Engeland:

Engeland is de bakermat van de caravan industrie. In de loop der jaren zijn er meer dan 400 (vierhonderd!) fabrikanten geweest, eenmanszaakjes uitgezonderd. Algemeen wordt aangenomen dat Dr. R.W. Gordon Stables (1840-1910) de eerste is geweest die een caravan voor recreatieve doeleinden gebruikte. Zijn Wanderer, met twee assen en getrokken door paarden, is de voorloper  van onze huidige caravan. Frederick Alcock bouwt in 1914 een caravan welke getrokken wordt door een Lanchester automobiel uit 1913, maar verder dan zijn enige product voor eigen gebruik komt hij niet. De eerste Eccles wordt in 1919 gebouwd in een serie van 50 stuks gebouwd en wordt als oudste merk beschouwd. Het merk sticht in 1927 de eerste Europese caravanfabriek en het bestaat nu nog steeds binnen het Swift concern.  Heel opvallend is dat de oprichters van de meer bekendere merken van voor 1940 in eerste instantie een soort camper bouwden, alvorens zich op de caravan-productie te werpen, t.w.: Eccles, Winchester, Raven, Cheltenham en Car Cruiser.                                                                                                                                        

astral

Astral

De familie Spooner richt Astral in 1959 te Hull op. De Spooner Group was actief in hout, maar ook in water en wegenbouw. In 1960 werden er al 2.000 caravans geproduceerd. en is in de 60 en 70er jaren een grote speler geweest op de Britse maar ook de exportmarkt. Astral , voor een belangrijk deel afhankelijk van de export, had in 1979 veel te lijden onder een sterke pond.In maart 1980 staakte de Spooner Group de productie, daar deze niet meer winstgevend was.  Jaren later neemt Cosalt de fabriek over t.b.v. haar stacaravan-productie.

Bluebird : zie BK Bluebird Stacaravans

car cruiser

Car Cruiser

In 1917 bouwt Major Fleming-Williams, een artiest tijdens WO I, een campertje en in 1920 een caravan. Enkele jaren later werd hem gevraagd een caravan te bouwen en zo is in 1924 een caravanfabriek  in West Londen ontstaan. Niet veel later verhuist het bedrijf naar een groter onderkomen in Hayes, Middlesex. Tijdens WO II werden er ambulances en mobile kantines gebouwd en tijdens deze periode verkocht Fleming-Williams zijn bedrijf aan zijn partners, de familie Lywood. In 1962 verhuist het bedrijf van Hayes naar een nieuwe fabriek te Cambridge en neemt de Primrose Group deze over.  In 1966  wordt het bedrijf geliquideerd. Oud-directeur Bob Cooper kocht de merknaam op om deze via zijn bedrijf opnieuw te lanceren. Voor zo lang het duurde was het merk in 1969 terug maar het publiek liet het vallen; er werd nog slechts op speciale bestelling geproduceerd.

cheltenham

Cheltenham

Mr Arthur Gardner bouwde zijn eerste “motor home” caravan in 1919 waarin hij ook zijn huwelijksreis met zijn vrouwe Joyce in doorbracht. In 1920 start de productie van caravans in  Cheltenham. In 1930 werd de oorspronkelijke merknaam Summerfield gewijzigd in Chelterham. Tijdens de oorlog wordt de fabriek gebruikt t.b.v. vliegtuigindustrie. In 1946 komt de productie weer langzaam op gang maar veel materiaal is aanvankelijk moeilijk te verkrijgen. Cecil Gardner neemt in 1968, na de dood van zijn vader, de leiding over.  Door de recessie en oliecrisis in 1974 werden caravans als luxe producten beschouwd en werd in Engeland de “Purchase Tax” verdubbeld; dit was de reden dat de fabriek in 1975 sloot. Een herstart als Stirling Caravans mislukte.                                                                                                                       Roger Lander (die in 1963 in dienst trad bij de Cheltenham Caravan Company als Fabrieksmanager) bouwde tussen 1978 en 1982 nog caravans in Tunbridge Wells in Kent.  Deze werden op de markt gebracht als   “Fernden-Cheltenham” en hadden veel overeenkomsten met zijn voorganger.

Cosalt : zie stacaravans.

eccles

Eccles:

In 1913 besloot  Bill Riley Sr. na zijn pensionering om een motorcaravan te bouwen op het chassis van een Talbot. De eerste WO gooide echter roet in het eten. Na de oorlog kwam Bill Raley jr. een advertentie tegen van een transportbedrijf uit Birmingham, the Eccles Transport Company, welke op zoek was naar kapitaal. Vader en zoon investeerden samen en som van GBP 6000 waardoor zij tot de directie toetraden; Daar de naam Eccles van de oprichter bewaard diende te blijven werd op 21 maart 1919 de handelsnaam veranderd in Eccles Motor Transport Ltd.   Terwijl Riley Sr.zich weer op motorcaravans wilde werpen mocht Riley jr. zich toeleggen op trailers, zoals ambulances en trailercaravans. Nadat de eerste caravan verkocht was besloot Eccles meteen een serie van 50 te bouwen waarbij besloten werd , a,g,v. ruimtegebrek, de productie van de opbouw, onder contractbasis, uit te besteden aan William Turner. In 1922 kwam de gehele productie weer onder een dak; verliet voormalig eigenaar H.A. Eccles het bedrijf en volgende William Turner hem op. Eind 20er jaren richtte het bedrijf zich ook op de export en om tot een besparing van 30% in de transportkosten te komen werden de caravans als een bouwpakket afgeleverd. Tot aan WO Ii heeft Eccles de Britse caravanindustrie gedomineerd. In augustus 1960 verkoopt Bill Riley zijn bedrijf aan een nieuw opkomende macht : Sam Alper  die een conglomeraat als Caravans International opricht. Op zijn beurt neemt Swift in 1994 Sprite, incl. de merknaam Eccles, over. De naam wordt door Swift sinds dien gebruikt als een range binnen Sterling Caravans.

fairholme

Fairholme

Jim Hennessy , lasser voor WO II, komt in 1940 in dienst van een kleine firma, Fairholme uit Cardiff Wales, die zich in die periode bezig hield met oorlogswerk. In 1945 koopt Hennessy zijn partner uit een sticht Fairholme Products en start in 1949 met de productie van caravans. In de beginjaren werden er ook nog even stacaravans gebouwd. Na een lichte terugval bij de verkopen vraagt Hennessy zijn vriend Sam Alper van CI zijn bedrijf over te nemen wat in 1965 geschiedde. Tot 1969 bleef de productie in Cardiff maar werd daarna naar Newmarket overgebracht waarbij Hennessy een leidende positie bleef behouden en dit merk naast de Eccles gemaakt werd. Rond 1980 sloot CI de fabriek van Fairholme, toentertijd gevestigd in Bury St. Edmunds.

 knowsley

Knowsley

Knowsley werd midden 50er jaren in Wigan, Lancashire ,opgericht. Edmund Taylor , producent van Conway caravans en vouwwagens kocht  de merknaam Knowsley in 1962 op en liet Conway vallen om zich op de Knowsley-range te concentreren. Opvallend is dat een aantal ex-Knowsley mede-werkers oprichters werden van verscheidene merken in de Lancashire regio. (Vanroyce, Vanmaster, Lunar , Ski , Trophy en Viscount). In 1976 staakte Knowsley de productie maar deze keer nam in 1982 Pemberton de merknaam over om de productie in Marton, Blackpool voort te zetten. ( zie Pemberton bij Stacaravans op deze site) In 1982 staakte Pemberton de productie maar kwam in 1986 terug, nu als merk van Trophy, maar deze herintroductie mislukte en deze keer verdween het merk definitief.

raven

Raven

In 1924 begon Norman Wilkinson Cox met de productie van Raven caravans .  In 1923 bracht Wilkonson-Cox reeds een motor-caravan uit waarmee hij met zijn vrouw rondtoerde. Ook deze firma hield zich tussen de oorlog bezig met de productie van ambulances e.d.   In 1950 bracht de firma de Raven Duck uit, een amfibie-voertuig, maar de aantallen van dergelijke voertuigen zijn altijd laag geweest. In 1947 verkocht Wilkinson-Cox zijn bedrijf aan Bruno Jablonski maar het bedrijf verdween in de 50er jaren.

safari uk

Safari

Safari Caravans werd in 1948 door Pearman Briggs Ltd. te Stroud opgericht. In 1968 nam Cosalt deze over om naast Abbey een luxere merk te hebben. Safari caravans hadden zo veel aanzien dat de eigenaar de caravans van het embleem Cosalt Safari voorzag. In 1982 werd de fabriek in Stroud gesloten daar Cosalt de productie wilde concentreren in Grimsby. Maar dat betekende in 1984 toch het einde van het merk. Een budgetrange van Cosalt was Piper , welke geproduceerd is tussen 1973 en 1995.

Bovengenoemde Safari Caravans hebben niets uit te staan  met de Safari’s van CI zowel uit Zuid Afrika als uit Duitsland (CI Wilk).

Silverline

In april 1945 start Len Robinson met de Silverline Caravan Company.  In de beginjaren was de stacaravan activiteit groter dan die van de caravans. Silverline was zeer actief op de exportmarkt met name naar West-Duitsland. Rond 1970 werd de productie overgebracht naar Full Sutton bij York. Deze fabriek bevond zich op een voormalige WO II vliegveld. In 1976 kreeg de fabrikant nog een koninklijke onderscheiding a.g.v. hun exportvolume. Door financiële werd de productie eind 1991 gestaakt.

thomsonthomsonpaard

Thomson

Daniel Thomson , de enige Schotse fabrikant,  bouwt in 1908 zijn eerste caravan voor kermislui. Na WO I worden er zelfs een handvol campers gebouwd.Tijdens WO II heeft ook deze fabrikant veel voor de oorlogsindustrie gewerkt. Na de oorlog investeert men veel in machinerieën en verwerft men een andere fabrikant, Scott Roadcraft. In 1946 produceerde men slechts 6 caravans per maand en ook hier als oorzaak de tekortkomingen in materialen. Dat neemt niet weg dat in 1949 Thomson, na Eccles, het populairste merk was.In 1956 wordt er in Zuid Afrika een fabriek gesticht onder de naam Africaravans.  In 1964 verkoopt Thomson haar aandeel in Africaravans aan Sprite Pty.  In 1967 Thomson werd een NV en had als de T-Line Group, fabrieken in stofferingen, houtimport en  stacaravans en bezat meerdere campingparken.  In 1976 raakte het bedrijf haar positie in de Top drie kwijt, nadat er in 1970 nog 5000 caravans werden geproduceerd. Na vier jaar met verlies gedraaid te hebben werd het bedrijf in april 1982 geliquideerd. Verschillende ex-medewerkers richtten Forth Valley op maar dat laatste bedrijf hield er in januari 1990 mee op. In 2014 waren er geruchten dat Carlight het merk gekocht had en deze weer geïntroduceerd zou worden, maar verder dan deze geruchten kwam het niet.

willerby caravan

Willerby : zie Willerby Stacaravans

winchester

Winchester

De geschiedenis van Winchester startte in 1911 toen Bertram Hutchings en zijn bruid een vakantie doorbrachten in een door een paard getrokken caravan. De opvolgende winter bracht het paar door in een caravan welke door twee paarden getrokken moest worden. Daarom ontwierp Hutchings in 1912  een lichtere 14 ft. caravan, welke door een paard getrokken kon worden. Dit was de voorloper van de Winchester caravan. Binnen een paar jaar had Hutchings een vloot van 15 door een paard getrokken caravans voor de verhuur. Tijdens WO I was er een gebrek aan paarden, daar deze voor de militaire dienst werden gebruikt, maar er waren ook caravans overzee nodig. In 1920 werd de eerste Winchester caravan gebouwd. In 1959 staakte de productie maar in 1961 bracht Stephens and West, de fabrikant van Stirling Caravans het merk voor twee jaren terug, waarna het merk voor tien jaren weer in de mottenballen verdween. In 1974 kwam de tweede herintroductie, gevolgd door moeder Stirling Caravans in 1981. Echter, Stephens and West, de fabrikant van Stirling, Cygnet en Winchester staakte de productie in december 1981.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: