Wanderkuss trailer is een caravan voor sport, vrije tijd en beroep. Het bedrijf is sinds 2022 gevestigd in Klosterneuburg bij Wenen.

wanner

Wanner

Karl-Heinz Wanner vervult in 2003 zijn zilveren droom en brengt een camper genaamd Silverdream op de markt ; hiervoor heeft hij de hulp van een Italiaanse partner nodig (AZ Systems) . In de daarop volgende jaren brengt Wanner meerdere eigen merken uit, zoals Grand Confort (2010) , Carletto  (2012) en Wanner Mini (2011). In 1969 was het bedrijf opgericht als caravandealer, later kwamen daar allerlei campers bij. Vanaf 2016 produceert Wanner de Silverdream zelf , maar door capaciteitsproblemen in thuisbasis Dettingen unter Teck wordt in 2017 voor de monocogue weer uitgeweken naar Italië.  In 2018 volgt de introductie van een opzet-unit. In 2023 brengt Wanner een  GFK-Monocoque caravan van 1.100 kg op de markt welke in Turkije bij Ugur ( type smartline ) geproduceerd wordt. 

De Duitse firma Technus bouwt sinds 2012 een catamaran- onderstel waarop je je eigen caravan of camper kan plaatsen, waadoor je je eigen woonboot creëert.

Wavecamper is een Duitse leverancier  Tremp Caravaning GmbH van campingbusjes uit de omgeving van Berlijn. De busjes komen van Easycamper.

weippert

Weippert

In 1962 starten Joseph en Elisabeth Weippert hun caravanfabriek in Duisburg. In 1971 betrekken ze in deze plaats een nieuwe fabriek alvorens in 1978 naar Kerken te verhuizen. In 1980 wordt de naam: Weippert Wohnwagen GmbH. In dat jaar sterft de oprichter op 52-jarige leeftijd. Bij het zilveren jubileum heeft Elisabeth nog steeds de leiding.
In 1982 ligt de productie rond de 1200 stuks en in 1994 zijn dat er ongeveer 500. Iedere kampeerder is er dan van overtuigd dat deze caravans de grootste kwaliteit leveren maar men is er niet toe bereid daarvoor te betalen. De caravans waren zeer geliefd  bij kunstenaars en kermismensen die zo’n 9 maanden per jaar in een caravan verblijven.       In 1999 voert men voor Nederland een nieuw merknaam met aangepaste design: Rheingold. Zowel in 2003, 28 oktober 2005 en in 2008 komt het bedrijf in de financiële problemen. In januari 2010 kondigt Angelika Weippert aan met twee types terug te komen, maar dat plan komt niet van de grond. Het bedrijf houdt zich, in 2019, nog bezig met reparatie en service.

weinsberg

Weinsberg

Karosseriewerke Weinsberg, gestart in 1912 houdt zich in de vooroorlogse periode onder meer bezig met karosseriebouw van verschillende automerken. In 1938 wordt de onderneming door FIAT overgenomen en worden er onder meer de Fiat Topolino en de Fiat Neckar gebouwd. In 1969 wordt begonnen met de productie van campers. In 1970 besluit Fiat zijn productie-activiteiten in Duitsland te staken en wordt het bedrijf aan een Duitse beleggingsmij overgedaan.

In 1992 werd het bedrijfsonderdeel voertuigbouw (campers en ambulances) en daarmee het merknaam, door Tabbert overgenomen en voortgezet als Weinsberg Mobile GmbH. De productie verhuist van Weinsberg naar Sinntal/Mottgers. Nadat HTP de moedermaatschappij in 2009 overneemt, zonder de merknaam Eifelland, wordt Weinsberg eind 2010 geherintroduceerd met campers en voor het eerst ook caravans.

Wellhouse

De Britse buscamperfabrikant Wellhouse Leisure is in 2002 opgericht. Zusterbedrijven zijn Volksleisure en Freedom Caravans ( importcaravans van NIewiadow). Wellhouse wil in 2016 de sprong naar het vaste land van Europa maken middels Duitsland.

werz

In februari  2010 werd door  Uwe Wetz de Firma Fischer Team GmbH gesticht. Bij de verhuizing naar  St. Johann-Upfingen, ca. 20 km van Reutlingen werd de naam van de firma  in juli 2013 in overeenstemming  met de naam van de stichter: Werz Wohnmobile.  De productie van de vans vindt plaats op basis van de VW T5

westfalia

Westfalia

Johann Bernhard Knobel uit Wiedenbruck start in 1844 een bedrijf in het vervaardigen van paardenwagens. In 1930 presenteert Franz Knobel de eerste trekhaak. De eerste caravan, gebouwd van hout met een zeildoek eromheen, komt in 1935. In 1947 presenteert men een caravan, genaamd Liliput, die door een Volkswagen Kever getrokken kan worden.

Het eerste campertje komt in 1951. In 1967 wordt de productie van caravans voor het eerst gestaakt. Bij het 125-jarig jubileum in 1969 zijn er 1 miljoen trekhaken, 100.000 caravans en 50.000 camperbusjes geproduceerd. In 1977 is er een herintroductie van de Columbus caravan, die in 1979 weer wordt stopgezet. In 1993 hangt lang een faillissement in de lucht (verlies 13,6 miljoen DEM) en is er ook een machtsstrijd tussen de neven Horst en Werner Knobel.

Een investeringsmaatschappij neemt het bedrijf over. Daimler Benz verwerft 49 procent. In de zomer van 1995 komt men weer met plannen om in het najaar van 1996 de Columbus caravan te herintroduceren. In 1999 stopt men definitief met caravans en worden de mallen en de service overgedaan aan een medewerker die als Delphin verder gaat. In 2001 wordt Westfalia een 100 procent dochter van Daimler Benz en bereikt men een mijlpaal van 500.000 geproduceerde voertuigen. In 2007 neemt  Aurelius AG. het bedrijf van Daimler over en in  2011 wordt Westfalia door de Rapido-Groep overgenomen. In 2017 neemt Westfalia een nevenvestiging in Gotha in gebruik, tevens worden er ook modellen bij Rapido dochter  Fleurette geproduceerd  ( Jules Verne & Kepler modellen).

Eind 2023 komt Westfalia ook weer terug op de Noord Amerikaanse markt doordat er bij Roadtrek, welke ook deel uit maakt van de Rapido-Groep, busjes geproduceerd gaan worden in de fabriek in Ontario.

wheel home

WheelHome

Wheelhome produceerde tot in 2009 een hefdakcaravan onder de naam Sprintaway. Het bedrijf, gestart in 1986, bouwt nog campertjes (zogenaamde microvan) maar brengt in 2019 een nieuwe caravan uit, genaamd Dashaway. Deze heeft een elektr. dak en slide-out , is slechts 1,24 m breed en mede ontworpen voor e-auto’s.                                                                                                                                  De Britse fabrikant Wheelhome brengt in 2019 een caravan op de markt welke eigenaar Stepen Wheeler speciaal ontworpen heeft voor kleine auto”s en elektrische auto’s. Bijzonder aan het wagentje is, dat deze slechts 1,24 m. breed en 1.84 hoog is, dat deze is uitgerust met zowel een electrisch te bedienen uitklapdak als een z.g. slide-out. Daardat het wagentje zo smal is heeft de trekkende voertuig geen oozetspiegels nodig en is het mogelijk om (electr.) fietsen aan de zijkant te vervoeren. Een camera aan de voorkant van de Dashaway helpt een solo-rijder bij het aankoppelen. En natuurlijk is het dak voorzien van zonnepanelen.

widepath

Wide Path Camper

Mads Johansen uit het Deense Sønderborg brengt in een conceptfase in 2014 een (opvouwbare) mini-camper voor achter de fiets op de markt.  Het karretje is in de buurt van de productieplaats ook te huur voor (dag)tochten , maar ook voor reclamedoeleinden. Verkoopprijs rond  € 1900,-  Het gewicht bedraagt 40 kg. en de inhoud is 300 liter. In 2016 volgt een “car-camper”, een lichtgewicht opklapbaar caravannetje van 200 kg met een draagvermogen van 300 liter, tegen een (deense) prijs van € 6500 Op het concept van dit mini-caravannetje wordt voor 2017 ook een nieuwe fietscamper ontworpen.

widepath foto  

wilk

Wilk

Helmut Wilk, de grondlegger van het bedrijf, introduceert in 1952 zijn zogenaamde Auto-Bett, een accessoirepakket voor het creëren van slaapplaatsen in auto’s. Behalve voor bekende automerken zoals Volkswagen, Opel, Ford en Mercedes, zijn deze pakketten beschikbaar voor merken als DKW, Goliath, Lloyd en Borgward. Een compleet pakket voor een DKW kostte DM 155,-.

In 1956 wordt Wilk actief op de caravanmarkt met de distributie van caravans, geproduceerd door het Schotse Thomson (Glendale, Gleneagle en Glen). In 1958 volgt de introductie van de eerste door Wilk in Bad Kreuznach geproduceerde caravan, genaamd Tramper. In het eerste jaar worden er 28 gemaakt. Voor lichtere en goedkopere types wordt in 1963 een dochtermaatschappij opgericht: Stern GmbH met productie in Kellenbach, maar deze firma gaat korte tijd later weer in Wilk op.

In het midden van de jaren zestig is Wilk de grootste fabrikant van Duitsland en in 1969 rolt de dertigduizendste caravan van de fabrieksband. In 1964 richt Sam Alper van CI (Sprite) samen met Wilk, CI Wilk op. Ieder is voor de helft eigenaar. Helmut Wilk heeft geen opvolger. In 1979 komt hij bij een ongeval om het leven. De directie kan het succes van de onderneming niet continueren en in 1986 gaat Wilk failliet. Het bedrijf wordt hierna volledig door Tabbert overgenomen. In 1987 wordt Tabbert Industrie AG (TIAG) als holding van deze Tabbert-Wilk Groep opgericht. In 1996 wordt de productie overgeheveld naar Sinntal/Mottgers, de vestigingsplaats van Tabbert.

In juni 1997 verwerft Knaus een aandeel van 27 procent in TIAG, dat een half jaar later uitgebreid wordt naar 77 procent. In 1998 wordt een deel van de productie overgeplaatst naar de fabriek van Eifelland in het Hongaarse Nagyoroszi. Op 9 oktober 2008 vraagt de Knaus-Tabbert Groep zijn faillissement aan nadat het management geen adequaat overleveringsplan bij de banken kan deponeren. Op 1 januari 2009 wordt Knaus-Tabbert door HTP Investments BV uit Venlo overgenomen en daarmee is ook Wilk gered. In 2012 viert Wilk zijn zestigjarige jubileum met een aantal actiemodellen.   Met ingang van het productiejaar 2015 staakt moeder Knaus-Tabbert met de productie van dit merk.

wildax
 
WildAx
WildAx Motorhomes uit West Yorkshire (GB) is gesticht door  Duncan Wildman en gestart in januari  2006. Het is ontstaan als een hobby om camperbusjes te bouwen . De firmanaam is een samensmelting van 2 familienamen en heeft 12 man personeel en maakt zo’n 150 busjes per jaar. In september 2017 neemt Rapido het bedrijf over en verkrijgt aldus toegang op de Britse markt.
 

wind

Wind

De Wind, geproduceerd door Pluma Portugal, wordt in 2004 door Abel Tasman Innovations in Nederland geïntroduceerd. De importeur zoekt naar een nieuwe producent na het faillissement van Pluma in 2007, maar slaagt daar niet in ondanks dat de voormalige werknemers van Pluma in een nieuwe firma een doorstart maken.In 2016 brengt de importeur de Cockpit van Tsjechische makelij op de markt.

wingamm

Wingamm

Wingamm is in 1977 in de buurt van Verona (It.) opgericht en vervaardigt meubilair voor caravans. Kort daarop gaat het bedrijf zelf voertuigen produceren. In 1982 wordt gestart met de productie van campers. Na jaren niet actief te zijn geweest op de caravanmarkt, komt er in 2010 weer een caravan uit: de Rocky. .

winner

Winner

Winner is een door Inter Caravanning (een Europese vakhandelorganisatie) gevoerde caravan, geproduceerd door Bürstner. De eerste 66 caravans worden op 30 mei 2005 bij meer dan 25 handelaren afgeleverd. In Nederland verkocht Petstra Coevorden dergelijke wagens als Artstep. Ook dit merk was maar een korte leven beschoren.

Freizeit Wittke uit Berlijn is een distributeur van buscampers, gestart in 1987 met de uitbouw van campers.. Sinds 2022 brengt het bedrijf een buscamper onder de merknaam Vansky 54 op de markt. 54 staat voor  5,40 meter.

wochner

Wochner Mobil

Wochner Mobil van de gebroeders Alfred en Karl-Heinz Wochner uit de Allgau bestaat sinds 1977 als specialist voor modelbouw. GFK was ook de basis voor de elegante campers die vanaf 1989 onder eigen merk gebouwd worden.

woelcke

Frank Woelcke uit Heimsberg (D) sticht rond 1990 zijn firma en begint met camperbusjes. Tegenwoordig bouwt hij campers die als terreinwagens nergens voor terugschrikken en naar de wens van de klant worden uitgerust.

wolder

Wolder

Wolder is een Spaanse fabrikant van onder meer aanhangwagens, vouwwagens en Teardrop caravans zoals de Fly en Travel & Camp die begin deze eeuw jaren in Nederland verkocht worden. Wolder heeft ook de naam Fly toegekend aan een van zijn tablets/E-Books.

Womondo was een Duits buscamperfabrikant met introductie in januari 2017 .De fabrikant brengt in een korte periode  4 modellen busjes op de markt op basis van de Opel Movano, waarvan de grootste in Duitsland en overige 3 modellen in Slovenië geproduceerd worden. Het bedrijf is een dochter van Fleet Spot GmbH. Enkele jaren later is het bedrijf uitsluitend als camperplaats actief.

wsr nw.png

WSR is de afkorting van  Wohnmobilservice Robibbeiro.  De gebroeders Mario en Giovanni Robibbeiro uit  Ehrenkirchen bij Freiburg. De gebroeders zijn sinds eind 90er jaren actief bij de uitbouw van VW.

WU Mobile

WU Mobile , opgericht oktober 2020 , is een voortzetting van TSL Landsberg. In het najaar van 2020 werden door Matthias Winkelmann en Sven Udelhoven, het bedrijf van Jürgen Landsberg , die zijn bedrijf 35 jaren geleid heeft overgenomen om campers naar klantenwens te bouwen. 

Plaats een reactie