FRANKRIJK

Het caravannen in Frankrijk van voor de oorlog is een privilege voor de rijken en het park bestaat uit slechts zo’n 100 caravans. Dat neemt niet weg dat na de oorlog het aantal fabrikanten gestaag groeit maar niet alle firma’s hebben zo uitdrukkelijk aan de weg getimmerd. In Frankrijk zijn meer dan 175 fabrikanten geweest, waarvan op caravangebied nu nog maar een grote partij over is: Trigano.  Het zal ons niet lukken, maar dat is ook niet de bedoeling, al deze bedrijven voor het voetlicht te halen.   Duitse bedrijven als  Bürstner en Hymer hebben of hadden in Frankrijk een productiefaciliteit, onder meer ingegeven daar het feit dat Frankrijk een tijdlang protectionele maatregelingen genomen had om haar locale productie te beschermen. Om die reden assembleerde Dique ook Sprites.

accacc plaatje

ACC

De “Ateliers de Construction du Centre ” in Clermond Ferrand is reeds in 1919 opgericht en heeft als fabrikant van spoorwagons als belangrijkste klant de Franse spoorwegen. In 1960 start het bedrijf met de fabricage van caravans welke ACC tot 1973 voortgezet heeft. In dat jaar wordt de productie van caravans gestaakt en gaat men weer terug naar de start van het bedrijf: spoormaterieel.

baillou

Baillou

Raymond Baillou ( 1893-1973) sticht zijn caravanfabriek in het Franse Pons in 1953. Voor eigen gebruik had hij reeds in 1937 een caravannetje gebouwd. In 1959 bouwde hij al zo’n 1.000 caravans per jaar, o.m. voor export naar Nederland en Marokko en andere Afrikaanse landen. Het laatste productiejaar is 1979.

brousse

Brousse

In 1934 start Pierre Brousse, samen met zijn vrouw een carrosseriebedrijf. In 1953 vraagt  een verhuizer voor hem een caravan te bouwen. Nadat er een opdracht binnen kwam voor een tweede exemplaar , begon de productie. In 1954 toont Brousse op een tentoonstelling in Amiens zijn eerste type. Het eerste jaar worden er 40 caravans gebouwd. In de beste jaren lag de productie tussen 100 tot 150 exemplaren. In 1966 stelden de journalisten uit de recreatiewereld een Oscar beschikbaar voor de beste caravan welke door Brousse gewonnen werd. Het blad L’ auto-Journal benoemt Brousse in 1967 als de Rolls onder de (franse) caravans. De productie staakt einde jaren 70.

chollet

Chollet

Begin jaren 50 bouwt Michel Chollet zijn eerste caravan. In de 50er jaren worden zo’n 3 houten caravans per jaar gebouwd totdat hij in 1963 zijn eerste polyester caravan presenteert. Dit wordt zo een succes dat de productie tot 30 stuks per jaar stijgt. Als gevolg van de oliecrisis en de duurder wordende polyester wordt in 1974 de productie gestaakt. In 20 jaren zijn ongeveer 1500 caravans gebouwd.

dique1

Digue

Digue is te Parijs opgericht in het midden van de jaren vijftig door het echtpaar Pierre en Simone Digue. Het eerste product was een camper op basis van Renault. In 1958 importeert men Sprite. Daar de Franse regering de invoer van de caravans verbiedt,( Sprite heeft via Dique 40% marktaandeel), begint Digue onder licentie van Sprite met de productie van caravans met een Frans accent, (2000 exemplaren in 1959.) In 1966 wordt het bedrijf door Boise Cascade en later Bendix overgenomen en komt dus in de dezelfde groepering als Kip en Cabby (productie 12.500 eenheden dit jaar).

In 1967 trekt Pierre Digue zich terug en neemt Pierre jr. het roer over. In 1979 stapt Pierre jr. over naar Caravelair. In 1982, na een totale productie van 250.000 voertuigen, gaat Digue failliet en kost het veel moeite om nieuwe eigenaars voor het bedrijf te vinden. De firma Rozoy onder leiding van Hr. Groebli neemt Digue uiteindelijk over. In 1987 gaat Digue opnieuw failliet en houdt op te bestaan. Naast merknaam Digue werden ook caravans vervaardigd onder de naam Dragone. Trigano neemt de rechten op het merk en de fabriek voor haar eigen assemblage-activiteiten over.

dragoner1

Dragoner

Dragoner caravans zijn tussen 1976 en 1987 in Thierache , noord Frankrijk, gebouwd. Het was een merk van Bendix Home Systems, fabrikant van caravans, campers en mobile homes.                    Tussen 1974 en 1976 was Bendix ook eigenaar van onze Kip.

emeraude

Emeraude

Emeraude als zelfstandige producent uit Saint Brieuc produceerde in de zestiger jaren , tot 1966 caravans.  De merknaam wordt deze eeuw nog enige tijd door de Trigano Groupe gebruikt, zowel voor caravans als mobilhomes.

escargotescargot baule

L’Escargot

Georges Lemarié , carrosseriebouwer in  Mormant,  Seine et Marne, bouwt op verzoek van zijn familie zijn eerste caravan in 1936. Het merk L’Escargot ( de slak) is geboren. In 1948, verhuist Ets. Lemarie van Mormant naar Fontainebleau. Daar zal het bedrijf tot 1970 blijven bestaan.

faure

Faure

De firma Bertrand Faure , gesticht in 1914, heeft in een heel korte periode tussen 1965 en 1967 z.g. terrassen-caravans gebouwd. Deze was ontworpen door de heer Brun, voormalig ingenieur bij Dique en oprichter van het kortstondige merk Taeler. De verzegeling van terras en luifel leverde veel mogelijkheden op en ook was de wagen duur wat zijn korte bestaansrecht betekende. In december 1966 neemt Faure Sterckeman over, de nr 2 in Frankrijk om deze 12 jaren later over te doen aan de bank Credit Lyonnais.

Opgemerkt dient te worden dat de firma Bertand Faure, fabrikant van auto-accessoires (autostoelen) in 1997 gefuseerd is met de firma Ecia tot Faurecia . Het bedrijf (57% dochter van PSA) behoort tot de 10 grootste auto-onderdelenleveranciers in Europa met meer dan 100.000 medewerkers.

George

GenJ

Georges et Jacques

De gebroeders Georges en Jacques Rotivel stichten in 1946 een caravanfabriek in Lyon. De eerste caravannetjes waren zo licht dat twee personen deze op konden tillen. Rond 1983 koopt Esterel het merk op.

,henon1

Hénon

Een van de oudste Franse fabrikanten is Henri Hénon die in 1928 een caravan voor zijn vrouw bouwt. In 1934 verkoopt hij 3 caravans ( remorque de camping) hetgeen als de commerciële start wordt beschouwd. Tot aan de oorlog in 1939 zijn er 44 stuks verkocht. Het bedrijf is gevestigd in Albert a.d. Somme. Na de oorlog komt de verkoop weer goed op gang en worden er in de loop der jaren vele modellen gebouwd. Echter door de enorme concurrentie dalen de verkopen in 1969 heftig en gaat Henon zijn toeleggen op de productie van stacaravans ( An 2000). Nadat er in de jaren 1970/71 slechts 12 caravans verkocht zijn , breekt er in 1972 een staking uit en verkoopt Henri Hénon zijn bedrijf aan de Groupe Sommer Alibert. Echter, door de plotseling dood van Francois Sommer in januari 1973 heeft de Groupe geen vertrouwen meer in deze producten en wordt het bedrijf gesloten.

henrymag

Henrymag

De geschiedenis van Henrymag begint in 1954 in Décines (Isère) aan de périphérie van Lyon. De eerste caravan wordt op de salon van Parijs in oktober 1957 getoond. Opvallend is dat de modellen genaamd zijn A8, B8, C8, D8 en F8 , waarbij de 8 voor 1958 staat. Dergelijke  nummering wordt ook in 1959 en 1960 gebruikt.  In 1961 is er in Lyon nog een fabrikant, t.w. Mondial en in 1962 gaan de twee fabrikanten een fusie aan; voor het zoeken naar een nieuwe merknaam wordt weinig aandacht besteed, deze wordt : Henrymag-Mondial. De fabrikant heeft tot 1993 bestaan, en er werden ook voertuigen in Nederland verkocht.

maillet.png

Maillet

Toen kleermaker Maillet in 1962 van vakantie terugkeerde, bouwde hij zijn eerste caravan die door zijn medewerkers  “de 100.000 naalden ” werd genoemd. In de midden van de jaren 70 heeft hij zo’n 40 werknemers in dienst. Zijn caravans zijn 100% polyester. De modellen zijn veelal tweekleurig waarbij men uit 26 kleuren kan kiezen.Het bedrijf heeft ook vouwwagens geproduceerd voor de firma Caradal. In 1989 creëert Maillet de Rando-Car,, dit is een caravan welke middels een kogel op het dak wordt bevestigd.  In 1973 wordt de eerste camper geproduceerd. Midden jaren 80 staakt de productie terwijl het bedrijf tot 2005 als leverancier van caravan-accessoires heeft bestaan.

In een hoekje van de werkplaats van zijn baas in het Franse Thann (Elsas)  mag Andre Mettmann begin jaren 60 zijn caravan construeren. Zijn vrouw Marie-Madeleine legde zich toe op de bekleding terwijl Andre aan een constructie werkte, waarbij de caravan na 20 min. naar een een nieuwe bouwfase ging. Andre schafte ook een van de eerste moderne machines aan om triplex te verwerken. In 1996 stief zijn bevriende bankier waarbij verschillende aasgieren op de loer lagen terwijl Andre weigerde er een NV van te maken. Uiteindelijk werd het bedrijf overgenomen en werd bedrijfsnaam STAMM.( naar de straat waar het gevestigd is). In 1970 werd het bedrijf met zijn moderne apparatuur aan Eriba verkocht en vond daar de productie van de Puck plaats , alvorens Hymer een nieuwe fabriek opende in het dichtbij gelegen Cerney.

 

star1

Star

De heer A Bire, voormalige medewerker van Dique, sticht te St Brieuc, Frankrijk in  1958 SABEM en brengt caravanmerk Star  op de markt. In 1965 is Star na Dique het tweede merk in Frankrijk. In 1984 gaat Star failliet en in 1985 slagen de voormalige medewerkers van Star, met behulp van Trigano, een doorstart te maken maar nu als camperfabrikant : Autostar

tesserault

Tesserault

Paul Tesserault uit Poitiers ,wagenmaker en carrosseriebouwer, maakte zijn eerste caravan in 1942 uit hout en probeerde  het in metaal in 1944. Haar klantenkring bestaat aanvankelijk uit kermisvolk en het was in de vroege jaren ’50 dat ook de toeristen tot zijn klantenkring toetraden.  In 1961 wordt in Zuid-Poitiers een nieuwe fabriek betrokken gevolgd door een gloednieuwe fabriek in Chasseneuil du Poitou in 1967. In 1975 bouwde Tesserault 4.100 eenheden en was de 4e fabrikant van Frankrijk.      In 1986 staakte de fabrikant, zoals zo velen, de productie.

viscount.png

Viscount

Viscount caravans werden tussen de jaren 1958 en 1965 in Arras gebouwd door Sylva caravans van de familie Lacoye, dit i.s.m. met het Engelse Bluebird. Silva was tussen 1957-1967 de exclusieve importeur van Bluebird.

Plaats een reactie