laika

Laika

Laika is in 1964 door Giovanbattista Moscardini opgericht. Deze Italiaan is zeer geobsedeerd door de ruimtevluchten en vernoemt zijn bedrijf naar de eerste hond in de ruimte. Het eerste caravannetje was de 500 die door een Fiat 500 getrokken kan worden. Het wagentje bestaat uit twee delen, de kap is demonteerbaar. In 1970 wordt de fabriek door brand verwoest. In 1977 start men ook met de camperproductie. De caravanproductie wordt in 1993 gestaakt.In 2000 verwerft Hymer 70 procent aandelen
van deze Italiaanse fabrikant.  De Laika-camperbus komt uit Bad Waldsee en is afgeleid van de Hymer-Car. In februari 2016 wordt de fabriek inTavernelle Val di Pesa verlaten voor een volledige nieuwe fabriek, investering € 40 miljoen,  in San Casciano. In deze fabriek zullen ook andere merken uit de EHG geproduceerd worden. Bij de opening van deze nieuwe fabriek wordt ook een nieuw campermerk onthuld :Etrusco 

lando

Lando

Lando is een Franse camperbusfabrikant, gesticht in de omgeving van Grenoble in begin 80er jaren. In de 90er jaren wordt het bedrijf overgenomen door de groep Narbonne Accessoires, als onderdeel van Réseau Fourgons.

levantelander

Levante/Lander

Levante is in 1959 in Vigonza bij Padua opgericht en heeft zich een plaats weten te verwerven op de Europese caravanmarkt door de bouw van innovatieve caravans van glasvezel met afgeronde vormen. Het bekende model is de Graziella.

In 1973 vindt er een reorganisatie plaats en gaat het merk verder als Lander. De laatste Lander verlaat in 1988 de fabriek en gaat de fabrikant verder met de productie van afvalcontainers.

l.png

Landsberg

De onderneming  TSL Touring Sport Landsberg wordt in  1987 door Jürgen Landsberg in het Duitse Swisttal-Heimerzheim gesticht. Naast de dealerschap van allerlei campermerken start men in 2005 met de productie van individuele mobilhomes onder het merk Landsberg. Deze wagens zijn naar Europese concept. Naar Amerikaanse concept brengt men later Rockwood op de markt.

Naamloos.png

Lang voordat in 1990 deze firma gesticht werd trokken de Outdoor -fans  Michael Langer en Achim Bock de wereld rond in een omgebouwde camper, voordat zij hun hobby tot hun beroep in het Duitse Göppingen ombouwen.

laverda

Laverda

Italiaanse fabrikant van hoogwaardige caravans uit Trento, productiestart in 1973 .  Caravanproductie heeft bestaan tot rond 1986. Het oorsprong van het bedrijf Laverda gaat terug naar 1873 wanneer Pietro Laverda een werkplaats voor landbouwgereedschap opricht. Zijn kleinzoon Francesco richt een 1949 een motordivisie op. In de fabriek in Trento werden behalve caravans ook campers en vliegtuigjes gebouwd.  Hoewel Laverda geen familiebedrijf meer is bestaat het nu nog als fabrikant van landbouwmachines.

liberty

Liberty

Liberty is een merk van het Franse Trigano-concern. Deze werd in 1993 geïntroduceerd en in Duitsland toonden de caravans veel gelijkenis met de in Nederland gevoerde Gruau. In 2000 verdwijnt dit merk, na nog een aantal jaren ook in Nederland actief te zijn geweest.

 

Lifestyle Camper is een fabrikant van teardrop caravans uit  de Oekraïne . Het bedrijf is in 2016 gestart.

littlecamper

Little Camper

Nederlandse buscamper fabrikant , Rein Hoogendijk uit Reeuwijk gebaseerd op zowel gebruikte als nieuwe Ford Transit Compact , gesticht 2013.

lmc

LMC

In 1955 ontwerpt constructeur Austermann voor eigen gebruik een caravan onder de merknaam Knopse. Austermann heeft in 1952 met carrosseriebouwer Hartmann al een caravan gebouwd, ( de Falter) maar de rechten komen na onderling overleg bij Hartmann terecht. Oorspronkelijk was de firma (Auwa) zoals uit de firmanaam blijkt in Warendorf gevestigd. 
In 1966 neemt Wilhelm Saure de succesvolle firma Austermann, dan gevestigd in  Sassenberg over: dit is de oprichting van Wilhelm Saure KG. Door het succes van de series Lord en Munsterland wordt begin jaren zeventig een deel van de productie uitbesteed aan Karmann in Rheine.

Na de productie naar het naburige Warendorf overgebracht te hebben in 1978, waar ook nog stacaravans geproduceerd werden, komt in 1981 een nieuwe fabriek in Sassenberg beschikbaar. In dat jaar volgt ook de oprichting van LMC Lord Munsterland GmbH. In 1986 start de productie van Liberty campers . In 1991 wordt LMC in verband met een dreigend faillissement door Erwin Hymer overgenomen. Naam: LMC Caravan GmbH. LMC wordt in CMC ondergebracht (Dethleffs, TEC, LMC).

In 1993 brengt Hymer de productie van TEC naar een nieuwe fabriek in Sassenberg over. In 1995 volgt de complete verhuizing van TEC van Mühlheim naar Sassenberg.
In het begin van de 21e eeuw bouwt LMC ook caravans onder de merknaam Geist voor de Britse en Australische markt. De importeur gaat in maart 2009 failliet.

In het eerste decennium van deze eeuw zijn de wagens van LMC en TEC nagenoeg elkaars evenbeelden. Vanaf 2010 neemt LMC ten opzichte van TEC een hogere positionering en prijsklasse in. Op 13 februari 2013 kondigen TEC en LMC aan dat zowel TEC caravans als campers vanaf de zomer 2013 niet meer onder het TEC-merk geproduceerd worden, maar allemaal als een LMC-model verkrijgbaar zijn. Het wordt als een huwelijk tussen LMC en TEC naar buiten gebracht. Echter, in Frankrijk zullen alle caravans en campers als TEC verkocht worden. In Frankrijk roept het merk LMC te veel associatie op met huizen op wielen van zigeuners.

Een in 2018 geïntroduceerde Nederlans caravanmerk van Hein van de Laar. De caravan heeft een aluminium constructie , groot open dak, buitenkeuken als bij een teardrop caravan en binnenin geen tafel of zitbank. De wagen is mede ontwoprn door Smidesign uit Antwerpen en is in 3 uitvoeringen verkrijgbaar.

lunar

Lunar

De baas van Knowsley caravans bemerkt in 1969 dat twee van zijn medewerkers van plan zijn zelfstandig te worden. Daarop besluit hij deze medewerkers, Brian Talbot en Ken Wilcox, te ontslaan. Als merknaam kiezen de heren Talbot en Wilcox voor Lunar, gebaseerd op het Lunar Ruimteprogramma van dat jaar. De start, dus eerder dan gepland, vindt plaats in een schuur zonder elektriciteit. Eind jaren tachtig pakt men ook de camperproductie op, terwijl men ook nog twee jaar stacaravans heeft gemaakt.

Van 1991 tot het faillissement in 2007 maakt Lunar deel uit van de Tirus Groep. In die periode verkoopt Lunar ook Chateau caravans en komt een deel van de Lunar campers uit de HomeCar fabriek in Lommel. Door een management buy out op 28 november 2007 gaat men weer zelfstandig verder. In februari 2012 introduceert Lunar op de beurs in Londen een nieuw merk: Venus. Dit zijn betaalbare lichtgewicht caravans voor een andere doelgroep dan Lunar.  In 2013 brengt Lunar een campertje uit op basis van een Nissan NV 200, welke in 2014 op de Europese markt verschijnt onder de merknaam Cristall. ( v.h. merk uit de Tirus-groep)                 In 2014 volgt de introductie van een grotere camper, basis Mercedes. In het najaar van 2016 brengt Lunar een luxueuze merk uit : Alaria.

In juli 2017 wordt Wellhouse Leisure, fabrikant van buscampers, overgenomen met nieuwe firmanaam Lunar Campers Ltd.

lowlander

Lowlander

Nadat Coachman stopte met de productie van de Highlander, importeert Tradeuro in 2004 de Lowlander, geproduceerd door Dethleffs. In 2007 gaat de importeur failliet en verdwijnt ook dit merk.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: