ITALIE

Zie voor Lander/Levante en Laverda :CaravanCamper ABC

nardi

Nardi

Nardi was een fabrikant uit Turijn, gesticht door Romano Nardi in 1963.  In 1978 werd er met behulp van Pininfarina een caravan getoond, de Nardi Futura , die zo modern was , dat het de koperspubliek deed afschrikken. De fabrikant kwam in dergelijke financiële moeilijkheden dat het op 12 mei 1979 failliet ging. Op 13 juli 1979 startte de zoon van Romano Nardi een nieuw bedrijf: TCD Turin Caravan Design. Ook zou er een camper ontworpen worden maar om onduidelijke redenen zijn de producties van caravans en campers nooit van de grond gekomen.

SPANJE

Spanje heeft een groot aantal caravanfabrikanten gekend, wel in de na-oorlogse perioden zoals uit de 60er jaren : Caravansa, Moncayo, Catusa,Tuset, A.R.T.E. Clan, Catellano, Almi en Allosa. Uit de 70er jaren: Caresa, Benimar, Hergo, Vallejera, Alondra, Valver, Sanctus, Strada, Ranger, Roller, Tac, Cann, Taylor. Uit de 80er jaren: Lercasa/Master en uit de 90er jaren Tui y CNW en ACE.  Uit deze eeuw : Across. Campermerken zijn :Moncayo , Benimar , Boos Viva/CNW , Sun Living , Joint , Ilusion ,  Across  en het in 2014 gestichte Affinity.  Van deze genoemde merken bestaan alleen nog :Benimar, Across, Ilusion en Affinity.  De vetgedrukte merken zijn separaat in het ABC beschreven. Lercasa/Master is nog actief als stacaravanfabrikant.

CNW (Caravanas del Noroeste ), zoals de naam al zegt uit het Noordoosten van Spanje, was een fabrikant welke tussen 1985 en 1999 actief was. De gevoerde merken waren o.m. CNW en Viva Boos voor campers en Canada, Tui en het uit de 60er jaren stammende Catusa voor caravans.

ZWEDEN

Zweden heeft een rijke geschiedenis achter zich aangaande het aantal producenten die daar bestaan hebben. In de tweede helft van de vorige eeuw zijn daar zo’n 80 (tachtig!) merken actief geweest. Enkele opmerkelijke merken worden hier belicht:

abc caravans S.png

AB Mönsterås Compactvagn uit  Blomstermåla is in 1978 gestart met de productie van caravans terwijl  Wixenius Caravans uit Malmö bij 20 dealers voor de distributie zorgt. In 1982 neemt AB Fritidskarosser uit Mönsterås de productie over.Vanaf 1986 wordt er voor een paar jaar alleen op bestelling geproduceerd. Opmerkelijk is dat ABC Karossen als carrosseriebedrijf nog steeds bestaat.

oggestorp

Öggestorp

In 1963 start Bertil Larsson met de productie van LBE  caravans in Öggestorp (S) . Bertil Larsson had eerder gewerkt bij Kabe.  Het bedrijf veranderde haar naam in Öggestorp Caravans AB. In 1995 ging het bedrijf failliet.  Heden ten dagen is het een caravan-camperdealer.

opio

OPIO

Te Latorpsbruk in de buurt van Örebro (S), begon in 1964 de productie van OPIO ( AB Osby Pumpindustri Osby ) caravans. Ze werden eerst onder de merknaam Stjärnvagnen (The Star Wagon)  op de markt gebracht en voor 97% een kopie van de beroemde SMV. Opio was van oorsprong een fabrikant van motoren voor boten. In 1970 komt het bedrijf in problemen en wordt in eerste instantie de motorenafdeling gered. Ronneby Husvagnar AB (Rohab) neemt de caravanafdeling over en gaat als merk verder onder Rohab-Opio. In 1974 gaat echter Ronneby Husvagnar AB failliet en neemt Sterlens Husvagnar AB uit Löderup deze over maar ook deze laatste gaat in 1975 failliet zonder dat de productie weer opgestart werd en verdwijnt het merk definitief.

saabosaabo.png

Saabo

De  SAABO caravan werd in Ljunga, bij Norrköping geproduceerd tussen 1964 en 1968. Het was een gezamenlijk project van Bo Bjernekull van de Ljunga fabriek en Birger Lindberg van SAAB in Linköping. Het gewicht was 230 kg. en deze werd expres zo laag gehouden omdat bij een lage gewicht men in Zweden met een ongelimiteerde snelheid kon rijden. In deze periode zijn 438 SAABO’s gemaakt, 390 stuks voltooide en de rest niet-afgemonteerd welke aan SAAB personeel verkocht werd.  Ooit, in een ver verleden (1963 om precies te zijn) heeft Saab twee campers gebouwd. Deze campers, Saab 92H genoemd, waren gebaseerd op de Saab 92 en werden dus aangedreven door de twee cilinder twee takt motor van krap 28 pk. Veel te weinig voor het enorme gewicht van deze rijdende caravans, waardoor ze nooit door de keuring zijn gekomen en uiteindelijk geëindigd zijn als jagershutjes, ergens in de bossen van Zweden.

smalandia

Smålandia

Smålandia caravans worden in 1985 geïntroduceerd en zijn afgeleid van de Zweedse Sprite caravans. Ze worden tot 1990 door Sävsjö in de gelijknamige plaats in district Småland geproduceerd. Dit merk niet te verwarren met Smålandsvagnen welke tussen 1987-1994 bestaan heeft.

smv

SMV : bestaande fabrikant : zie ABC

 FINLAND

kafi

KAFI

Kafi is in 1974 in de buurt van Vasa opgericht door Kurt Blomqvist van KABE en vijf Finse managers uit de auto-industrie. KAFI staat voor KABI Finland. In 1979 neemt Lohja de meerderheid van de aandelen over. In 1991 neemt P/S de productie over. De caravans hebben dezelfde opbouw als Sävsjö, maar andere kleuren in het exterieur.Kort daarop verdween het merk.

matkaaja.png

Matkaaja 

In 1967 start Reijo Jokirannan met de productie van caravans onder  de merknaam SF Maatkaaja ( Fins voor : reiziger ) In 1984 volgt ook de productie van campers.In 1985 wordt het bedrijf verkocht aan Rapala Oy. In 1990 wordt de eigendom overgedragen aan Starckjohann Telko Oy en al een half jaar later aan  Lohja Caravans Oy Ab. Het bedrijf vormt een onderdeel van het Lohja concern, waar naast Solifer ook Kafi deel van uitmaakte.   Nadat Lohja in oktober 1998 de P&S Group ( Polar en Sävsjö ) verworven had, werden de productie-faciliteiten gereorganiseerd .    Voor dit merk was er geen plaats meer.

NOORWEGEN

Lillebror

Lillebror$20Logo.jpglabel.jpg

In 1958 start de Firma Wideroe’s Flyveselskap A/S Fornebu Oslo met de productie van vouwwagens met een houten wand en een dak van tentdoek. De eerste prototype dateerde van 1955. Als merknaam wordt Lilbebror gebruikt wat “kleine broer ” betekent.  Dit tengevolge hanteert de Duitse importeur Scholz , Brüderchen als merknaam. Als merknaam werd  ” Chateau Mobil” in Engeland en in Nederland “Mascotte” gebruikt. Laatste productiejaar 1971 met uitverkoop tot 1974. Totale productie 6000 exemplaren.

 

2 reacties
  1. Johan & Rita Schipper zei:

    in Portugal herinner ik mij nog het caravan merk : “ PLUMA” het geen ik niet tegenkom in uw overzichten.

    • Pluma staat wel degelijk genoemd.
      Voor Pluma zie onder : P

Plaats een reactie