paillard.png

Paillard

Het bedrijf van Stéphane Paillard is in 1993 opgericht te Bédée ( omgeving Rennes)  houdt zich voornamelijk bezig met paardentrailers. Deze weden later uitgebreid met wagens waar naast de paarden ook de jockeys kunnen verblijven. Momenteel worden er ook zware campers (o.m. met slide-outs) gebouwd.

pentara

Pentara

In de jaren 1995-1997 voert Eurec in Nederland de Pentara, geproduceerd door Compass. Het was eigenlijk de bedoeling deze caravans onder de naam Calibra te voeren, maar dat gaf problemen met het automodel van Opel.

p p

Paul & Paula

Eind 2005 komt GFB GmbH ( Groszenhainer Fahrzeug Bau) met twee modellen  caravans, de ene genaamd Paul en de andere Paula. Ontwikkeld door Arnd Sünner het bedrijf gevestigd  in Großenhain bij Dresden werd voor de productie voor deze caravan concept gesticht door  aanhanwagenfabrikant Stema en Funke & Will AG, die reeds de lichte  sportwagen YES (Young Engineers Sportscar) uitbracht (welke laatste een flop werd). In 2007 komt er ook een camper. De productie vindt bij Stema plaats, deze  staat bij ons voornamelijk bekend als de (oost-)Duitse fabrikant van Alpenkreuzer. In 2009 staakt de productie. Wohnwagenmanufaktur Klein-Fein-Dein GmbH neemt de rechten over met de nieuwe naam P+Laura.

plaura

P+Laura

In 2009 neemt   Wohnwagenmanufaktur Klein-Fein-Dein GmbH uit Güstrow de productie van Paul+ Paula over. De merknaam wordt nu P + Laura. Doordat Paul + Paula een slechte image had opgebouwd (o.m. door kriminele activiteiten toenmalige eigenaren) veranderde de nieuwe eigenaar Jens-Peter Eickhoff (1959) de naam in P+Laura ; de P voor zijn voornaam en Paula naar zijn dochter. Het onderstel komt van Stema. In 2016 wordt een campertje aan het programma toegevoegd.

phoenix

Phoenix

PhoeniX is het campermerk van Johannes Schell Fahrzeugbau KG uit Eschbach in het Steigerwald. Het speelt sinds 1997 in de branche mee en is succesvol in de luxe klasse bij wagens boven 6,5 ton. Bij het gereedkomen van de productiehal in 1998 was het streven om met 25 medewerkers meer dan 90 voertuigen per jaar te maken, maar na een jaar lag het aantal al op 156 campers. In 2000 werd de productie-capaciteit al met een nieuwe hal uitgebreid. In 2008 werd de 1000ste camper afgeleverd.

 

picco.png

Piccolino

De waarschijnlijk kleinste woonwagen ter wereld wordt gebouwd door Kunststoff Design Heinz Roehnert uit Wuppertal. Het wagentje is speciaal als retro caravan ontworpen voor achter oldtimers zoals de VW Kever, Fiat 500, de BMW Isetta getrokken te worden. Het ledig gewicht bedraagt 120 kg en is zelfs als bouwpakket ( € 2600) verkrijgbaar.

pilote

Pilote

De Franse familie Pardiou start in 1962 met de productie van caravans. In 1978 introduceren ze ook campers. Vanaf 1985 houdt men zich uitsluitend met de productie van campers bezig.

De Pilote Groep (GP SAS) met hoofdzetel in La Limouzinière  verenigt onder haar dak ook de merken : Frankia (sinds 1990) en Bavaria ( sinds 1997) , Le Voyageur (2000) ,  RMB (2001) en het nieuw gestichte merk Mooveo (2006).  In 2015 wordt de firma CSA Gerard overgenomen, wat tot de introductie van HanRoad leidt.  In januari 2017 neemt Pilote het verhuurbedrijf (Avis-) Car-Away over. Eind 2017 wordt met het Chinese Leopaard Motors uit de provincie Hunan een yoint venture gesticht ( Hunan Pilote Co Ltd.) welke lokaal campers gaat produreren en importeren. In oktober 2017 neemt Pilote het Britse  Danburry MotorCaravans over.

.pino

Pino

Een in 2009 door Faruk Karatan opgerichte  fabrikant van caravans en campers uit het Turkse Istanbul. Komt in 2013 naar de Europese markt met een introductie van een teardropcaravan in Nederland en Engeland.

pioneer1

Pioneer

Kleine Italiaanse fabrikant ( Tibercamper) gevestigd in het Italiaanse Rancate (opgericht in de jaren tachtig en stopte rond 2010). Exporteerde in 1995 een aantal caravans naar Nederland. Produceerde ook campers.

pla1

PLA

P.L.A., Acroniem van de initialen van oprichter  Pierluigi Alinari, is in februari  2010 in Toskana in een gebied welke de Europese  “Caravan Valley” wordt genoemd, gesticht. De oprichter brengt 35 jaren ervaring met zich mee; in 1970 als toeleverancier van Roller caravans, in 1980 met de overname van het failliete Italiaanse Caravans International (CI), waarvan hij de schulden afbetaalde en deze binnen een paar jaar weer op de Europese markt bracht. In 1999 treedt hij, nadat hij in 1996 70% van CI verkocht had, terug en start met McLouis , geboren als camperverhuur. Eind 2001 brengt hij McLouis bij SEA onder en wordt vice-president . In 2006 treedt hij bij SEA terug en gaat met pensioen.                     In 2010 komt hij tot de ontdekking dat het gras maaien thuis ook niet alles is en richt hij, 75 jaren jong, PLA op. In mei 2014 neemt de nieuw gestichte onderneming ” Industrie Italiana Camper SrL”, voor 60% een dochter van PLA en 40% van Pierluigi Alinari, Giottiline over. In oktober 2016 neemt de Rapido Group , PLA, incl. Giottiline, over.

plasy

PLASY

Hoewel PLA in 2011 PLASY as een range introduceerde, werd kort daarop PLASY als een afzonderlijke merk geïntroduceerd.

pluma

PLUMA

Portugese fabrikant gestart in 1962. Veelal bekend als producent van teardrop caravans zoals de Weekend, Cockpit, Wind en Camptrailer. Producent van de Engelse Going (vanaf 2003) wat mede aanleiding was tot bouw van een nieuwe fabriek in 2001. Produceert daar ongeveer 1000 caravans per jaar. Eind 2007 gaat de fabrikant failliet maar ex-werknemers maken in 2008 als CampiJMC een doorstart.

pod.png

The Pod

 In 2000 komt Patrick Cook, al geruime tijd lid van de Historic Caravan Club, eigenaar van een bakelite museum en verwoed motorrijder met een retro motor- caravan voor o.m. achter een  zijspancombinatie. De Britse wet schrijft voor dat deze voor achter een motor 2,5 m lang mogen zijn bij een meter breed. Voor een zijspancombinatie is de breedte 1,5 m.   Totdat het bedrijf in 2011 van eigenaar verandert  (Nigel Roderick) bedraagt de productie een handvol per jaar. Maar vanaf dat jaar worden er nieuwe wagens ontwikkeld en stijgt ook de productie. De fabriek echter is niet meer dan een grote houten garage.

Polar_logo_cmyk_4

Polar

Bertil Holmqvist en Håkan Wallin uit Junsele beginnen in 1964 in een schuur met de productie van caravans. Firmanaam: Junsele Husvagnsfabrik AB. De merknaam Polarvagnen, vertaald als Polarwagen, heeft zijn oorsprong in een prijsvraag onder personeel en familieleden. De caravans zijn ontworpen voor de koude winters in Noord-Zweden. In 1966 brandt de fabriek af en een nieuwe fabriek wordt gebouwd in Dorotea, Zweden.

In 1978 lijdt men enorme verliezen en in 1979 verkoopt Holmqvist ( Wallin is inmiddels overleden) Polar aan Hellgren Invest AB.  In 1981 is Polar bijna failliet. In 1982 worden de aandelen verspreid over verscheidene firma’s en ook de regio en de stad behoren dan tot de mede-eigenaars. In 1987 wordt  Sävsjö door Polar overgenomen. Het management onder leiding van Ingmar Lindström brengt het bedrijf naar de beurs onder de naam : Polar & Sävsjö AB. Met de productie van Polar in het noord Zweedse Doretea en Sävsjö plus het goedkopere zustermerk Smalandra in het Zuid-Zweedse Sävsjö Een week later doet het Finse  Lohja  AB (dochter van Metra Ay AB) een vijandig bod en verwerft hiermee Polar & Sävsjö AB. in Finland de firma. Lohja is de eigenaar van Solifer. Vanaf 1991 worden zowel  Polar als  Sävsjö caravans exclusief in Dorotea geproduceerd. Soms worden over en weer caravans gebouwd. De Solifer Giganta is in feite een Polar 620 uit de Zweedse fabriek terwijl de Polar 470S uit 1997 een Solifer met Polar plaatwerk is.De Sävsjö Euroline wordt in Denemarken verkocht als Polar Euroline en rijdt in Finland met groene plaatwerk rond als Kafi. In 2003 komt ook de productie van Solifer naar Doretea. In 2003  wordt Lohja zelfstandig met een aantal Finse eigenaren en een Zweeds bedrijf. In 2012 neemt een Zweedse aannemer/projectontwikkelaar de fabriek en haar merken over en is Polar weer 100% Zweeds. In de loop van 2013 naam de Östgöta Camping Grupp , de importeur van caravans uit de Erwin Hymer Group, Solifer/Polar over . Enkele maanden later werd de naam van deze dealerorganisatie omgedoopt in de Mobile Living Group.  Voor productiejaar 2015 wordt de productie van Solifer caravans , net als 12 jaren eerder bij de campers, bij de Hymer Group uitbesteed, echter door tegenvallende verkopen van Polar dreigen 35 werkgevers eind 2014 hun baan te verliezen, terwijl in het voorjaar 2014 nog 26 vacatures vervuld werden. Het bedrijf leed in de twee vooraf gaande jaren SEK 50 miljoen verlies. In maart 2015 gaat de Mobile Living Group failliet, echter de fabriek van Polar en SoliferPolar AB incl de Noorse verkoopdochter SoliferPolar AS,  blijven buiten dit faillissement. SoliferPolar heeft dan een noord Zweeds Management en een stabiele Zweedse belegger als enige aandeelhouder. SoliferPolar AS brengt voor 2016 alleen nog in Noorwegen de budget Solifer Nordica op de markt, alle andere modellen sterven een stille dood. Voor 2016 word ook een nieuwe Polar camper verwacht.

poksi

Poski

Deze in  Finland verkochte caravans zijn bij ons bekend als de Predom.  Tussen 1970 en 1980 werden deze caravans onder dit merknaam ook al in Finland verkocht. De herintroductie volgde daar in 2000.  In Scandinavië zijn de wagens ( de beroemde N126) uitgerust met vloerverwarming waardoor een binnentemperatuur van 18 gr. haalbaar is bij een buitentemperatuur van -13 gr. introductie in Zweden in 2013.

possl

In 1989 bouwt Peter Possl  camper , een combinatie van auto, bus, camper en buro.  Tot 2004 werd een gedeelte in Zuid Europa geassembleerd maar sinds die tijd vindt de gehele productie in Duitsland ( Dethleffs) plaats. Vanaf 2015 wordt ook een model bij Capron gebouwd, dit als vervolg op de jarenlange samenwerking met Dethleffs.  Globecar is een dochtermaatschappij, evenals Clever (2012) en Road Car (2016).  Huidige president is Wolfgang Liebscher  van Caravan-en camper centrum Freistaat bij Munchen. Andere groot-aandeelhouders zijn een voormalige directeur van Dethleffs en de familie Possl.

predom

Predom

Voor Predom zie: Niewiadow

procab

Procab

Christian Jung ontwierp en bouwde eind 70er jaren zijn eerste expeditiewagen voor eigen gebruik.
In 1988 volgde de bouw van de eerste  PROCAB-Unimog waarmee het bedrijf  in speciale campervoertuigen uit het Duitse Leverkusen een feit was.

proline

Proliner

Deze Duitse fabrikant uit Friedrichshafen begon in 2002 met het creëren van exclusieve campers waarvan de productie in 2005 startte.

protec-logo.png

Protec

Franz en Michael Wieth uit de regio München komen in het najaar 2016 met een prototype camper van 2,3m breedte maar welke door dubbele side-outs tot 3,5m komt. Het is de intentie in de zomer van 2017 met een serieproductie te komen.

puscherl

PuscherlDe Oostenrijkse handelaar Pusch verkoopt reeds voor meer dan 40 jaren de bij ons bekende Predom/Niewiadow caravan A126 onder de merknaam Puscherl.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: