kabe

Kabe

In 1958 start vliegtuigbouwer Kurt Blomqvist de firma Karosseri AB Elit De naam KABE is ontstaan uit de initialen van Kurt Blomqvist (KB) en werd geschreven als KÅBE. Deze naam was echter al geclaimd. Kurt schrapte het ringetje boven de a, maar die naam leek te veel op die van een ander bedrijf: KABI. Kurt gaf toen zijn onderneming de naam Karosseri AB Elit – met, uiteraard, als afkorting KABE. wat in  1963 Kabe Husvagnar AB wordt genoemd. In 1983 introduceert het merk , weinig succesvol, de eerste camper. In 1986 wordt Kama Fritid AB gesticht, een bedrijf in onderdelen en accessoires . 1987 neemt Kabe Fleetwood over. In 1995 werd het failliete Öggestorp overgenomen.  2 januari 2003 neemt Adria 50 procent van Fleetwood van Kabe over. Op 5 april 2004 verwerft Adria het Britse Fleetwood volledig.

In 2008 richt Kabe een nieuwe dochteronderneming op: Eximo Caravans.
Kabe AB heeft verschillende dochtermaatschappijen, waaronder:
Kabe Husvagnar AB: producent caravans en campers.
Adria Caravans AB: importeur van Adria voor Scandinavië
Kabe AB: verantwoordelijk voor marketing en productie van Eximo
Kabe Trailer AB: importeur en distributeur aanhangers uit Polen.

KABE Group AB  heeft per 1augustus 2018 een belang verworven van 21,5% in de Engelse Coachman Group Ltd. De bedrijven beconcurreren elkaar niet daar de caravans van zowel KABE als van Coachman niet op elkaars markt verkocht worden. De verwerving van dit aandeel van Coachman stelt de bedrijven in staat om samen te werken op het gebied van ontwikkeling en inkoop , maar ook  om uitwisseling van productie-technologie.

kamath

Kamath

Kamath is sinds 1988 in Maarheeze gevestigd en maakt uitsluitend caravans, campers en opzet-units op bestelling, waarbij zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met de persoonlijke wensen van de klant. Kamath timmert nauwelijks aan de weg en moet het hebben van mond tot mond reclame en klanten die voor een nieuwe bestelling terugkomen. In de 10er jaren bouwt het bedrijf geen voortuigen meer maar doet uitsluitend reparatie.

karmann

Karmann Mobil

In het begin van de vorige eeuw begint Wilhelm Karmann in Osnabruck met de productie van rijtuigen. Nadat de fabriek in de 60er jaren naar Rheine verplaatst is, volgt in de loop van de 70er jaren de productie van de eerste camper op basis van de VW 2 chassis. In juli 2000 wordt Karmann aan Eura Mobil verkocht en daarbij wordt ook de productie naar Sprendlingen overgeheveld maar blijft Karmann zelfstanding binnen de Eura Mobil Groep. In 2005 neemt Trigano de Eura Mobil Groep en daarbij Karmann over.

kelgin

Kelvin

In 2008 /2009 verkocht de Zeeuwse dealer Kelgin uit Goes, opgericht 2008,   kampeerauto’s onder eigen naam. Deze Kelgin Campers werden gebouwd in de Elnagh-fabriek in Italië. 

kentucky

Kentucky Camp 

Deze voormalige Italiaanse producent is in 2002 gesticht en in 2010 door Rimor overgenomen en was tot 2012 actief. Echter voor 2014 wordt deze weer ( in Frankrijk en Duitsland als “dochter” van Ahorn) aangeboden.

ketterer

Ketterer

Ketterer Spezialfahrzeuge  werd in  1990 in Karlsbad bij Karlsruhe door Michael en Ulrike Ketterer gesticht. De eerste 20 jaren hield men zich voornamelijk met paardentrailers en speciaalbouw bezig. In 2010 volgde de introductie van campers, waarbij moet denken aan wagens langer dan 11 meter ! In maart 2015 wordt een nieuwe fabriek in Obhausen, tussen Karlsruhe en Stuttgart betrokken.

kip

Kip

In 1934 opent Jan Kip in Hoogeveen een carrosseriefabriek voor boerenkarren en in 1945 ook voor aanhangers. Jan Kip bouwt in 1947 een caravan voor eigen gebruik, die hij halverwege Hoogeveen en Amsterdam neerzet.
In 1950 bouwt hij 30 caravans, tien jaar later al 500 en in 1971 zijn dat er al bijna 10.000. Als het bedrijf in 1959, 25 jaar bestaat, bouwt Kip 25 caravans voor het Franse Rivastella.
In 1962 wordt de huidige fabriek betrokken en vindt er een aandelenruil plaats met Lockwood International NV uit Nieuw Amsterdam in Drenthe. In 1965 is er een samenwerking met NV Systeembouw Noordelijke Architecten Hoogeveen. Deze ontwerpt bungalows, maar na opening van de eerste bungalow in 1967 is er niets meer van vernomen.

In 1966 wordt Kip verkocht aan het Amerikaanse Divco-Wayne Corporation. Hiertoe behoren ook de Britse Nene Valley, (sinds 1965) en het Franse Dique. Nene Valley, een stacaravan fabrikant, heeft alleen in de periode 1961-1966 caravans gebouwd. Estuary Caravans Ltd, een zustermaatschappij van Nene Valley, start in 1966 de productie van caravans onder de merknaam Cavalier.

Onder deze eigenaar moet de productie omhoog en in de periode 1967-81 worden caravans geproduceerd onder de naam Cavalier en in de periode 1967-1976 caravans en een stacaravan onder merknaam Goldstream. In 1968 wordt Divco-Wayne door Boise Cascade overgenomen en deze brengt Kip onder in de divisie Mobile and Recreation Product Division. Behalve Kip behoren ook Dique en Nene Valley GB tot de holding.

In 1973 komt de productie met 538 medewerkers boven de 10.000 stuks. In 1974 verkoopt Boise Cascade de divisie Recreation aan Bendix Systems Inc. In 1976 verwerft Tore Nilsson , directeur van Cabby, alle aandelen van zijn bedrijf, maar koopt hij behalve het bijna failliete Kip, ook de Engelse ondernemingen Estuary Caravans Ltd.(Cavelier) en Nene Valley Homes op. In 1979 wordt een separate dealernet voor Cavalier opgezet. In 1980 nemen de Noordelijke Ontwikkelings Maatschappij (NOM) en Eurocommerce ieder een derde deel van de onderneming over. Tot 1981 zit Kip met de ergernis Cavalier opgezadeld. In 1982 neemt Eurocommerce, eigenaar van het complex, het resterende deel van Cabby over.

In 1987 neemt Kip Holding BV alle aandelen over. In deze holding participeert ABN. Op 26 oktober 1993 wordt Kip overgenomen door de H2 Group. Productie 1200 stuks. In 1999 brengt H2 ook de productie van Avento bij Kip onder. In juli 2001 brengt H2 het caravanbelang onder in de Tirus Group.

Op 6 november 2007 gaat Tirus failliet. Op 17 december 2007 volgt in Hoogeveen een doorstart met de merken Kip, Chateau en HomeStar. Slapende merken zijn dan: Beyerland, Cristall en Avento. Eigenaren zijn nu de NOM en Private Plus Fund; deze laatste beschikt over de merknamen. Kip Caravans BV heet nu Kip Nederland. In 2009 moet voor drie maanden deeltijd ww. Worden aangevraagd. Op 28 sept. 2010 wordt Kip failliet verklaard. Op 2 november 2010 volgt een doorstart na overname door Boedelbak BV uit Hoofddorp. Met de merkenrechten van Kip en zustermerken Beyerland, Chateau HomeStar en Avento. In 2012 stoot de directeur/eigenaar Henk Gunnik de boedelbak divisie af. Kip verhuurt in 2012 leegstaande ruimtes als stallingsruimte voor caravans en campers van allerlei merken.

In 2014 richt het bedrijf op KipCare op, een divisie buiten de vrijetijdsbranche welke zich met  mobiele bakkamers bezighoudt.

 In 2013 vond Benjamin Escande, geencamperbus welke geschikt was voor zijn gezin van 5 personen. Hij koopt een VW Transporter en bouwt deze naar zijn wensen om. Als adjunct -directeur bij Klubb, een fabrikant van platforms welke aan voertuigen gemonteerd worden, is het vinden van een productiebedrijf niet moeilijk. Klubb maakt deel uit van de Gelev Group en een andere dochter van Gelev en zusterbedrijf van Klubb is Mobitec, fabrikant van slaapdaken en allerlei aanpassingen in bedrijfbussen. De eerste busjes worden gebouwd op basis van VW T6, Renault Traffic en Peugeot Expert. De introductie heeft in najaar 2018 plaatsgevonden.

 

knaus1

Knaus

In 1960 wordt Knaus KG door architect Helmut Knaus in Marktbreit opgericht en wordt begonnen met de productie van de serie Schwalbennest. Knaus ontwikkelt zelf het nog steeds bestaande logo: een vliegend zwaluwpaar.
Vijf jaar later verhuist de fabriek naar Ochsenfurt, daar de capaciteit in Marktbreit te laag was om aan de stijgende vraag te voldoen. Na verdere capaciteitsuitbreidingen wordt in 1970 de huidige fabriek in Jandelsbrunn bij Passau gebouwd. In 1981 worden alle activiteiten van Knaus KG ondergebracht in Knaus GmbH. en alle activiteiten in Jandelsbrunn geconcentreerd. In 1988 start de productie van campers. Op 25 januari 1991 overlijdt Helmut Sr. en neemt zijn zoon Helmut jr. alle aandelen over.

In 1993 wordt in Nagyoroszi bij Budapest in een joint venture met Tabbert (Knaus Tabbert Ungarn Kft.) een fabriek gesticht die in eerste instantie de caravans van het merk Eifelland voor de Nederlandse markt gaat produceren.

In maart 1997 verwerft Knaus een meerderheidsbelang in Marcampo Caravanas de Portugal. Beter bekend als de fabrikant van Vimara. In 1998 wordt in Portugal de Knaus Toy en Mustang geproduceerd. In september 2003 brengt Knaus de productie van Vimara in Duitsland onder. Een paar jaar daarna verdwijnt dit merk van de markt.
Met de stichting van Knaus AG in 1996 ontstaat ook een nauwe samenwerking met Tiag Tabbert Industrie AG die in september 1997 door Knaus wordt overgenomen. In 2002 ontstaat Knaus Tabbert Group GmbH. Op 9 oktober 2008 vraagt de onderneming faillissement aan.

Hoewel verschillende bedrijven (o.a. Adria, Trigano en Hymer) belangstelling in de boedel hebben getoond, wordt Knaus Tabbert per 1 januari 2009 door de Nederlandse Investeringsmaatschappij HTP Investments BV uit Venlo overgenomen. In april 2011 heeft HTP een aandeel in Morelo Reisemobile GmbH genomen.   Na uitbreiding van de Tabbert fabriek in 2013 te Mottgers vindt de productie van de Knaus Eurostar aldaar plaats.

knobloch

Knobloch ( MB Reisemobile)

In 1998 stichtte Michael Knobloch in het Saksische Cunewalde zijn camperhandel.  In 2000 komt daar de uitbouw op basis Renault Master bij; later gevolgd door Citroën Jumper en Fiat Ducato bij.

Kompanja ( compagnon) uit huit Duitse Bruhl bouwt sinds 2016 camperbusjes, voornamelijk op VW-basis

konings

Konings

Belgische fabrikant van campers en speciale voertuigen uit Lier. Rene Konings startte met de camperbouw in het begin van de negentiger jaren.

Kulba

Sia Kulba, opgericht in 2011,  is een producent uit Letland, die in 2012 voor het eerst geëxporteerd wordt.
Kulba bouwt ambachtelijke gemaakte teardrop caravans, zowel uit Baltische berkenhout of geheel uit aluminium. Sinds 2014 wordt het bedrijf geleid door Aldis Bokmelders (LV) en Inge Horst (D)

kupava

Kupava

Maz-Kupava uit Wit-Rusland brengt eind 1998 dit merk op de Duitse en Nederlandse markt. De Minsk Automobile Plant (MAZ) is in 1990 opgericht. Het merk is hier, ook onder de naam Yahoo, maar een paar jaar actief geweest.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: