Australië

De productie van recreatie voertuigen bedraagt in Australië zo’n 23.000 eenheden per jaar. Er zijn lokaal zo’n 130 caravanfabrikanten. . Daarnaast vindt er import plaats uit de Verenigde Staten, Zuid Afrika , Engeland en op bescheiden schaal ook uit Duitsland en Slovenië.  Een opkomende exportmarkt is China, daar voor China de robuuste  Australische voertuigen meer geschikt zijn dan o.m. de Europese .  Dit heeft o.m. al geleid door het opkopen van een Australische fabrikant door de Chinezen. Daarnaast echter zijn er sinds midden 00 jaren zo’n 100 , meestal kleinere camperfabrikanten verdwenen als gevolg van de toenemende concurrentie uit China.

avan

A’van caravans is in 1993 door Jeff en Marion van Baardwyk opgericht. Het bedrijf produceert3.000 voertuigen per jaar en is de tweede fabrikant , na Jayco , van Australië.  De fabrikant heeft in Europa enige bekendheid verworven met haar eerste product,      de A Liner, een vouwwagen met een spitse dak. In 2011 verwerft  A’van de merkrechten van Golf vouwwagens, welke laatste in 2009 failliet ging na een historie van 35 jaren. Na drie jaar onderhandelingen startte A’van in 2014 met de assemblage van “Knaus by A’van “.

Naamloos.png

Aura caravans is in 2015 gesticht door 3 partners, t,w, Paul Golding, met 35 jaar ervaring in de caravanindustrie, Ralph Barnabas en Ishan Bindu.

Naamloos.png

In 2016 brengen de broers Toby en Dan Bosschieter hun expeditie-off road caravan op de markt. De merknaam verwijst naar hun Duitse afkomst.

c.png

In 2015 brengt het in 2001 gestichte Composite Cats Pty Ltd. een bootcaravan uit onder de naam Caraboat. De varende caravan komt los van het onderstel.

coromalwindsor

Coromal is een Australische fabrikant van vouwcaravans en (hefdak-)caravans. Het merk is in 1977 opgericht. Uit de zelfde fabriek komen ook producten van Windsor, welk merk uit 1972 stamt. Beide merken behoren tot Fleetwood Corp. Australië.

Deeson

Deeson is in 2013 opgericht en hetopmerkelijke hierbij is dat  haar caravans onder Australische management in China gebouwd worden. Ook in 2011 had een ander merk, Exclusive Caravans, deze weg al bewandeld maar haar leven was van zeer korte duur ( een jaar).

jayco

Jayco, opgericht in 1975 door Gerry Ryan, is de grootste fabrikant van Australië met 9.000 eenheden of 45% marktaandeel en 1000 personeelsleden. Gestart wordt met de productie van vouwcaravans, gevolgd  door hefdakcaravans in 1979. De eerste caravan verscheen in 1983 , en stacaravans  twee jaren later. De camper verscheen in 2004 in het programma.  In 2013 brengt men de eerste 5th Wheel op de markt en in 2015 een teardrop genaamd de J-Pod.

franklin

Geoff Robertson startte in de 50er jaren achter het hotel van zijn vader met de productie van caravans. De eerste drie caravans hadden als merknaam Robinson.  Later verkocht de oprichter het bedrijf aan een consortium , welke tijdens de oliecrisis de stekker eruit trok.  Nadat caravandealer Kratzmann het merk verworven had kwamen de caravans in 2003 weer terug op de markt. Het merk claimt de meeste Australische caravans te hebben geproduceerd.

goldstar c austr.png

Deze  caravans werden in januari 2014 in Australië geïntroduceerd. De Chinese fabrikant ( North RV Co.) bouwt sinds 2002 wagens voor de Indiase, Aziatische en Zuid Amerikaanse markt. In 2016 volgt de introductie van budget-campers op de Chinese markt.

mdc.png

Market Direct Campers, opgericht 2006, is de grootste Australische importeur van vouwwagens ( daar genoemd Campers), welke in een eigen fabriek in China gebouwd worden . Eind 2016 start het bedrijf ook lokaal met de productie van ( off road) caravans, nadat men vlak daarvoor Camel Caravans had overgenomen. Deze laatste was in 2006 opgericht en ging in augustus 2016 failliet door de moordende concurrentie uit China.

lg.png

Tussen 2006 en 2009 werden uit de VS geïmporteerde wagentjes verkocht. Daar de kwaliteit niet voldeed vindt sinds 2009 locale productie plaats.

Print

Opal produceert sinds 1975 ( uitsluitend) caravans. Bedrijf is opgericht door huidige directeur Tony Morihovitis, 

regent1

Regent Caravans uit de regio Melbourne werd  in 1992 opgericht maar werd in april 2012, na een faillissement geliquideerd. Drie maanden later nam  Caravans Australia , de toenmalige importeur van Bailey het merk over. In de oorspronkelijke fabriek werd de productie van Regent hervat met op een tweede band het merk Legacy. In september 2014 naam de Chinese Daide Group, Regent   ( en Legacy) van Caravans Australia over, welke laatste inmiddels ook de importeurschap van Bailey was kwijtgeraakt. Hoewel er in Australië de angst bestond dat de productie naar China werd overgeheveld, bleek deze angst ongegrond , daar de Chinezen voor alsnog van de productiemethoden in Australië willen leren.

Roma A

De grootvader van de huidige directeuren Brendon en Mark Palmberini,  Victorio Palmerini, heeft in 1928 Roma Caravans opgericht. Roma is de naam van de echtgenote van  de Italiaanse oprichter en heeft dus niets met een nomadische volk uit te staan. Roma Caravans is dus al meer dan 85 jaren in een familie en een van de oudste, zo niet de oudste caravanproducent ter wereld. De fabrikant houdt zich niet met massaproductie bezig: alle caravans worden klantspecifieke gebouwd. In 2013 sluit Roma een financiële  overeenkomst met het Italiaanse PLA om tot de productie van campers te komen welke in eerste instantie in Zuid Afrika geïntroduceerd zullen worden. PLA levert al enig interieur voor de Roma caravans. Het bedrijf wijdt zich ook aan de distributie van teardrops via haar dochter The Little RV Co.

little buddy.png

In 2016 richt Roma een dochtermaatschappij op die lichtgewicht caravans en recreatievoertuigen uit wereld op de markt brengt, zoals het Italiaanse Rooky , de Little Buddy en het Canadese Alto , beiden laatsten sinds 2017. De Little Buddy is een in licentie  bij het Chinese Lincolnjohn Machinery gebouwde T@B.

sunliner

De vader van General Manager Nick Hunter startte het bedrijf in 1974 . Naast campers worden ook camperbusjes geproduceerd en sinds 2013 ook 5th wheel..

sundowner aus cn.png

Sundowner is een nieuw caravanmerk dat in juli 2014 op de Australische markt door Luke Tayler en Ben Budd geïntroduceerd is. De wagens worden voor 95% uit China geïmporteerd, uitgezonderd een zwaardere waterpomp en andere kwaliteit wielbouten. Het bedrijf hoopt in 2016 zo’n 50 wagens te kunnen slijten. Opvallend is dat de Caravan Industry Association het bedrijf op alle shows weert aangaande de concurrentie met de lokale producenten.

av wina.pngavida.png

Een heel merkwaardige verhaal betreft het merk Winnebago:                                                                     In 1965 bouwt Knott Investments Pty, gesticht door Bruce Binns, in NSW een camperfabriek en voert als merknaam Freeway Camper Co. Maar dit merk mislukt volledig  in 1977 In 1978 introduceert Knott Winnebago als merknaam waar de Amerikaanse fabrikant in 1982 achterkomt.  Er volgt een jarenlange strijd om het gebruik van deze merknaam in Australië welke in 2012 beslecht wordt door een uitspraak van de Autarkische rechtbank. Knott verliest de zaak; Iedere klant die nog een camper van Knott koopt moet een contract ondertekenen dat dit geen Amerikaanse camper betreft. Begin 2013 verandert het Australische bedrijf haar naam in Avida Motorhomes. Midden 2013 wint Avida een beroepszaak om de naam Winnebago te hergebruiken. Op de in 2015 te verschijnen camperbus komt op de achterzijde de tekst :‘The Maker of the Australian Winnebago”. In alle correspondentie verwijst Avida erop dar er geen connectie is met de USA.  In 2014 brengt Apollo Motorhomes de Amerikaanse Winnebago op de lokale markt.

Argentinië

a.png

ANDYCAMPERS

In 2015 start Andres Odone in het Argentijnse Rosario met de productie van teardrop caravans. Een van de eerste modellen is pikzwart uitgevoerd.  In 2017 volgt de introductie van een legergroene uitvoering, voorzien van militaire toebehoren.

Brazilië

tur3In 1964 toont Pedro Luiz Scheid zijn eerste prototype caravan tijdens de 3e international Motor Show. Dit prototype was afgeleid van Knaus. Helmut Knaus wenste Scheid veel succes want campings bestonden in 1964 nog niet.  In 1965 start de productie van Turiscar welke na enige tijd oploopt tot 70 eenheden per maand. Turiscar is de eerste Latijns-Amerikaanse caravanfabrikant.  Midden jaren 70 heeft men ook een prototype stacaravan ontworpen maar het project mislukte door ontbrekende orders. in 1983 trok de oprichter zich terug. Echter in 1997 stagneert de markt van caravans daar deze met rijbewijs B niet meer getrokken mogen worden. In 2011 werd deze maatregel gelukkig weer ingetrokken. In 1999 echter gaat Turiscar als fabrikant failliet. Het bedrijf produceerde meer dan 10.000 voertuigen (caravans , campers en 5th wheel)  met de piek in de 70er jaren, terwijl er ook assemblage in Chili plaats gevonden heeft. In 1988 sticht Sr Pedro de camperfabriek Scheid Motorhomes, welke hij in 1999 aan zijn neven overdroeg. Pionier Scheid stierf in 2013 op 85 jarige leeftijd. Ook  in 2013 neemt Santo Inácio Motorhomes  ( St Ignatius Motorhomes) de rechten op  Turiscar over. Na drie jaren van ontwikkeling brengt deze in 2016 de Turiscar Autentico op de markt, voorzien van o.m. een Duits onderstel.  De modellen hebben, i.t.t. Australië en de USA , een veel meer Europese uiterlijk.

ignatio

Santo Ignacio is in 1972 gesticht en gevestigd in het Braziliaanse Gramado ( vertaald: Londen). Oorspronkelijk als fabrikant van verwarmingstoestellen , start men in 2007 met de productie van campers. Het bedrijf behoort tot de Grupo Broilo.

Deze camperfabrikant nam in 2013 de merkrechten van de oudste zuid-amerikaanse caravanfabrikant Turiscar over, De Braziliaanse markt voor campers bedroeg in 2015 zo’n 230 stuks.

MTrosin bra

Gesticht in april 1972 als ” Brasbrit Indústria e Comercio de Trailer Ltda.” en nu actueel als ” Motor Trailer “, produceert men nu op Britse technologie campers  Sinds juli 1979 is Luiz Antonio Pinto Matheus de eigenaar/directeur. In 1980 werd de naam gewijzigd in ” Motor Trailer do Brasil Ltda.”  en start ook de productie van campers.  Brasbrit was ook de fabrikant van de Rosin caravans waarmee in 1972 was begonnen.

delka

In mei 1982 werd  in het plaatsje  Timbo, in de staat Santa Catarina  Delka Brazil opgericht.. Het begon haar activiteiten met de productie van aanhangwagens, later gevolgd door paardentrailers.

Momenteel vinden er in een  industriële park met meer dan 6.000 m² industrie, de productie van trailers voor verschillende doeleinden plaats. . Sinds 2005 is Delka actief in de productie van trailers voor allerlei diensten (tandheelkundige, medische, audiologische, handel, cafetaria, enz.),  Gevolgd door caravans en motorhomes.

scheid.png

Nadat de Braziliaanse pionier Perdo Luiz Scheid zich in 1983 uit Turiscar had teruggetrokken ,sticht hij in 1988 Scheid Motorhomes waar hij zich in 1999 terugtrok en aan zijn neven overdroeg. Het bedrijf bestaat nog steeds.

hometrailer brasil.png

Sinds 2017  is een nieuw merk actief : Hometrailer , die ook teartop caravans uitbrengt onder de serienamen Wind en Fly Drop. Deze laatste lijkt een kopie van de in Europa gangbare modellen terwijl de Wind een geheel afwijkend model is. Daarnaast brengt Hometrailer nog off-road trailertjes op de markt als Dinky en X-Fort.                                                                                                            Sr. Antônio DonizettiGuariento sticht in 1980 een meubelmakerij onder de naam Art-Mad. Wanneer hij in 1987 ook trailers gaat maken wordt in 1990 de naam veranderd in Clau-Her Trailers Ltda. Antônio Guariento laat zich door Europese en Australische technologie inspireren waarbij de laatste de basis vormt voor de off-road trailers. Dit is ook de aanleiding om de recreatievoertuigen in een nieuwe onderneming ( op het zelfde adres) onder te brengen : Hometrailer.

yany.pngtopmotorhome br.png

De 70e jarige Erico Neves lanceert in 2017 zijn mini-caravan genaamd Yany.  De naam verwijst naar zijn kleinkinderen Yan en Ny-Yani.    Op zijn zoektocht naar een producent is hij uitgekomen bij Topmotorhome van Sr Marcos Antônio Sbroglio. De ontwerper gaat niet op zijn lauweren rusten want de ontwerpen voor heel klein mini-campertje liggen al klaar.

Canada

Pascal Pillon en zijn partner Diane Bisonnette  uit Vancouver starten in het voorjaar van 2018, na een croud-founding in de winter van 2017 met de productie van teardrop caravans naar , wat zij noemen , scandinavian style. Een deel van de winst willen zzij in gratis campings voor Droplet caravans steken.

roadtrek.png

In 1974 ontwerpt Jac Hanemaayer voor Home & Park Vehicles Ltd. een compacte camper. In 1980 besluit hij deze firma te kopen en de modellen te herontwikkelen. De naam van het bedrijf verandert hij in Roadtrek. Rondtrek zal in de loop der jaren uitgroeien te een van de grootste compacte camperfabrikant van Noord Amerika. Op 30 november 2015 tekent Roadtrek met Hymer een contract om de Hymer merknaam op de Noord Amerikaanse markt te introduceren in de zg. B Class Motorhome. Nog geen 3 maanden later, op 24 februari 2016 neemt de Erwin Hymer Group Roadtrek van de eigenaar, beleggingsmaatschappij Industrial Opportunity Partners LLC over.

triple.png

In 1965 bouwen P.W. Enns met zijn schoonzonen Peter Elias en Phil Ens hun eerste caravan en stichten in Winkler Manitoba hun firma Triple E. Het is wel duidelijk waar deze firmanaam voor staat; hun eerste embleem was ook drie E’s. In 1967 werd een prototype van de eerste Canadese camper gebouwd. In 1969 neemt Jim Pattison, zakenman uit Vancouver met zijn bedrijf Neonex Leisure Products, Triple E over. In 1970 volgt de eerste camper. Echter in de crisisjaar 1974 kochten Phil Ens en P.W. Enns de firma terug. In 1979 wordt in de staat Ontario een buscamper-fabriek geopend. In 1987 wordt deze productie naar Winkler overplaatst en wordt Triple E in Europa geïntroduceerd. In 1995 wordt een 5th Wheel gelanceerd gevolgd in 2000 met campers van de A categorie. In 2008 neemt Triple E de op 11 km. in Morden Manitoba gevestigde Leisure Travel Vans over. In 2010 wordt de productie van Triple E en Leisure Travel Vans in een productiecentra samengebracht. Tevens neemt Triple E de beslissing, gezien de financiële malaise de productie van de z.g. A klasse campers en fifth wheels te staken. 2014 is het laatste jaar dat  er nog Triple E campers op de markt verschijnen. Lesuren Travel Vans is sindsdien het enige merk van moeder Triple E.

leis.png

In 1978 stichten Reg en Saide Harder in Gretna Manitoba Leisure Travel Vans. In 2002 wordt als eerste Noord Amerikaanse firma op een Mercedes chassis een camper gebouwd. In 2008 volgt de overname door Triple E. In 2010 wordt de productie van Triple E en Leisure Travel Vans in een productiecentra samengebracht. Travel Leisure Vans wordt het handelsmerk.

boler.png

Reeds in 1963 registreert Ray Olecko  Boler Manufacturing Co. in de Canadese staat Manitoba op. Pas in 1968 produceert Olecko , samen met Sander Dusa de eerste 4 m. lange caravannetje welke gebaseerd was op twee schalen van fiberglas, zoals wij dat ook bij de Nederlandse Biod kennen. De naam Boler is afgeleid van bolhoedje. Tot in 1988 zullen er zo’n 10.000 stuks geproduceerd worden. In 1973 verkochten Olecko en Dusa hun onderneming aan Jim Pattison van Neonex. Deze laatste onderneming produceerde reeds Triple E, Travelaire, Holidaire, Rustler en Otto. Verschillende bedrijven, ook in de V.S. produceerden deze fiberglas caravan op basis van de mallen van Boler.

outb 3.pngfoto.png

In 2000 brengen Joe Thoen, eigenaar van  International RV Parts en Team Trillium Trailer Manufacturing Ltd. in Calgary, Alberta, de populaire glasfiber caravan uit de 70er jaren ,  terug op de markt, echter voorzien van de moderne gemakken van deze tijd. De caravan wordt Trillium genoemd, naar de provinciale bloem van Ontario. Deze merknaam was oorspronkelijk geïntroduceerd door Trillium Recreation Vehicles Ltd. in het begin van de 70er jaren en afgeleid van Boler maar deze firma ging rond 1980 failliet. Ramblin Industries zette daarna de productie door tot in 2000, waarna International RV Parts de productie overnam onder de naam Outback trailers. In 2007 komt er een nieuwe fabriek.

saf.pngalto.png

Safari Condo uit het franstalige Quebec maakt zowel campers als caravans. De Alto caravan is een revolutionaire caravan waarvan het glazen  dak opengeklapt kan worden en deze wordt ook in Australië verkocht.

China

beijng

 North RV Co. begon in 2002 met de bouw van (vouw)caravans. Deze worden o.m. geëxporteerd naar Zuid Afrika en Australië. De oorsprong van het moederbedrijf gaat terug naar 1946 bij de reparatie van tanks. In 2016 volgen budget-campers.

centech.pngicamp

is in 1995 opgericht en maakt naast ziekenauto’s en brandweerwagens, sinds 2001 ook campers. In 2005 kwamen daar ook caravans bij; de kleinere modellen, genaamd i Camp, worden o.m. naar Japan en de  USA geëxporteerd. De grotere modellen en de campers worden onder de merknaam CRVC op de Chinese markt gebracht.

daide

De Chinese Zhejiang Daide Automobile Co., Ltd. is in september 2013 opgericht. Met behulp van Amerikaanse productiemethoden en twee Australische merken, wil men in 2014 tot een productie van 1000 voertuigen komen. De planning is tegen 2020 6000 campers en 4000 caravans te produceren.

great wall

De  ” Great Wall Motor Company ” is in 2001 opgericht en heeft momenteel 1.000 werknemers. De fabrikant produceert sinds deze decennium campers en caravans.

lincoln.png

Lincolnjohn bouwt sinds 2016 in licentie T@B’s. Deze worden in 2017 ook onder de merknamen Little Buddy in Australië en als Roadchief in Nieuw Zeeland op de markt gebracht. Het bedrijf ook een amfibiecaravan op de markt.

India

longhorg.png

Longhorn, eerste Indiase caravanfabrikant houdt niet van campings…De Longhorn Caravans worden vanaf 2017 geproduceerd door een dochtermaatschappij van het Indiase Next Furniture, een fabrikant van keukens, kantoor- en school- inrichtingen. Opvallende slogan van het bedrijf is: ” we love festivals but not the camping”. Het bedrijf ziet je caravan geplaatst bij een boerderij of bij een meer of strand. De vrij smalle wagens ( 1.95 m. ) zijn opgetrokken uit GFK.

Pinnacle Speciality Vehicles, opgericht in 2016 , brengt in 2018 een camperbus op de markt die van alle gemakken voorzien is, hoewel het basismodel geen keuken heeft maar een kitchenette. Elk model wordt naar de wensen van de klant ingericht.  Opgemerkt dient te worden dat Pinnacle Speciality Vehicles samenwerkt met in een jointventure met VDL.  Het moederbedrijf Pinnacle dateert van 1996 en is India’s grootste leverancier van interieurs van commerciele voertuigen.

Korea

boatvan.png

Sungwoo Motors brengt in 2017 een bijzondere caravan uit, zijnde een bootcaravan, met de toepasselijke naam Boat Van. Nu is dit fenomeen niet nieuw, reeds in de 60er jaren kwam je een bootcaravan tegen en deze worden  ook in Duitsland en Australië vervaardigd.

Sungwoo, opgericht in 1995,  is in Korea zeer actief in autorecycling maar beschikt ook over een afdeling in camping/caravaning accessoires.

Sinds 2017 worden de caravans van het Poolse Niewiadow onder de merknaam T-CUBE in Korea verkocht.

Nieuw Zeeland

gy.png

In december 1951 maakt Frank Croot zijn eerste caravan, als Crotan Caravan Products. In 1955 werd de firmanaam gewijzigd in Gipsy Caravans. Toen in mei 1978 Sales tax op caravans werd ingevoerd stortte de markt volledig. Alle orders, op 2 na, werden geannuleerd. Het duurde 4 jaren om te herstellen. In 1989 werd Classic Caravans overgenomen. In 1990 volgt de introductie van campers. De derde generatie Croot vormt momenteel de directie.

lei.png

Leisure Line is een oer-Nieuwzeelandse fabrikant van caravans en een type stacaravan. Het bedrijf is in 1973 opgericht.

12065946_1709738445923136_34349392717497456_n.jpg

Daar de campers welke in Nieuw Zeeland te huur stonden, niet voldeden aan de wensen van de westerse (Duitse ) toerist werd bij een glas beer besloten om een lokale camper te bouwen; zo ontstond in 1995 KEA.

In 2015 breidde het bedrijf, middels KEA Karavan  de activiteiten met caravans uit.

motek.pngmunro.png

Motek is een in september 2012 door de verhuurmaatschappij Maui geïntroduceerde campermerk . De producent was voorheen bekend als CI Munro welke in 1948 door de gebroeders Munro gesticht werd. Opgemerkt dient te worden dan Maui een onderdeel is van Tourism Holdings Limited (thl) , welke laatste in 2012 een samenwerkingsverband is aangegaan met KEA

road.png

Roadchief brengt sinds 2017 een onder haar merknaam bij het Chinese Lincolnjohn geassembleerde T@B op de markt.

Turkey

basaglue

De firma Başoğlu, de fabrikant van o.a. de Caretta, is opgericht in 1976. Na een overnachting in een caravan in Parijs tijdens een bezoek aan vrienden, komt dhr. Başoğlu op het idee om ook in Turkije caravans te gaan produceren. Vervolgens worden er op grote schaal caravans, campers en maat gemaakte aanhangers gemaakt

Dhr. Başoğlu besluit in 2006 om een vierkant caravannetje voor zichzelf te bouwen. Een Engelse klant van de firma ziet dit bouwwerk staan en is enthousiast. Dit is voor Başoğlu reden om zijn idee verder te ontwikkelen. De eerste Caretta is in 2007 een feit. Op dit moment wordt de Caretta geëxporteerd naar 43 landen verdeeld over 4 continenten. Sinds kort is de Caretta ook verkrijgbaar in Japan en Australië en via Caretta Caravans Holland als onderdeel van Caravan Centrum Hoogeveen in Nederland en België. Başoğlu Caravans is gevestigd in Sakarya in het noorden van Turkije en is de grootste Turkse caravanfabrikant.

Swaziland  

HG – HOEFER GROUP PREMIUM AMERICAN CARAVANS

Het voornemen bestaat om nog in 2017  in Zuid Afrika ( en Swaziland) caravans te introduceren welke in Swaziland door de Hoefer Group geproduceerd worden. CEO is de 31 jarige Amerikaan  Charles Hoefer jr.  , wiens vader Dave Hoefer o.m. directeur bij  Dutchman was, terwijl zijn in Swaziland geboren echtgenote Andrea Kine president is.  Het bedrijf claimt wereld’s lichtste caravans voor Zuid Afrika op Amerikaans leest te produceren.  Er wordt geen gebruik gemaakt van hout.  De twee lengtematen van resp. 4,93 m en 6,45 m wegen leeg rond resp. 550 kg en 800 kg. De prototypes welke in april 2017 beschikbaar kwamen worden op suggesties van consumenten aangepast en men hoopt deze eind juni 2017 in Zuid Afrika te introduceren. Prijzen tussen € 17.000 en € 27.000  Het bedrijft prijst ze aan als Premium American Caravans ( 30 mei 2017)

Thailand

Het Thaise T.R.K. Bangkok Industry & Exporter Co. opgericht in 1969, beroept zich er op wereldmarktleider te zijn in glasvezel-toepassingen op voertuigen welke onder de merknaam Carryboy op de markt worden gebracht.  Sinds 2010 produceert het bedrijf op bescheiden schaal campers en caravans, welke o.m. via de Philipijnse dochter te koop worden aangeboden. Hoewel de productiecapaciteit monenteel 2 stuks per maand bedraagt, kondigt het bedrijf voor 2018 meerdere modellen aan.

Zuid Afrika

De  spelers op de caravan-markt zijn in 2017 in grootte: 1. Jurgens, 2 Conqueror, 3 Mobi-Lodge 4.Echo 4×4 , 5 Bush Lapa, 6 Sensation  Jurgens, dat lang de markt beheerst heeft voelt de adem van Conqueror en Mibi-Lodge in haar nek.

jurgensSPRITE SAFARI  gypsy WJ

Producent Jurgens is sinds 1952 actief in Zuid-Afrika, maar was in 1938 in Nederland actief met een paardencaravan. In 1950 emigreert Geert Jurgens vanuit Nederland naar Zuid Afrika en sticht daar in 1952 samen met zijn zoons Dirk en Rieks een caravanfabriek. Sinds 1973 ook actief met camperproductie met de Autovilla, welke zelfs door de Duitse Karmann in licentie wordt gebouwd.. Jurgens maakte vanaf 1963 deel uit van het samenwerkingsverband CI Caravans International. Deze laatste had in dat jaar al Gypsey overgenomen. In 1980 verkoop Dirk Jurgens zijn aandelen aan broer Rieks en treedt uit de firma terug. De voormalige CI fabriek is van 1963 tot 1990 operationeel. Jurgens komt in 1985 in handen van de Terexco Group en in 1989 voor 63 procent in handen van de Michel DelportTrust. In 1994 wordt Jurgens eigenaar van CI met haar merken Sprite, Gypsey en Wilk. In 2007 neemt Imperial Holdings ltd. 80% aandelen Jurgens over. Jurgens produceert caravans onder de merken, Jurgens, Jurgens Safari, Sprite en Gypsy en campers onder de WJ naam. De in Nederland bekende Xplorer komt uit de huidige Safari-range. Jurgens heeft  sinds 2008 ook een assemblagefabriek in Australië.

WJ Motorhomes is in 1977 opgericht door Wildrich Groenewald met zijn vrouw Erica en Jack Raves omdat de Zuidafrikanen wel wat anders wilden dan de Autovilla van die ene lokale fabrikant. In 1994 echter werd WJ (Wildrich en Jack) door Jurgens overgenomen.  Groeneveld bleef actief binnen Jurgens als een zeer succesvolle ontwerper van Sprite en Wilk caravans.  In 2016 biedt Jurgens geen WJ Motorhomes campers ( en Wilk caravans) meer aan.
Op 1 februari 2017 komt Jurgens in handen van Paul Kyriacou, directeur van een investeringsmij in supermarkten, vastgoed en caravandealer Comet. Jurgen Adler, de voormalige eigenaar van Comet, wordt  de nieuwe directeur.

Bush Lapa offroad caravans ( en campers) is in 2010 opgericht door Jannie Oeschger. In 2011 werden de eerste 24 wagens gebouwd. De productie liep gestaag op tot 350 stuks in 2017. De fabriek is sinds 2014 gevestigd in de Alkmaarstreet in Paarl. De campertjes dragen als serienaam Bosluis, in het Nederlands bekend als teek.

Conqueror bouwt uitsluitend off -road caravans, Sinds 1996 waren dat er 17.000 stuks.

Echo 4×4 is in 1984 gesticht en bouwt voornamelijk 4×4 caravans.  De camper die het bedrijf levert lijkt meer op een op een truck geplaatste caravan. Verder levert het bedrijf 2 types vouwwagens.

mo

Mobi-Lodge is in 2013 opgericht door de gebroeders Leon en Marius Ras in het Zuid-Afrikaanse Middelburg. Marius vond dat er geen enkele off-road caravan aan zijn verwachtingen voldeed en besloot er zelf een te bouwen. In drie jaren tijd groeide het bedrijf uit tot de top 3 in Zuid Afrika.

MHW

Motorhome World startte in 2001 onder leiding van Dennis Bouwers met de productie van campers t.b.v. de verhuuractiviteiten van Bobo Campers. In 2002 werden campers onder de merknaam Discoverer geïntroduceerd.

okto.png

Het merk is in 2018 gesticht door Keith Laing en Tinus van Wyk , welke laatste in 2014 , na een dienstverband vanaf 2002, Jurgens verliet.        Van Wyk is nu Manager Director.  Als ontwerper werd Ingo Ferreira aangetrokken ,  ontwerper bij Jurgens van 2008 tot 2015 die in 2017 een eigen merk stichtte, t.w. Rambler caravans. Okto produceert hefdakcaravans zoals wij die veel op de Zuid-Afrikaanse markt voorkomen.

rambler.png

Rambler teardrop caravans dateert uit 2017 en worden vervaardigd door Info Ferreira, voormalige ontwerper bij CI-Jurgens. Bedrijfsnaam Sherpa Leisure. Ferreira is ook ontwerper t.b.v. het in 2018 opgerichte Okto caravans.

se.png

Riaan van Helsdingen verliet , wegens zijn dyslexie , voortijdig de middelbare school maar dat hinderde hem niet zijn dromen na te streven. Samen met zijn tweelingbroer Andre richtte hij in 1992 een bedrijf in de fabrikage van aanhangers op . Bedrijfsnaam, hoe kan het anders : Twin Trailers. 3000 aanhangers later kwam er een andere passie bij : boten waardoor in 1998 de bedrijfsnaam veranderde in Twin Boats & Trailers. Dit resulteerde in Sensation Boats en werd daarmee marktleider in Zuid Afrika in recreatieve boten. In 2012 startten Riaan en zijn vrouw Sensation Caravans. Vier jaren later nam Riaan een break-out en verkocht Sensation Caravans.Volgens de geruchten is Paul Kyriacou, die recentelijk Jurgens-CI overnam, de nieuwe eigenaar is.

des.png

Na de verkoop van Sensation Caravans besloot Andre van Helsdingen in mei  2017 ook in de productie van caravans te stappen; mensen bleven hem om caravans vragen. : Eind 2017 werden de eerste caravans onder de merknaam Destination Caravans geïntroduceerd. De productie vindt bij Sensation Boats and Living plaats. Deze heeft niets meer met Sensation Caravans uit te staan , die elders geproduceerd worden. Het eerste model van Destination heet Dream, een dubbel-assige, 9 meter lang, met twee slide-outs, is voorzien van AL-KO as, en wordt een voortent van Dorema aanbevolen. Het tweede model van 5 meter lengte heet Magic.

serai.png

In 2017 introduceert Serai een lichtgewicht polyester caravan met een gewicht onder de 750 kg.  Daar het model geschikt is voor korte vakantie draagt het de naam Weekender. Door het lage gewicht is deze ook door een motor te trekken. De merknaam is afgeleid van karavanserai , een soort overnachtingsplek voor karavanen, die in Centraal-Azië, Anatolië, het Midden-Oosten, Noord-Afrika en op de Balkan voorkomt, bijvoorbeeld langs de zijderoute. De functie van een karavanserai is een veilige overnachtingsplek te bieden voor reizende handelaren, hun waren en hun dieren.

 

xcamper.png

Op de Zuid Afrikaanse caravanmarkt, welke voor 90% beheerst wordt door Jurgens, meldt zich in 2016  ook een fabrikant van teardrop-caravans: XCamper. Begin dat jaar liep Radu Marinescu het kantoor van Dave Mortimer, directeur van Spinmet Furniture Manufacturers, een producent van meubelen binnen met de vraag of deze naar Amerikaans voorbeeld teardrop caravans kon bouwen. En zo werd in september 2016 het eerste model geïntroduceerd gevolgd door een tweede in de maand december 2016.

vage.png

Medio 2016 start Richard Dickin, gediplomeerd achtenbouwer, met de productie van teardrop – caravans , welke i.t.t. de meeste teardrops, uitgevoerd is met verschillende ramen.

vista

Vista Motorhomes is eind 90er jaren opgericht door Neil Lawrence van Helderberg Camper Hire,  De Europese producten staan model voor de campers en camperbusjes uit deze Zuid Afrikaanse fabriek. Huidige eigenaren zijn Tienie en Ronel Schietekat,

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: