphin

In april 1999 neemt Manfred Ermel, constructiemanager bij Westfalia, de gereedschappen, tekeningen en service van de Columbus II over. Hij zet de productie voort onder de naam Delphin tot in 2006.

dethelffs

Dethleffs

In 1931 bouwt Arist Dethleffs voor zichzelf een caravan, genaamd: Wohnauto. In 1936 start hij met productie op bestelling in de fabriek van zijn vader: Isnyer Peitschenfabrik, gesticht in 1832 (Peitsche = zweep). Na de oorlog maakt Arist Dethleffs in 1948 een voorzichtige herstart waarna in 1951 de serieproductie begint. In 1971 neemt TE Caravans, Dethleffs over.

In 1980 richten de heren Thurn en Eicker (TEC) en Erwin Hymer CMC op. Hierin werden de merken TEC, Hymer en Dethleffs ondergebracht. Vanaf 1983 produceert Dethleffs ook campers.                    Ook in 1983 verwerft Erwin Hymer de alleenrechten van CMC. Vanaf die tijd worden bij Dethleffs zo’n tien jaar ook de TEC’s geproduceerd totdat deze in 1995 naar zuster LMC overgeplaatst worden. Op 14 februari 1996 overlijdt Arist Dethleffs op 88-jarige leeftijd. In 2006 stichten Dethleffs en Hymer in Neustadt een nieuwe fabriek (Capron) voor de productie van caravans en campers in een lagere prijsklasse (Sunlight).

devon

Devon is een van de oudste namen in de bouw van camperbusjes in Engeland. Het bedrijf is in 1956 opgericht te  Sidmouth in graafschap Devon.  Sinds 1982 is het een familiebedrijf van de huidige eigenaars. De eerste modellen waren gebaseerd op een VW 2.

dique

Digue

Digue is opgericht in het midden van de jaren vijftig door het echtpaar Pierre en Simone Digue. Het eerste product was een camper op basis van Renault. In 1958 importeert men Sprite. Daar de Franse regering de invoer van de caravans verbiedt, begint Digue onder licentie van Sprite met de productie van caravans met een Frans accent, (2000 exemplaren in 1959.) In 1966 wordt het bedrijf door Boise Cascade en later Bendix overgenomen en komt dus in de dezelfde groepering als Kip en Cabby (productie 12.500 eenheden dit jaar).

In 1967 trekt Pierre Digue zich terug en neemt Pierre jr. het roer over. In 1979 stapt Pierre jr. over naar Caravelair. In 1982, na een totale productie van 250.000 voertuigen, gaat Digue failliet en kost het veel moeite om nieuwe eigenaars voor het bedrijf te vinden. De firma Rozoy onder leiding van Hr. Groebli neemt Digue uiteindelijk over. In 1987 gaat Digue opnieuw failliet en houdt op te bestaan. Naast merknaam Digue werden ook caravans vervaardigd onder de naam Dragone. Trigano neemt de rechten op het merk en de fabriek voor haar eigen assemblage-activiteiten over.

Dinghy

Weer een van de vele merken uit de begintijd van de SEA-group. Het was het zusje van de Duitse Ahorn en werd tot 2006 door Elnagh geproduceerd. Ook in 1994 kende Elnagh Dinghy al als sub-merk. Opgemerkt dient te worden dat de namen Dart en Dinghy afgeleid zijn van een Nieuw-Zeelands zeilbootje,niet zo verwonderlijk als de moedermij SEA heet.

dipa

Dipa

Dipa – Bernd Dieterich en Jürgen Pasler staan met hun namen al meer dan 20 jaren voor de uitbouw van camperbusjes op basis van VW T5 en VW Crafter.

 

dis.png

Discovery campers een kleine fabrikant van buscampers uit het Brabantse Helenaveen.

Destiny

In een joint venture stichten in 2012 de heren Felipe Peyo en José Pedro Gilo (Nauticaravan met 30 jaar ervaring als distributeur) een nieuw merk met vouwcaravans en automatische hefdakcaravans. Het bedrijf maakt deel uit van Nauticaravan uit Barcelona. De gerstewagens, modeljaar 2013 , komen eind 2012 op de markt.

dogs.png

Dogscamper

In januari 2017 brengt de firma Terra Camper uit het Duitse Hagen een campertje op de markt speciaal voor hondenbezitters : De Dogscamper .

domo

Domo

De busjes van  Domo  (Jan Dohmeyer ) hebben allen een kunststof inrichting en worden voornamelijk in Mercedes Sprinter te Lubeck ingebouwd.

.dopfer

Dopfer

Sinds 1992 bouwt Dopfer hoogwaardige individuele campers. Dit zijn compact campers , grote campers, 4 wiel terreincampers en speciale voertuigen.

dormobile2.png

Dormobile

Dopmobile is de naam die in GB altijd verbonden blijft met campers. De voorganger van Dormobile Ltd. was het bedrijf Martin-Walter, gesticht in 1773 als producent van harnassen, gevolgd door karren en voertuigen. Ten tijde van de motorisering werden koetswerken gebouwd voor Rolls Roys, Mercedes en Daimler.Het bedrijf ontwikkelde en bouwde het in Engeland beroemde Wingham Cabriolet veelal op Vauxhall chassis. Dit laatste was de aanleiding om de naam te wijzigen in Dormobile. Vele families stopten in het weekend kussens in de bestelwagens zodat men de familieleden mee naar buiten kon nemen. Dit leidde er toe dat de bestelwagen, gebouwd op Ford-chassis uitklapbare stoelen kreeg voor het weekend. Toen Vauxhall Motors met de Bedford CA kwam, werden hier banken ingeplaatst welke omgebouwd konden worden naar slaapbanken, gevolgd door een kookapparaat. Daarna volgde al gauw een gat in het dak voor een hefdak. Dit was in 1957 de geboorte van de echte Dormobile. Het bedrijf heeft in de 60er jaren verschillende overnames meegemaakt maar kende vele problemen, zoals wel of geen belastingen op recreatievoertuigen. In 1994 werd het bedrijf i.v.m. cashflow problemen door de eigenaren van de opstallen gesloten. In totaal zijn zo’n 10.000 voertuigen tot camper omgebouwd waarvan de laatste in 1984.                                                 Na twee jaar onderhandelen met curatoren kwam het merknaam in 1997 vrij en in 2002 verkocht aan de SHB Hire Group.  Dormobile levert nu onderdelen voor de Dormobile voertuigenmarkt en maakt ook nog hefdaken.

dream

Dream

Dream is  door Pierliegi Alinari in 2005  gesticht en het zelfde jaar in het SEA conglomeraat opgenomen ; door de malaise in de Italiaanse camperindustrie, wordt met het merk in 2008 gestopt.

 

Dreamer

Dreamer Vans

Dreamer is een bus-merk , welke sinds 2014 bij Itineo geproduceerd wordt. Het is daarbij , naast Campérêve, en Westfalia, het derde busmerk binnen de Pilote Group. Tot 2009 was Dreamer een serie bij Campérêve, 

dueerre

DueErre

Due Erre  is gewoon 2 x R en die twee RRen komen van RimoR, het was dus een sub-merk van Rimor. Het merk heeft tussen 1997-2006 bestaan.

duster house

DunsterHouse

DunsterHouse is een familiebedrijf uit 1994, producent van onder meer tuinhuisjes. Het start in 2009 met de introductie van caravans onder de naam: Stealth. In 2012 komt daar nog een range-merk bij, namelijk (Stealth) Concordia.  Eind 2012  komt het caravanbedrijf in de problemen maar maakt kort daarop toch een doorstart als servicewerkplaats.. Echter , in februari 2014 wordt de caravantak definitief opgeheven.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: