Fendt
In 1963 start Josef Dechentreiter met zijn landbouwmachinefabriek in Asbach-Bäumenheim met de productie van woonwagens, onder de naam Avanti. Doordat de Nederlander Lely geld in het bedrijf steekt, verandert de naam van de firma in Lely–Dechentreiter Maschinenfabrik GmbH.Aan het eind van de jaren zestig fabriceert Lely, speciaal voor een aantal voormalige Kip-dealers, verenigd in Nederlandse Caravanbedrijven Combinatie (Conecar) caravans onder de naam Karaat. Later komt deze naam als Fendt Karaat terug. De heer Lely houdt zich voornamelijk bezig met prefab-bungalows, maar door constructiefouten wordt hij aangeklaagd en tot hoge boetes veroordeeld, waardoor het bedrijf in 1970 plotseling failliet gaat en wordt overgenomen door Landmaschinen-Fabrik Xaver Fendt.
In 1928 was Hermann Fendt begonnen met de productie van tractoren; bij de overname in 1970 produceerde Fendt 10.000 tractoren en opleggers met een personeelsbestand van 2400 medewerkers. In 1988 start men met de productie van campers. In januari 1997 neemt de Amerikaanse landbouwmachinefabrikant AGCO (Agriculture Company) Fendt over met de voorwaarde dat binnen een jaar duidelijk wordt of de caravanfabriek als een zelfstandige divisie of met een partner verder gaat. In januari 1998 neemt Hobby Fendt over. Op 23 juli 2001 betrekt men een fonkelnieuwe fabriek in Mertingen aan de autoweg Augsburg-Neurenberg.
Fendt heeft zich relatief kort met campers bezig gehouden: tussen 1988 en 1998 bouwde Fendt zelf campers ; in 2006 kwam de herintroductie van campers gemaakt bij Giotiline en in 2008 voor korte tijd geproduceerd bij moeder Hobby.
FFB
De volledige naam was Freizeit-Fahrzeug-Bau Eicher GmbH, gevestigd in Blankenheim in de Eifel. Eicher is niemand minder dan Jacob Eicher, met 25 jaar ervaring in de caravanproductie, zowel onder zijn eigen naam als onder Cosar en TEC. In 1978 verschijnt de eerste camper gebaseerd op Ford Granada. In 1984 gaat FFB op basis van de tekeningen en matrijzen van Tabbert voor dit merk campers bouwen. FFB gaat failliet en wordt 28 februari 1986 overgenomen door de Tabbert-groep, waarbij de naam van het bedrijf verandert in FFB Motorcaravan GmbH. De productie wordt verplaatst naar Tabbert in Sinntal-Motgers.
De productiegrootte was in het seizoen 1989/90 ongeveer 600 eenheden. Tussen 1991 en 1993 bouwt men kort caravans onder de eigen naam, modelnaam Sportiv, zes versies verdeeld in drie verschillende maten, 445, 485 en 535. In 1994 wordt FFB ondergebracht bij TIAG-dochter Weinsberg. Nieuwe firmanaam: MCM MotorCaravan Marketing GmbH. In 1996 stopt de Knaus/Tabbert groep met deze campermerk en brengt Weinsberg bij Knaus onder.
Fifth Wheel
Het Britse Fifth Wheel Company, opgericht in 2002, bouwt naast de zogenaamde Fifth Wheels trailercaravans sinds 2011 ook een conventionele uitschuifbare caravan: de Inos (zie ook: Inos).
FIM Caravans , waarbij de firmanaam staat voor Felex Istrate Minicaravans, oprichter en eigenaar , opgericht in 2015 brengt na meer dan twee jaren ontwikkeling, in 2018 een mini-caravan op de markt onder de typenaam Migrator.
De caravan is in vier uitvoeringen verkrijgbaar, t.w. Basic v.a € 5.300, de Summer v.a. €10.999 , de Cruiser v.a. € 12.500 en een Offroad model v.a. € 13.999 , echter prijzen excl. b.t.w. De caravan is uit Gfk in een monoque bouwwijze. De koper kan uit verschillende kleuren kiezen.
Fischer
Klein Duitse familiebedrijf van camperbussen uit Reutlingen, gesticht door Michael Fischer.
FJÄLLVAGNEN
Tussen 1962 en 1964 bouwde de timmerfabriek “Sävar Snickerifabrik” uit het Zweedse Sävar voor een derde partij caravans onder de merknaam Stilmaster. In 1965 bouwde deze timmerwerkplaats een caravan in eigen beheer welke in 1966 de naam ” Äss-vagnen” kreeg, de wagens waren een kopie van Polar. In 1967 werd de naam Fjällvagnen. In 1986 droeg de Sävar Snickerifabrik AB de productie over een een nieuw bedrijf, genaamd Fjällvagnen AB In 1989 ging Fjällvagnen failliet . Na herstructurering werd de bedrijfsnaam Fjällvagnen Caravan AB. welke echter in 1991 wederom failliet ging. In 1991 nam Piteå Production AB de operaties over maar het merk verdween snel na in 1998 opnieuw verkocht te zijn.
Flamenco
De kleine Spaanse fabrikant Caravanas del Noroeste (CNW), opgericht 1 januari 1985, bouwt Caravans onder de naam Flamenco. In de periode 1997/1999 wordt deze in Nederland verkocht als Flamengo. In januari 1999 gaat de fabrikant failliet doordat de belangrijkste Spaanse dealer de distributie van dit merk stopt.
Fleetwood
Opgericht in 1965 door Harry Brown, voorheen bij Sutherland Caravans, te Londen. Hij vernoemde zijn bedrijf naar de Cadillac Fleetwood, welke hij kocht van Peter Sellers. Het bedrijf verhuist in 1968 naar Colchester en in 1976 naar Long Melford. Het merk heeft een groot succes in Zweden. In 1987 neemt KABE het bedrijf over. Vanwege de crisis in Joegoslavië voert de Nederlandse Adria-importeur dit merk in 1995 twee jaar in Nederland. Op 2 januari 2003 verkoopt KABE 50 procent van haar belang aan Adria en op 5 april 2004 het restant. Op 6 januari 2009 gaat deze Adria-dochter failliet.
Fleurette
Reeds in 1961 heeft Albert Pillet een aantal patenten ingediend op zijn uitvindingen aangaande vouwwagens. In 1963 accepteert Georges Ruaudel van “ Caravans GR” de uitdaging om een van de vijf modellen te produceren en te verkopen maar durft de verdere commercialisering ( als 59 jarige) niet aan. Maar de 39 jarige smid Jean Lucas durft dit in 1966 wel aan en zo ontstaat Fleurette. In de begintijd met uitklapbare caravannetjes, die zich als bloem (fleur) uitklappen. In 1972 start het bedrijf met caravans met hefdak, veelal bekend onder serienaam Tamaris. In 1975 komen daar campers bij. Vanaf 2002 maakt men geen caravans meer maar uitsluitend campers, waarmee men in 1980 begonnen is. In 2005 is Fleurette door Rapido overgenomen. In 2010 brengt Fleurette een sub merk uit: Florium.
Florence
Florence camper is een Italiaanse distributeur die sinds 2015 onder eigen merk een camperbusje op de markt brengt op basis Fiat Ducato.
Florium
Tweede merk van Fleurette, gesticht juli 2010 ; behoort tot de Rapido groep.
Flowcamper
Duitse fabrikant van campertjes, Flow(er)camper, op basis van VW, veelal in de stijl van de 70-er jaren, gestart in 2015.
Fly
Fly is een Spaanse teardrop caravan in 2010/11 in Nederland geïmporteerd. Geproduceerd door Wolder, fabrikant van aanhangwagens, vouwwagens, maar ook van E-books. De Nederlandse importeur stapt in 2012 over op de Kulba. De fabrikant levert ook Travel & Camp. Deze Fly heeft niets uit te staan met de Portugese Fly, welke in de jaren tachtig door Jaime Santos Lda. in Leça da Palmeira-Matosinhos bij Porto gebouwd werden.
Font Vendome
Deze fabrikant van buscampers is een dochter van Trigano ( 2004) en begin 80er jaren opgericht. In oktober 2007 betrekt men een eigen nieuwe fabriek. In Duitsland worden de busjes sinds 2011 op de markt gebracht onder de merknaam Karmann. De productie steeg van 50 stuks in 2006 naar 700 naar 2012,
Formatech uit Letland, opgericht in 2021 , brengt in 2022 haar eerste caravan op de markt. Min of meer een off-road model.
FORSTER
In 2013 komt Eura Mobil met een nieuw instapmerk. Het merk is vernoemd naar de Duitse botanicus Georg Foster (1754-1794) die met Australië -ontdekker James Cook de zuidzee over zeilde.
De campers echter worden bij SEA geproduceerd dat sinds kort tot het Trigano concern behoort, de moeder van Eura Mobil.
Frankia
In 1960 start Gustav Groß Wohnwagen und Möbelwerke met de productie van caravans onder de merknaam Feriela. Na de dood van Gustav Groß in 1970 neemt Eugen Immler het bedrijf over en in 1976 wordt het bedrijf omgevormd tot Middendorf GmbH met Immler en Erwin Hymer als partners. In 1973 volgt de bouw van de eerste camper. In 1982 verlaat Hymer het bedrijf en wordt Fritz Berger partner. In 1983 wordt de naam: Frankia Fahrzeugbau GmbH.
In 1985 wordt de caravanproductie overgebracht naar de voormalige Schweikert Caravanfabriek in Ilshofen. Na de dood van Fritz Berger in 1989 is zijn bedrijf geen partner meer en in 1990 neemt het Franse Pilote de volledige eigendom over. In 1991 stopt men met de productie van caravans en gaat men uitsluitend verder met campers, waarmee men in 1973 begonnen is.
Nadat moeder Pilote in 2001 het Duitse RMB Reisemobilbau GmbH overgenomen heeft wordt ook de productie van deze laatste bij Frankia in Marktschorgast ondergebracht.
Freedom
Freedom is de Engelse tegenhanger van wat wij als Predom kennen. Fabrikant is de Poolse Niewiadow (zie overzicht). Actief via haar dealer Microlite sinds 1984.
Freeline NEW !!!!!
Een in 2014 geïntroduceerde campermerk door WOF Duitsland. Deze outlet organisatie brengt ook haar eigen Bela op de markt ; verdere details volgen nog.
Free Living
Sachsen Caravan GmbH brengt sinds 2012/13 Free Living campers op de Duitse markt welke geproduceerd worden door Adria en afgeleid zijn van de Sun Living.
Fritidsvagnen
Fritidsvagnen ( = vrijetijdsvoertuig) is de in Zweden gevoerde merknaam van de Niewiadow (Predom) caravans. Het bedrijf is in 2013 door Niclas Runberg, samen met zijn twee broers, Stefan en Thomas opgericht. Niclas heeft een carrière achter de rug als van hoofd van Sales en Marketing voor Volkswagen Zweden. Het laatste jaar 2012 heeft Niclas gewerkt bij SoliferPolar als Vice President en was nog verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de nieuwe 2014 caravans voor SoliferPolar.
FR Mobil
in 2005 door Heinrich Fromme opgerichte firma welke zich naast campers bezig houdt met de interieurbouw van campers en caravans.
Funtear
In Nederland is FunTear in 2006 gestart met de kleinschalige productie van aluminium caravans. Eerst met het type Teardrop en later ook met full size trailers in retro-stijl. Alle caravans worden door FunTear op maat gemaakt op klantspecifieke wensen. Op het zelfde adres in Boxtel is ook Airstream Professional, de importeur voor de Benelux gehuisvest, beiden dochter van BroVest Holding BV.
Furgo
Furgo is een in 2007 in Spanje opgerichte producent van camperbusjes.