EASYCAMP

Rond 2007 bracht Hans_Joachim Hulshoff uit Bielefeld een tweetal (instap)caravans uit. Het merk was een kort leven beschoren.

s karosse easycamp

Easy Camper

Het Zweedse S Karossen uit Dorothea brengt sinds 1983 camperunits op de markt onder de naam Easy Camper en claimt daarmee de grootste camperfabrikant in Zweden te zijn. De fabriek werkt veel samen met Polar uit de zelfde plaats.

easycamper

EasyCamper

Het Duits/Poolse EasyCamper.eu verzorgt de inbouw van busjes, zoals de Ducato Jumper. Het bedrijf is in Polen opgericht maar werd door de samenwerking met een Duitser naar de omgeving van Berlijn verplaatst. De inbouw-meubelen komen uit het Poolse Poznan.

EASY CARAVANNING 

Is het een caravan of is het een vouwwagen ?  Een totaal nieuw concept tussen een caravan en een vouwwagen . Maarten de Roos, voormalige directeur van Kip Caravans heeft jarenlang op een nieuw concept zitten broeden. Met zijn schetsen nam hij contact op met Rikus Hoving, voormalig product ontwikkelaar bij de zelfde  Kip Caravans. Om een financier te vinden kwam het duo bij Wim van der Vorst terecht , eigenaar van de Vouwwagenspecialist in Boxtel en, sinds 2017,  van Holtkamper in Emmen. Naast een financier vond men dus ook een productie-locatie in Emmen   ( bij Holtkamper ) en tevens hun eerste verkooppunt in Boxtel. Na 3 jaren van ontwikkeling kwam in het najaar 2019 de eerste concepten op de markt en start de definitieve prodductie in maart 2020 op. Het tussen-canvas en de luifel komen van Karsten.

In december 2019 wordt de Campfire Group opgericht waarin de drie bedrijven van Wim van der Vorst worden ondergebracht, t.w. De Vouwwagenspecialist,  Easy Caravaning en Holtkamper. Maarten de Roos wordt hiervan de algemene directeur.

Easygoinc uit het Oostenrijkse Hittnau , opgericht in 2012 als specialist in busuitbouwen , brengt in de zomer van 2023 een off-road teardrop caravan op de markt welke ontwikkeld is in samenwerking met het Slowaakse Procamp.

ebacamper

Ebacamper

Buscamper EBAC uit Polen bouwt sinds 2011 campers op basis Peugeot en Citroen.

eberhardt

Eberhardt Mobil

Sinds begin deze eeuw  bouwde Ludwig Eberhardt uit het Thüringse St. Gangloff overwegend compacte campers op basis van  Opel en Citroën. Fabrikant welke sinds 2009 niet meer actief is.

eccles old       

Eccles

In augustus 1960 koopt Sprite de rechten van Eccles Caravans. Eccles is het oudste caravanmerk van Europa, gesticht in 1919 door Bill Riley in Birmingham met toen al een productie van 50 stuks in dat beginjaar. Op zijn beurt neemt Swift in 1994 Sprite over. De naam wordt door Swift sindsdien gebruikt als een range binnen Sterling Caravans. ( zie ook :Caravan Oldies :GB)

edcamper.png

EDCamper

EDCamper Van Enginering is een Spanje camperbus fabrikant die in 2010 startte met de bouw van busjes.

escape

Escape

Budget camperrange van Swift geïntroduceerd in februari 2009.

eifelland

Eifelland

Opgericht in 1962 in het Eifel-stadje Mayen, bij Koblenz, waar transportondernemer Gunther Hennerici met drie van zijn chauffeurs de eerste caravans bouwt. In 1967 echter in een echte fabriek met 1200 stuks per jaar. Door de geldverslindende hobby van Hennerici (formule 1) en de stagnerende markt, wordt het bedrijf in 1972 verkocht aan ramenproducent Meeth.

Deze bouwt nog een jaar Eifellands waarna Knaus het merk en de materialen overneemt en nog tot 1983 de naam Eifelland in haar series gebruikt, voornamelijk voor de Nederlandse markt. Begin 1993 gaat Knaus speciaal voor de Nederlandse markt caravans onder de merknaam Eifelland in zijn fabriek in Hongarije bouwen. De introductie op de Duitse markt volgt in 1996. Bij de doorstart van moeder Knaus-Tabbert in 2009 beschikt deze niet meer over de rechten op merknaam Eifelland. Daarom wordt door de moedermaatschappij de merknaam Weinsberg weer van stal gehaald als instapmerk .

De merknaam Eifelland bleef in het bezit van de familie Knaus en in 2020  blaast Michael Knaus, kleinzoon van oprichter Helmut Knaus en zijn zwager  Michael Meyer met een start-up onderneming , het merk nieuw leven in met een kantoor-mobiel genaamd Work&Office.

De buscamper, bedoeld voor o.m. vertegenwoordigers die er in kunnen werken en slapen, wordt in Polen geproduceerd op basis van een VW-Crafter.

elddis

Elddis

In 1963 neemt Siddle Cook deel aan de Caravan Club’s Longleat National Rally. In die tijd was het een populair tijdverdrijf om op amateurbasis caravans te bouwen door diegene die daar de middelen toe hadden. Cook won de eerste prijs met een eigenbouw, voorzien van radio, platenspeler en zelfs airco! Twee jaar later start Siddle met zijn zoon Ray de productie van caravans. Het vinden van een naam voor het nieuwe bedrijf was moeilijk totdat zoon Ray de voornaam van zijn vader achterste voren spelde: Elddis caravans was geboren. In 1968 brengt expansie de fabriek naar het plaatsje Consett, waar het tot 2000 blijft.

In 1973 verwerft ABI (een fusie van Ace en Belmont) Elddis. De productie blijft op de bestaande plaats in Durham. In 1978 besluiten vader en zoon Cook de directie van ABI te verlaten en stichten niet ver van de Elddis fabriek af een nieuw bedrijf: Compass. In 1990 volgt een Management buy-out van Elddis en worden de banden met ABI doorgesneden. In 1994 wordt Crown als een apart merk op de markt gebracht, dit betreft budgetcaravans nog uit het ABI tijdperk, maar die wel uit de  Elddis fabriek komen. In 1996 wordt speciaal voor de Nederlandse markt een aparte productielijn geïntroduceerd: Shadowline. Deze verdwijnt weer in 1970.
In 1998 verwerft Elddis zowel Coachman als Compass (met Herald range). De Explorer Group, bestaande uit Elddis, Crown, Coachman en Compass/Herald  is één van de nieuwere spelers op de Britse markt.

In augustus 1999 neemt Explorer ook de merknaam van Buccaneer over. Eind 2000 wordt de productie van de Explorer-groep, m.u.v. Coachman te Hull, geconcentreerd in een nieuwe fabriek in Country Durham.

In 2001 is er een management buy-out door Coachman. In 2008 brengt moeder Explorer een nieuw merk uit: Explore. In augustus 2009 besluit Elddis hun grote productie- en businessmodel aan te passen en zich te concentreren op gestroomlijnde caravans in de instap- en middenklasse en daarbij de naam Explorer te laten vallen. Buccaneer blijft een zustermerk van Elddis in hoge luxe klasse. De succesvolle Explore wordt Elddis Explore en de merknaam Compass behoort dan niet meer tot het portfolio. In september 2013 besluit Elddis om Compass terug in de markt te plaatsen. De merken opereren dan ook weer onder de Explorer Group. Elddis die sinds 1994 deel uit maakte van de Constantine Group, wordt op 8 februari 2017 door de Erwin Hymer Group overgenomen.

images.jpeg

Elios

Voor 2016 introduceert Adria in Frankrijk een nieuw campermerk, genaamd Elios. Dit merk lijkt in de plaats te komen van Sun-Roller, dat toch een beladen naam is gezien de ontwikkelingen rond de sluiting van de Spaanse  Sun-Roller Fabriek .

elnagh

Elnagh

Elnagh is ontstaan als Costruzioni Motomeccaniche Ing. L. Ghezzi,  gesticht door Ingenieur Lodovico Ghezzi in 1946. Het bedrijf hield zich bezig met de productie van fietsvorken, windschermen voor motoren en allerlei fiets- en motortoebehoren. In 1950 wordt de firmanaam :„Elnagh Elettromeccanica Ghezzi“. In 1953 volgen aanhangers voor motoren. In 1958 mochten deze aanhangers niet meer op de weg en richt men zich op tentwagens. In het begin van de 60er jaren verhuist men naar Zibido San Giacomo en begint men in 1963 met de caravanproductie. Vanaf 1965 richt men zich uitsluitend op caravans en worden de andere patenten verkocht. Aan het einde van de 70er jaren kampt men met een hevige terugval in caravanverkopen. Het antwoord komt  uit de USA: campers. Reeds in 1977 wordt de eerste camper geproduceerd .Midden 90er worden (voorlopig) de laatste caravans geproduceerd. Vanaf 2000 maakt Elnagh deel uit van SEA. In 2010 komt het bedrijf als gevolg van de verminderde ( Italiaanse) vraag naar vrijetijdsvoertuigen ,  weer met caravans op de markt , de Elnagh Symbol, een serienaam die ook in 1978 gebruikt werd. In 2005 heeft men voor een paar jaren een camper-sub merk gehad: Starky. 

 emeraude

Emeraude

In 2007 worden in België Caravelair caravans verkocht onder de merknaam Emeraude. Ook in het verleden gebruikte moeder Trigano deze merknaam voor een van haar merken.

In 2011/12  brengt de dealer-organisatie van de Caravelair Sublim de Emeraude als instapcaravan op de markt. In 2012 wordt Emeraude als merk/serienaam vervangen door Rubis , een merknaam die begin van deze eeuw nog op de hefdakcaravans geplakt was.

Emeraude was van oorsprong een merk uit Bretagne die in 1966 de fabriek sloot.

Het Spaanse Enaire bouwde oorspronkelijk (2011) opzet-units . Sinds 2018  produceert men campers die tot de kleinste op de markt worden gerekend. Het modelnaam is Minimo.

enka.png

Het Italiaanse Nuova Alicar brengt onder de merknaam Enka het bij ons bekende Poolse Predom/Niewiadow model N 126 op de markt.

eriba

Eriba

In 1956 worden in Bad Waldsee door ERIch BAchem samen met Wolf Hirth de eerste Eriba’s gebouwd. In feite bouwden deze twee voor de oorlog reeds enkele caravans genaamd Aero Sport. Men laat ze bouwen bij Alfons Hymer, een carrosseriebedrijf in Bad Waldsee en in 1957 wordt de handelsfirma Eriba Hymer Fahrzeugbau opgericht. Vanaf dat moment werkt daar ook de zoon van Alfons, Erwin Hymer (die tot zijn overlijden op 11 april 2013, directeur/eigenaar blijft).

De Puck wordt in 1958 geïntroduceerd. In 1960 overlijdt Erich Bachem zeer onverwachts. In 1961 volgt de intro van een camper, maar kort daarna moet de productie gestaakt worden door het faillissement van de chassisfabrikant Borgward. In 1972 volgt de herintroductie met de Hymermobil. In 1968 brandt de fabriek in Bad Waldsee volledig af. In de periode 1970-2009 worden in een Franse fabriek de Touring-modellen gebouwd.

Tussen 1976 en 1982 was Erwin Hymer partner in Middendorf GmbH (Frankia). In 1980 richten de heren Thurn en Eicker (TEC) en Erwin Hymer CMC op. Hierin werden de merken TEC, Hymer en Dethleffs ondergebracht. Hymer-Eriba GmbH ontstaat uit Eriba GmbH & Co en Hymer KG. In 1983 verwerft Erwin Hymer de alleenrechten van CMC.

(Caravan MotorCaravan). In 1991 neemt Erwin Hymer het noodlijdende LMC over en brengt deze onder in CMC. Hymer wordt uit CMC gelicht. In 1996 overname door Hymer AG van Niesmann und Bischoff GmbH. Op 5 mei 1998 volgt de overname door Hymer AG van Bürstner en in 2000 van Laika caravans SpA. uit Italië. Op 11 april 2013 overlijdt Erwin Hymer op 82 jarige leeftijd.

Vanaf 2019 produceert EHG ook caravans in de fabriek van de in 2016 overgemonen Roadtrek. Op de Amerikaanse markt worden de (Eriba-)caravans echter Hymer genoemd.                                                          In 2024  brengt het caravanmerk Eriba voor het eerst (bus)campers uit ; de Eriba Car.

Erwin Hymer Group (EHG)

zie: Hymer Group.

esterel 

Esterel

Opgericht in 1959 door de familie Dufrancatel uit Maromme bij Rouen, die reeds in 1955 een eigen caravan bouwde. Tussen 1972 en 1980 bouwde Esterel ook caravans onder de merknaam Dakota.  In begin 80er jaren nam men ook de Franse fabrikant “Georges Et Jacques SA” over. In die periode worden er ook klapcaravans in Spanje geproduceerd i.s.m. de fabrikant Hugo: Hugo-Esterel. In 1993 neemt Rapido, Esterel over en brengt de productie over naar Mayenne. Begin 2000 stopt Rapido/Esterel met productie van caravans. De gereedschappen van de hefdakcaravans worden aan Trigano verkocht.

Esterella

Eind 2012 komt de Spaanse fabrikant ACE met vouwcaravans welke onder de merknaam Esterella op de markt worden gebracht. Het lijkt echter dat ACE een jaar later alle activiteiten beëindigd heeft.

eterniti

Eterniti

Phil Daniels is de oprichter van het Engelse Eterniti Steels, dat is gestart in 2002, waaruit Eterniti op 11 oktober 2012 uit is voortgekomen. De caravanfabriek bevindt zich in Widnes Waterfront, waar uitschuifbare caravans worden gemaakt op basis van een Amerikaanse procedé, waarop men voor vijf jaar de Europese rechten heeft. Op 27 maart 2014 raakt het bedrijf in een faillissement en een dag later wordt de productie gestaakt en verliezen 41 werknemers hun baan. Eigenaar Phil Daniels  had nog getracht voor de verkoop van Eterniti Steels , financiën in de caravanfabriek te pompen maar dat mocht niet baten. Vele bestelde caravans waren al aanbetaald waarbij de kopers hun aankoopbedrag verloren.

et.png

Etrusco

Bij de opening van de nieuwe Laika fabriek , eind februari 2016 , wordt door Caroline Hymer, dochter van Erwin Hymer, een nieuw campermerk geïntroduceerd: Etrusco. Deze merknaam is afgeleid van de Etrusken , welke bevolkingsgroepen voor 2 eeuwen in Toscane gewoond hebben. Het nieuwe merk gaat “value4money” campers op de markt brengen in Italië, Spanje en Frankrijk, te vergelijken met de merken Sunlight en Carado van de Erwin Hymer Group. Maar voor 2018 komen deze ook naar Duitsland.

euramobil 

Eura Mobil

In 1959 start Blessing KG van Heinz Blessing met de productie van caravans onder zijn familienaam. In 1969 neemt Gerhard Meier KG het bedrijf over en doopt de caravans om in Eura. Op 16 juli 1982 gaat Gerhard Meier GmbH & Co failliet, maar dan neemt een aantal ex-medewerkers het bedrijf over en in 1983 start Eura Mobil met de productie van voornamelijk campers. In 1994 neemt men weer de productie van caravans ter hand. Er worden per jaar niet meer dan 600 stuks gemaakt en tegen 1995 slechts 300 stuks. Na 1997 stopt men weer met caravans. In 2000 neemt Eura Mobil het merk en rechten van Karmann Mobil over. In 2005 neemt Trigano Eura Mobil en dochter Karmann Mobil over. In 2013 introduceert Eura Mobil een budgetmerk: Forster.

Euroland

Euroland is in 1993/94 door Swift als instapmerk in Nederland ingevoerd, wordt in 1996 voor een jaar een range binnen Sprite maar verdwijnt daarna als merk/range.

Equi-Trek (Trek-away)

DE Britse fabrikant van paarden-(motor)trailers Equi-Trek is ook het moederbedrijf achter de campers van Moto-Trek ( zie aldaar) en van Trek-Away mini-caravans welke een brutogewicht hebben van 750 kg. Deze caravans worden sinds 2013 gebouwd.

eximo

Eximo

In 2008 richt KABE in samenwerking met een Poolse firma (Niewiadow) een nieuw caravanmerk op: Eximo. Deze worden in een nieuwe fabriek van Niewiadow geproduceerd. De productiegereedschappen komen van het in 2006 failliet gegane Noorse Bjolseth. Producent Niewiadow is in Nederland bekend van het merk Predom. In 2013 stopt Kabe met dit merk, waarschijnlijk hebben de financiële moeilijkheden van de Poolse fabrikant hieraan bijgedragen en brengt men onder eigen merk uitgeklede modellen uit.

Expeditions-Trailers is een product van VL Outdoor Karlstein GmbH. In 2015 brengt Volker Lapp een terreintrailer, de 340 , op de markt. Lapp heeft zo’n 25 jaren ervaring op het gebied van een lichte terreinwagen, zoals een aangepaste verhoogde Eriba Puck,, vouwwagens e.d. De casco-wagen kan op basis van de specifieke wensen van de klant aangepast worden. VL Outdoor levert ook outdoor-kleding.

.

exploryx.png

Exploryz

Deze camperbouwer uit het Duitse Isny is in 2006 door Markus Köllmayer opgericht. De  firmanaam is afgeleid van een Oryx antiloop. Deze woestijndier kan bij 45 graden 8 uren zonder water terwijl het zijn lichaamstemperatuur aan de omgeving kan aanpassen. Het bedrijf legt zich toe op expeditiewagens.

Plaats een reactie