3dog

De Hamburgse onderneming  3DOG camping GmbH & Co is in 2006 door Julian Nocke opgericht, waarbij de nadruk op tent en de vrije natuur ligt. Naast allerlei kampeerartikelen heeft 3DOG ook vouwwagens in haar programma. Op 5 september 2014 kondigt de Erwin Hymer Group aan in het vierde kwartaal 20143DOG over te nemen.

aartkok

Aart Kok is gevestigd in Heemstede en is in 1989 opgericht als een detailhandelszaak in kampeerartikelen.  In 1993 ging het een sprong voorwaarts. Van dealer werd het importeur van het Deense Combi-Camp en in 2010 zelfs eigenaar. Ook werd de naam Aart Kok Adventure geïntroduceerd. Vanaf 1996 werden ook in eigenbeheer vouwwagens,tenttrailers,keukens en tenten ontwikkeld en gemaakt. Verkoop vindt plaats vanuit hoofdvestiging Heemstede en filiaal in Roden.

Alpen kreuzer is een Nederlands merk vouwwagen dat tot 2011 in Sliedrecht gevestigd was. De merknaam Alpenkreuzer stamt uit 1958 en kwam van de importeur, de firma EKS (Eelart Kramer Sliedrecht).  De wagens werden in de DDR geproduceerd, waarbij diverse onderdelen van het onderstel uit de Trabantfabriek afkomstig waren. In de DDR werden de wagens gebouwd onder de namen “Klappfix” en “Camptourist“, met name voor de interne markt, door VEB Fahrzeugwerk Olbernhau. Later werden de wagens ook geëxporteerd. Naar Nederland als “Alpenkreuzer”, naar Groot-Brittannië als “Nimrod” maar ook naar België, Zwitserland, Spanje, IJsland en zelfs Zuid Afrika en Australië. In Duitsland werden ze verkocht als Oase.  Totaal werden er in de DDR-periode 150.000 wagens gebouwd.  Na de Duitse hereniging werd de productie van de Klappfix in Olbernhau gestaakt en overgebracht naar Stema in Großenhain. Stema (Stanz und Emalierwerk) produceerde ook de P+Paula caravan.  In 2006 ging EKS en daarmee Alpenkreuzer  failliet. De familie Kramer had het bedrijf in de jaren 90 al verkocht.   In april 2006 verwerft Stema  de merkrechten en zet de productie voort  met als Nederlandse importeur de firma Gerjak.  Gerjak  brengt in 2007 de Alpenkreuzer Montblanc uit. Op zijn beurt ging Gerjak in 2011 failliet en gingen de merkrechten daarna naar Doréma over. In 2016 wordt de herintroductie van dit merk aangekondigd  en in januari 2017 verschijnt de Alpenkreuzer op de Caravana. . In 2015 introduceerde de verkooporganisatie Teun al een vouwwagen onder de merknaam Teun die i.s.m. Doréma  geproduceerd wordt. Vouwwagen Teun is de voorganger van de nieuwe Alpenkreuzer welke volledig bij Doréma in Slovenië op een Knott chassis geproduceerd wordt.

cabanon

Het “Manufacture des Tentes Cabanon”  in Duinkerken is in 1960 gesticht.   In 2008 ging Cabanon     ( betekent: loods) nog failliet en wordt in april 2009 door Philippe Bossanne van Huttopia overgenomen . In het najaar van 2012 verkoopt Huttopia het bedrijf aan Compagnie générale immobilière (CGI)” een holding van Pierre Cerulus. Cabonon leverde vorige eeuw het tentdoek voor de Engelse vouwwagens van Conway. Toen deze laatste in 2004 failliet ging , nam  Cabanon de tekeningen over en ging zelf vouwwagens maken.

campooz

Campooz is een in 2016 geïntroduceerde Nederlandse vouwwarenmerk.  Het bedrijf van Gert IJszenga en Raoul Veldink is in Balloo (Dr.) gevestigd. Het Duitse onderstel kan buiten de vakantie-periode als bagagewagen gebruikt worden.

camptourist

De Campifix vouwwagens kwamen in de jaren 1968-1990 van de zelfde producent als Alpenkreuzer : Camptourist uit de voormalige DDR. de fabriek van VEB Fahrzeugwerk Olbernhau werd in 1990 gesloten. In de DDR verkocht als Klappfix. 
 camplair
Trigano brengt sinds de 70er jaren vouwwagens onder de Camplair merk uit; voornamelijk in GB.
camplet

De eerste Camp-let is geproduceerd in 1968 door de gebroeders Hans en Poul Nissen die samen met hun vader Christiaan Nissen in 1961 de firma Camping Nissen oprichtte. In eerste instantie was het hoofddoel om Sprite caravans en Oki villa tenten te verkopen. Voor die tijd had Christiaan Nissen in 1956 al een vouwwagen ontworpen die hij Handy noemde. De Handy werd gemaakt in de tijd dat hij ook nog een meubelfabriek had. In september 2016 treedt Camp-Let tot de Oaking Group ( Isabella) toe. De tenten van Camp-Let komen sinds midden 90er jaren al van Isabella,

tipi

CAMPMASTER 

De heer Schuring, een motorfanaat uit het Drentse Zwiggelte brengt rond 1994 zijn eerste vouwwagentje op de markt welke achter een motor of scooter bevestigd kan worden. Later wordt het bedrijf naar Assen verplaatst. Voor het Britse Camperland Ltd,  vervaardigt Schuring sinds 2014, naar Brits ontwerp, de Campmaster Tipi . De leverancier claimt dat dit de kleinste vouwwagen van Europa is.

campwerk

Vouwwagenfabrikant uit  Mühlheim ander Ruhr. Gesticht door  Michael Krämer in 2010 en houdt zich bezig met vouwwagens en daktenten.

coleman

Coleman heeft een lange geschiedenis in de camping industrie . In 1901 gestart met de productie van lantaarns. De vouwwagen productie start in 1967.  In 1989 koopt  Fleetwood de fabriek en de rechten op de naam Coleman voor haar vouwwagens, maar verloor het voorrecht in 2003 nadat Coleman beweerde dat de kwaliteit  onder Fleetwood geleden heeft Coleman won de zaak en tot 2009 verschenen  er geen  nieuwe ” Colemans ‘ op de markt  .

Toen Fleetwood failliet ging in 2008 ,kocht  FTCA ( Folding Trailer Company Acquisition ) , een dochter van investeringsgroep Blackstreet Capital Partners ,  de caravan inventaris en de fabriek en in licentie de naam Coleman en het logo , om in 2009 de  vouwwagens te herintroduceren . Vanaf 2010 werden ze gebouwd in de oorspronkelijke thuisbasis van Coleman in Somerset , Pennsylvania .

Op 19 januari 2011 sluit  Coleman / FTCA zijn deuren  , tot verrassing van velen, inclusief Coleman en komt er een voorlopige einde aan Coleman vouwwagens. De rechten worden verkocht aan Columbia-Northwest. Columbia-Northwest, gesticht in 1984, is gesitueerd een paar minuten van de fabriek in Somerset en voegt behalve de recreatievoertuigen, ook een groot deel van het personeel aan zijn bedrijf toe. In 2012 verandert Columbia-Northwest, haar naam, als een blijk van waardering van de vorige fabriek in : Summerset Campers trailers. Onder deze naam worden de wagens van Coleman en Fleetwood in de USA verkocht.

Opmerkelijk is dat in de USA verschillende bedrijven een en de zelfde merknaam kunnen hanteren zolang de producten elkaar niet bijten. Het machtige Thor Industries krijgt in de herfst van 2010 de licentierechten op de merknaam Coleman te gebruiken voor grote “traveltrailers”, (campers) geproduceerd bij Thor’s dochter Dutchmen Manufacturing. Vrij kort daarop sloot FTCA haar deuren. Coleman is nog steeds  bekend als fabrikant van camping accessoires, mede door haar dochter Campingaz maar dit bedrijf staat los van Dutchmen of Summerset. ( Zie Hoofdstuk Leveranciers en USA)

combicamp

Combi-Camp, opgericht 1963 ,het  Deense vouwwagenmerk dat sinds november 2010 in handen is van Aart Kok Adventure, .Deze kocht het merk en de rechten, nam de financiering van de productie over en gaat de verkoop en marketing wereldwijd op zich nemen, alsmede de productie van de tenten. Door deze overname kan de productie bij Scancamp in Denemarken gecontinueerd worden en is het voorbestaan van het merk veilig gesteld.

conway

Conway vouwwagens worden sinds 2008  vervaardigd door de Engelse Pennine Group, nadat Pennine  Conway in 2004 had overgenomen.   Pennine Leisure Products Ltd stamt uit 1977. De eerste jaren na de overname maakte Conway geen vouwwagens maar bij de overname  was er nog een samenwerking met Cabanon die de tentdoek leverde voor Conway en omgekeerd Conway de wagenbak voor Cabanon.

comanche

Comanche is een merk van de Spaanse vouwwagenfabrikant Cire s.l., omgeving Barcelona , opgericht in 1974.

dandy

Mr Harold Murray introduceert in 1965 de Dandy vouwwagen. In de 80er jaren werden er zo’n 800 eenheden per jaar in Orrell Nr Wigan geproduceerd. Begin jaren 80 nam Howard Murray de zaak van zijn vader over. Ian Smith, reeds in dienst sinds 1976 neemt in 2003 Dandy over en gaat verder als Riva Leisure Products Ltd en merknaam Riva-Dandy.  In 2008 stopt men met de productie van nieuwe vouwwagens en men houdt zich sindsdien met restauratie van Dandy bezig.

DINGO-TEC

Dingo-Tec On the Road en Off the Road vouwwagens werden in Europa door het Duitse Sandfire Outdoor op de markt gebracht. Deze wagens zijn naar ontwerp van het Australische OZtrail, een familiebedrijf van de familie Witthaker, welke aldaar in 1994 geïntroduceerd werd. Op 1 augustus 2015 neemt Trigano het merk en de productie van Sandfire Outdoor GmbH over.

erka

Erka vouwwagens werden tot midden 80er jaren gemaakt binnen de Trigano Groep.

europa camper

Europa camper bestaat vanaf 1986 en wordt door De Wit geïmporteerd. De Wit gebruikt Europa ook voor haar tenten. Scoutwas een van de leveranciers. De Europa Camper komt vanaf 2010 van Cabanon  .

Falterladen is in 2014 in Weil im Schönbuch-(Württemberg) door Klaus Diederich opgericht. Op 1 januari 2016 verhuist het bedrijf uit een garagebedrijf naar nieuwbouw in Ostelsheim bij Sindelfingen. De vouwwagens worden gebouwd naar Australisch voorbeeld die snel op te zetten zijn.

fleetwood1

Zie : Coleman.

 

1488017158.pngimage.png

In 2017 introduceert MGO – Montefrosso Outdoor-van Steffen Kratzert uit Nedersachsen zijn tenttrailer, voornamelijk te vergelijken met een daktent voor autodak of de bijgeleverde aanhangwagen.

gerlak

De tentenfabrikant Gerjak uit het Gelderse Harfsen is in 1956 gesticht. Eind 90er jaren koopt Gerjak vouwwagenproducent Tago op. In oktober 2011 gaat het bedrijf failliet wat het einde van Tago en Alpenkreuzer vouwwagens betekenen, maar maakt in 2012 als Gerlak Outdoor BV met directeur/mede-eigenaar Henk Pasman en 3 personeelsleden eendoorstart en  verhuist naar Deventer.

go

Het Amerikaanse Sylvan Sport, producent van de Go is in 2004 door Thomas Dempsey opgericht.

gordigear

Gordigear

Gordigear is een Australische fabrikant, opgericht rond het jaar 2000 welke in 2011 gestart is met export naar Europa. Hierbij worden de tenten ( in Duitsland) op  wagens gebouwd die aan Europese richtlijnen voldoen.

holtkamper

In 1928 vertrok Jelle Holtkamp senior  met zijn een tent van zijn eigen merk ‘Holtkamp’ naar Ameland. Een camping was er niet. Vanaf het moment dat zoon Bert Holtkamp in het bedrijf kwam, maakte hij er een Kunst van, nieuwe kampeerconcepten te bedenken en te ontwerpen. Zo ontwikkelde Bert Holtkamp vele tenttrailers, stormtenten, kampeerkeukens en bijzondere accessoires. Vele systemen werden gepatenteerd. In 1983 bracht hij de snelst opzegbare tenttrailer ter wereld op de markt: de Holtkamper Flyer., met z’n 32 seconden.

icamp.pngudo.png

De firma UDOCamp uit Zaltbommel brengt in het najaar van 2016 een vouwwagen, genaamd de I-Camp op de markt. De firmanaam heeft een dubbele betekenis : behalve dat er de familienaam van  fabrikant Hans Udo in verwerkt is, verwijst het ook naar You Can Camp.

 

.jamet

Andre Jamet, een jonge ski-kampioen sticht in 1929 te Grenoble zijn bedrijf in vrijetijd- en sportartikelen. In 1965 betrok men een grotere fabriek te Pontcharra. In 1969 vindt de levering van vouwwagens naar Nederland plaats. In 1975 verkocht Jamet zijn bedrijf aan SEB. ( =Tefal). In 1982 verkocht SEB het bedrijf door aan de familie Lemaire. In 1983 ging het bedrijf, dat nu een sterke moedermij miste, voor de eerste maal failliet en in 1987 voor de tweede maal. In 1990 nam Trigano het bedrijf over.

minicamp

De Mini Camp wordt sinds 2009 gemaakt door Impact Camp uit Oostvoorne. De aanhanger is o.m. door motors en brommobielen te trekken.

NIMROD

Zie:  Alpenkreuzer.

opera

Het Geldropse Ysin ( Your Suite In Nature) brengt in 2010 de Opera vouwwagen op de markt. Deze zeer luxe vouwwagen van € 25.000 krijgt in binnen- en buitenland, tot in Australië toe heel veel aandacht maar de prijs schrikt de kopers af. Eind 2013 wordt de 11 en tevens laatste Opera gebouwd. De wagen is geleverd in Australie, Nederland , Zwitserland en Dubai. De Opera heeft diverse prijzen in ontvangst genomen, w.o. de Wallpaper 2010 Design Award en de 2010/11 Red Dot Design Award. Vanwege de hoge productiekosten heeft Ysin de wagen niet commercieel kunnen maken en is er in 2011 mee gestopt.

opus

Vouwwagens van het Engelse Purple Line Limited , introductie in NL en D in 2014. Het bedrijf is in 2002 opgericht door Jonathan Harisson en brengt ook de E-Go over op de markt.

rettenmaier-offroad

Deze Duitse fabrikant van paardentrailers maakt sinds midden 90er jaren ook “tent-aanhangwagens” en Off Road aanhangers. De tentaanhangwagens zijn niet de gebruikelijke vouwwagens, het is een stevige aanhangwagen met een losse tent erop, welke opgezet aan een vouwwagen doet denken. De Off Road aanhangwagens doen aan een kale kleine casco-caravan denken.

paradisopara.png

De Paradiso vouwcaravan kwam oorspronkelijk uit Apeldoorn. Reeds in de 80er jaren geproduceerd. De Apeldoornse fabrikant is vorige eeuw gestopt maar in 2016 brengen Linda van de Broek en Willem Elverding uit Hoevelaken een nieuwe (prototype) uit. De bak is ontworpen door Thyne Lines en wordt geproduceerd bij Camperbouw Holland uit Hoek van Holland.

penninepennine

De Pennine vouwwagens komen van de Britse Pennine Group, o.m. producent van Conway. Pennine stamt uit 1977.  De Pennine wagens worden “convertibles” genoemd, zijnde een kruising tussen een vouwwagen en een caravan. Ze zijn voorzien van keuken, oven , grill , boiler en toiletunit.  In januari 2014 komt Pennine in een faillissement terecht. In april 2014 komt er een herstart door 2 werknemers als Pennine Outdoor Leisure Ltd.

raclet

Raclet is een van de eerste Franse fabrikanten van kampeeruitrusting. De onderneming is in 1919 in Parijs opgericht, en fabriceert in 1943 zijn eerste vrijetijdsproducten (tenten, rugzakken en slaap-zakken).
In 1960 opent de onderneming haar fabriek in Mamers, in het noordwesten van Frankrijk. Deze fabriek is nog steeds in gebruik en produceert vouwwagens onder de namen Raclet en Trigano. evenals talrijke andere vrijetijdsproducten in opdracht van diverse ondernemingen in de sector.In 1985 neemt Trigano Raclet over en verandert in 2005 de fabrieksnaam in Trigano MDC (Matériel De Camping) .

relax

De Relax tenttrailer is Nederlandse vouwwagen , geïntroduceerd in 2010. Het doek kwam eerst van de Australische Sherpa. De trailer wordt in Nederland gebouwd. eigenaar Eric van Vugt uit Lochem. Met ingang van  2017 vindt de tentproductie in Europa plaats

roadmaster

Vouwwagenbedrijf ZARI uit Goirle van eigenaar Ad van de Zande maakte in de periode 1960-2008  vouwwagens onder de merken ZARI en Roadmaster . Nadat in 2005 al 11 medewerkers werden ontslagen, zijn eind juli 2008 ook de laatste 7 werknemers ontslagen. Zij zullen, met goedkeuring van de curator, na de vakantie nog een maand aan de slag gaan om de laatste 17 vouwwagens af te bouwen .            .                                                                                                                                     Het is Roadmaster vouwwagens, na het faillissement in juli 2008, gelukt om in december 2009 een doorstart van dit merk te realiseren daarbij wordt de productie van een aantal onderdelen ondergebracht bij diverse Nederlandse bedrijven en zal Roadmaster zelf de assemblage van de vouwwagens ter hand nemen.

schafer

In 2013 brengt Taco Schäfer uit Boxtel een houten! vouwwagen op de markt, nadat hij dat idee in 2011 had opgedaan. Omdat de wagen niet in grote aantallen wordt geproduceerd (€ 19.900) kan deze naar iedere persoonlijke wens worden aangepast. De buitenkant is gemaakt van cederhout en behandeld met glasvezel, (epoxyhars) en gebouwd i.s.m.. Macboat.

scout

Scout vouwwagens werden tot 1997 gemaakt. De fabrikant kwam uit Waddinxveen.

smitveld

De Smitveld tenttrailers worden sinds 1995 ontworpen en geproduceerd. Aanvankelijk vanaf 1997 in Bakkum en vanaf 2007 in het bedrijf in Heemskerk.

sunncamp

Britse fabrikant van o.m. vouwwagens.

tago.png

De kinderwagenfabrikant Koelstra, opgericht in 1934 in Gorredijk, ziet in de 60er jaren de afzet van kinder-wandelwagens ( ooit 600 per week) door de dalende geboortecijfers afnemen en start daarom een nevenactiviteit in de productie van vouwwagens onder de merknaam TAGO. In de 90er jaren neemt Gerlak de vouwwagendivisie over.

teun.png

Teun is een samenwerkingsverband van 7 Nederlandse Kampeer- en Recreatiespelcialisten. In 2015 brengt men onder eigen merk een vouwwagen op de markt die i.s.m. Doréma ontwikkeld is en bij de laatste ook wordt geproduceerd. Doréma beschikt  ook over de merkrechten op Alpenkreuzer die zij in 2017 weer herintroduceren.

trigano vouww

Trigano bouwt al 40 jaar vouwwagens.  ontwerpt en produceert deze producten in een eigen fabriek in Mamers, in het departement Sarthe in Frankrijk

venter

In 1959 start Martin Venter met de productie van klapcaravans, in 1965 neemt zoon Jasper het bedrijf over en gaat men zich toeleggen op de productie van aanhang- en vouwwagens (sleepwagen) . De vouwwagens en aanhangwagens worden o.m. ook naar Nederland geëxporteerd.

weekender

Omdat de meeste tenttrailers zwaarder zijn dan 250 kg besloot Rene Keizer voor zijn Smart zelf een te ontwerpen ; met als resultaat de Weekender van 145 kg.  De productie is in 2013 gestart in  het Duitse Ottenstein, 20 km. van Enschede, maar komt in het voorjaar 2014 naar Enschede.

wolder

Wolder is een Spaanse fabrikant van onder meer aanhangwagens, vouwwagens en Teardrop caravans zoals de Fly en Travel & Camp die begin deze eeuw jaren in Nederland verkocht worden. Wolder heeft ook de naam Fly toegekend aan een van zijn tablets/E-Books.

zambezi

De Zambezi is een vouwwagen, of liever gezegd tenttrailer. U hebt de keuze uit een piramide tent (ontwikkeld met De Waard: ‘een De Waard op wielen’) of een oproepbare koepel tent (ontwikkeld met Karsten). Het is een product van Aart Kok.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: