safari

Safari

De Safari hefdakcaravans worden gemaakt in Pinetown Zuid-Afrika. In 1994 worden deze door MPH Recreatie in Nederland geïmporteerd en een jaar later ook in Duitsland.

De producent is Jurgens, die sinds 1952 actief is in Zuid-Afrika. Daarvoor, vanaf 1938, is hij in Nederland actief met een paardencaravan. Sinds 1973 bevat Jurgens ook camperproductie. Jurgens maakte deel uit van CI Caravans International. De voormalige CI fabriek is van 1963 tot 1990 operationeel geweest.

In maart 2007 heeft Imperial Holdings Ltd. 80 procent van de aandelen Jurgens overgenomen. Sinds 1989 is Jurgens voor 63 procent in handen van de Michel Delport Trust. Jurgens produceert caravans onder de merken: Jurgens, Jurgens Safari, Sprite en Gypsey en campers onder de WJ naam. De in Nederland bekende Xplorer en Orix terreincaravans komen uit de huidige Safarirange. ( zie Rest Wereld:Zuid Afrika)

saurium

Saurium

Armindo Freitas Carregado wordt in 1982 in Portugal opgericht. In 1985 start de productie van tentdoek die het jaar daarop wordt uitgebreid met slaapzakken, aanhangwagens en kampeertoebehoren. In 2005 begint de bouw van caravans die vanaf 2007 geëxporteerd worden. Het bedrijf maakt na 2010 geen caravans meer.

savsjo

Sävsjö

Sävsjövägen uit het Zweedse Sävsjö is in 1976 door Sprite / CI opgericht en na de teloorgang van C.I. deze door Polar in 1987 overgenomen.  Naam van het bedrijf: Polar& Sävsjö AB. In 1988 verwerft Lohja  AB (dochter van Metra Ay AB) in Finland de firma. Lohja is de eigenaar van Solifer. Vanaf 1991 worden zowel  Polar als  Sävsjö caravans exclusief in Dorotea geproduceerd. In 2000  worden de laatste acht Sävsjö’s gebouwd. ( in 1997 nog 151 stuks).  In 2003 komt ook de productie van Solifer naar Doretea.

gross.png

Sportcaravan

De Duitse firma Gross bouwt sinds 2015 caravans, allen met garage. Bedoeld zijn deze voor vervoer van (motor)fietsen, surfplanken e.d.

sc sport

SC Sporthomes uit Wales is in 2002 opgericht en brengt zeer exclusieve (slide out-) campers uit.

schleckenhaus

Schneckenhaus

Humor moet men hebben om zijn caravannetje Slakkenhuis te noemen. Maar dit Duits wagentje kan door een Fiat 500 getrokken worden. Producent Harald Priem uit Ostertimke Niedersachsen, welke hij bouwt sinds 2008,  is dan ook president van de Bremer Fiat 500 club. Productietijd 40 uren.

schwaben.png

Schwabenmobil

Schwabenmobil is een buscampermerk van het Duitse HRZ Reisemobile.

sea

SEA

SEA staat voor SOCIETA’ EUROPEA AUTOCARAVAN en is in 2000 opgericht als een Italiaanse camper conglomeraat. De onderliggende merken zijn Elnagh, Mobilvetta en McLouis.        

Voorheen maakten ook de opgeheven merken Dream, Miller , Joint en Sharky hier deel van uit evenals de weer afgestoten Autosleepers met dochter Orian.   Ook werd even campers onder het SEA merk uitgebracht.  In februari 2005 neemt SEA , Dream campers en Joint over ; beide bedrijven gesticht door Pierluigi Alinali . Sinds dat jaar 2005 is het Britse Bridgepoint  Fund eigenaar van SEA .

In 2008 vindt er een grote reorganisatie plaats waarbij gestopt werd met Joint en Dream maar ook met Miller en Sharky. Miller kwam uit de fabriek van Mobilvetta en Sharky uit de fabriek van Enagh. Eind 2012 wordt het noodlijdende SEA door het Trigano concern overgenomen.

 

sealander

Sealander

Een in 2012 op de markt gebrachte caravan waarmee je ook op het water uit de voeten kan. Fabrikant: Sealander GmbH uit Kiel.

sec1

SEC Construction

S.Eckert bvba (SEC Construction) uit Lommel produceert campers , buscampers en speciale voertuigen voornamelijk op motorcross gebied. Het bedrijf bestaat sinds midden 90er jaren. SEC staat voor :Service,Efficiency,Comfort

 

sharky

Sharky

Sharky campers werden tussen 2003 en 2008 door Elnagh gebouwd.  Door een reorganisatie bij moeder SEA en teruglopende markten, werd dit merk in 2008 opgeheven.

silversilver by la mancelle

Silver by Trigano

Nadat Rapido in 2003 stopt met hefdakcaravans neemt Trigano de matrijzen over en brengt de hefdakcaravans eerst op de markt als Trigano Rubis en later als Silver by Trigano. Deze Silver hefdakcaravans werden bij Trigano-dochter Raclet aan de Boulevard de l’Europe in Mamers  geproduceerd. De modellen  2015 worden bij La Mancelle geproduceerd. Voor 2016 volgt ook de Mini-Silver.

silverdream1

zie AZ System of Wanner Mobil.

Vanaf 2016 worden de Silverdream campers van Wanner niet meer in Italië bij AZ System geproduceerd maar door Wanner zelf in Dettingen/Teck in het Schwabenland. De lege GfK-Monocoque kabines worden aangeleverd en aldaar compleet ingebouwd. Maar door capaciteitsproblemen in thuisbasis Dettingen  wordt in 2017 door Wanner voor de monocogue weer uitgeweken naar Italië. 2018 volgt de introductie van Silverdream opzetunits door Wanner.

Naamloos.jpg

SilverSun

Joost Meenink van Oortgiese Campers uit Braak -Achterhoek,  brengt expliciet voor Nederland, sinds september 2013  de Siversun op de (verhuur)markt. De camper wordt bij Capron geproduceerd, afgeleid van de Sunlight.

Sky

zie onder het merk: Pluma

Slo-Motion

Het Sloveense Robeta-Mobil introduceert in 2016 een nieuw buscampermerk: Slo-Motion, waar bij Slo voor Slovenië staat en Motion voor beweging.

smc1.png

SMC

Sinds begin 80er jaren was in het Zweedse Göteborg de camperfabrikant S.M.C. gevestigd.(Simsons MotorCaravan) welke tot 2011 uitsluitend campers heeft gebouwd. Nadat in 2011 de productie was gestaakt heeft  het bedrijf nog een paar jaar een camperservice werkplaats gehad.

smv

SMV

Sörby Mekaniska Verkstad (SMV, Zweden) is opgericht in 1936 en voortgekomen uit een smidse uit 1922. Het bedrijf begint in 1949 met de productie van een ‘cultcaravan’. In 1956 verandert de bedrijfsnaam in Verkstads AB Essemve. In 1964 wordt het grootste productie-aantal van 800 per jaar bereikt.

Op 1 januari 1973 krijgt SMV nieuwe eigenaren. Op 10 maart 1988 gaat het bedrijf failliet terwijl de productie onverminderd doorgaat. Erik Karlsson, een voormalige medewerker, koopt het bedrijf en doopt het om in SMV Husvagnar AB. Hij gaat met dertig werknemers verder.

Op 15 februari 1984 volgt een herstructurering naar Nya SMV AB. Op 29 mei 1985 gaat SMV opnieuw failliet en op een veiling koopt voormalige medewerker Raimo Tunsved de productie-apparatuur en merknaam op. De nieuwe naam is SMV Husvagnar. Doorstart in 1987 met vijf man personeel. Het bedrijf maakte nadien nog steeds drie verschillende type caravans waarbij Nederland een belangrijke klant is. Op 12 oktober 2016 wordt SMV overgenomen door de 37 jarige Henrik Karlsson. Deze heeft geen ervaring in deze bedrijfstak behoudens dat hij voor zich zelf een camper heeft gebouwd.Hij lijkt dat de activiteiten beperkt blijven tot reparatie, restauratie en onderhoud en geen nieuwbouw plaats vindt.

solifer

Solifer

In 1964 start Oy Bensow AB, fabrikant van bromfietsen, met de productie van caravans. Eerst een industriële productielijn in 1965 en in 1966 worden de caravans op de markt gebracht.

In 1975 koopt Oy Lohja AB de gehele fabricage en handelsmerk van Solifer op. In 1976 verhuist het bedrijf naar een groter complex in Vuosaari Helsinki. Oy Lohja AB koopt in 1978 Oy Kafi Oy. In 1984 komt er een nieuwe fabriek in Koivukyla in de regio Helsinki. Vanwege de grote vraag worden er ook Solifers geproduceerd in Ostrobothnia in Noord-Finland en in Duitsland. In 1986 start Solifer een samenwerking met Hymer voor de bouw van Solifer campers (tot 1990).

In oktober 1988 koopt Lohja Oy (dochter van Metra Oy AB) alle aandelen van P/S Polar en Sävsjö op. Metra integreert Solifer, Kafi en Matkaaja. Begin van de jaren negentig vindt de productie van Solifer in Koivukyla plaats, die van Polar, Sävsjö en Kafi in Doretea. In de herfst van 1993 koopt CapMan Invest de meerderheid van de aandelen Lohja van Metra Oy AB. In 2003 wordt deproductie van Solifer overgebracht naar Doretea.

In januari 2004 verwerft een nieuwe groep investeerders – vier Finnen en een Zweed – Lohja  Caravans Oy. In 2004 wordt de firmanaam gewijzigd in Solifer/Polar AB. KAFI is in 1974 in de buurt van Vasa opgericht door Kurt Blomqvist van KABE en vijf Finse managers uit de auto-industrie. KAFI staat voor KABI Finland. In 1979 neemt Lohja de meerderheid van de aandelen over. In 1991 neemt P/S de productie over. De caravans hebben dezelfde opbouw als Sävsjö, maar andere buitenkleuren. In de loop van 2013 naam de Östgöta Camping Grupp , de importeur van caravans uit de Erwin Hymer Group, Solifer/Polar over . Enkele maanden later werd de naam van deze dealerorganisatie omgedoopt in de Mobile Living Group.Met ingang van productiejaar 2015 wordt de fabricage overgeheveld naar vestigingen van de Erwin Hymer Group in Bad Waldsee     ( 2 series) en Sassenberg ( LMC-een serie). De Solifer Action camper komt van Capron. De caravans zullen dan, volgens het contract met Hymer, uitsluitend in Scandinavië verkocht gaan worden en niet meer door de dealers in Nederland (2) en Zwitserland (1). Op 6 maart 2015 heeft de Mobile Living Groep zelf haar faillissement aangevraagd. De Solifer’s worden in Zweden en Finland slecht verkocht met als gevolg dat voor 2016 deze caravans alleen in Noorwegen aangeboden worden. Deze Solifer Nordica zijn geproduceerd bij LMC en voorzien van accu en vloerverwarming. De campers worden in 2016 ook nog in Zweden aangeboden, maar voor modeljaar 2017 lijken de caravans te verdwijnen.

spacecamper

SpaceCamper

Duitse fabrikant van VW campervans, opgericht in 2006, maakt met 40 personeelsleden zo’n 120 wagens per jaar.

sprite

Sprite

In 1947 start het bedrijf Alperson Products van Henry Alper met de productie van caravans. Tot 1950 wordt Streamlite als merknaam gebruikt. Spoedig treedt ook Sam Alper in dienst van het bedrijf van zijn broer.

Henry verlaat het bedrijf als Sam streeft naar een lichtere en goedkopere caravan die door een gewone auto te trekken is: dit wordt de Sprite. Tussen 1952 en 1957 stijgt de productie van 1000 tot bijna 2500 stuks per jaar. In 1959 wordt de naam Alperson Products veranderd in Sprite Ltd.

In augustus 1960 koopt Sprite de rechten op van Eccles Caravans. Eccles is het oudste caravanmerk van Europa, gesticht in 1919 door Bill Riley in Birmingham met toen al een productie van 50 stuks in dat jaar. In 1963 produceert Sprite samen met Eccles meer dan 10.000 caravans waarvan er 4700 worden geëxporteerd.

Op 23 juli 1963 gaan Sprite en Bluebird Caravans samen, een nieuwe holding is geboren: CI- Caravans International. Het is meteen de grootste fabriek van Europa. In 1964 gaan zowel Sprite Zuid-Afrika als Gipsey Zuid-Afrika deel uit maken van CI. Later dat jaar volgt het Duitse Wilk. In 1965 neemt CI ook Fairholme Caravans over. In 1967 volgt expansie in de VS door eerst Decamp en in 1968 Phoenix USA over te nemen: in 1972 worden deze twee bedrijven verkocht met als nieuwe Amerikaanse firmanaam Sprite Manufacturing Co, waarin CI later weer een belang heeft van 20 procent.

In 1969 wordt alleen al van het model Alpine 7337 stuks verkocht. In 1969 start de productie van Sprites bij Wilk (CI Sport en in 1974 CI Safari) Tour-a-Way Caravans (SA) treedt in 1971 toe tot CI, in 1972 volgt ook Munro Caravans (Nieuw Zeeland). Door de energiecrisis in 1974 daalt de productie met 40 procent en worden 180 werknemers ontslagen. In 1975 start de productie in Italië: Riviera/CI en treedt Albatross Industries, Australië toe. In 1976 start productie in Zweden: Sävsjö. In 1977 treedt Coventry Steel Caravans (GB) toe en in 1979 Cooper Coachworks (GB). In 1981 wordt Bluebird verkocht.

Op 17 december 1982 komt CI financieel aan de grond te zitten met een verlies van 3,15 miljoen pond. Sam Alper verlaat het bedrijf. Het conglomeraat valt  uit elkaar. Met financieringsbedrijf Commercial & Industrial Securities Ltd (CIS) wordt een redding pakket opgezet en het bedrijf omgedoopt in CI Caravans. Het bedrijf is nog maar een fractie van de grootte die het ooit geweest is.

CIS is al eigenaar van Bluebird, BK Caravans en Wonderland Holidays. In 1991 komt het bedrijf weer in de problemen en komt er – gesteund door een Scandinavisch bedrijf – een management buy out waarbij de naam CI verdwijnt. De nieuwe firmanaam luidt Sprite Leasure Ltd. Zeer onverwachts neemt Swift Leasure, Sprite in 1994 over en doopt het bedrijf om in Sterling. Merk-en rangenamen: Sterling, Sprite (export), Eccles en Europa. De fabriek in Newmarket wordt gesloten. Swift is al in 1989 een offensief gestart door overname van Cotswold en 1992 van Abbey.

Binnen de Nederlandse dealer-organisatie is de merknaam Europa slechts twee seizoenen (1994-1995) gevoerd. De Europa Classic heet vanaf 1996 Sprite Classic. De Euroland, in 1993/94 door Swift als tweede merk in Nederland gevoerd, wordt in 1996 een range binnen Sprite. Hoewel de merknaam Sprite nooit van het Europese vasteland verdwijnt, wordt deze merknaam pas in 2004 in Groot-Brittannië geherintroduceerd.

Star

star

De heer A Bire, voormalige medewerker van Dique, sticht te St Brieuc, Frankrijk in  1958 SABEM en brengt caravanmerk Star  op de markt. In 1965 is Star na Dique het tweede merk in Frankrijk. In 1984 gaat Star failliet en in 1985 slagen de voormalige medewerkers van Star, met behulp van Trigano, een doorstart te maken maar nu als camperfabrikant : Autostar

 

starliner

Starliner

Sinds 1989 functioneert het Zwitserse Mauer als importeur van campers maar sinds 2004 brengt Mauer Fahrzeugbau een eigen product op de markt : Starliner . Ook hier is sprake van voertuigen langer dan 11 meter.

stauber.png

Stauber

Sauber is een kleine Duitse camperfabrikant , in de 80er jaren opgericht door het echtpaar Wolfgang en Ruth Lerch. In samenwerking met het Spaanse Ace brengt men in 2014 een slede-out caravan op de markt. Na de sluiting van Ace in 2016 wordt deze samenwerking door de Spaanse stadsgenoot, Across overgenomen.

Stealth

Zie merkenoverzicht: Dunsterhouse

sterling

Sterling

Sterling caravans verschenen in 1995 toen moeder Swift het in 1994 verworven Sprite van een nieuwe naam voorzag. De naam kwam op bij  de directieleden Peter Smith en Tony Hailey toen zij op Leeds Bradford op een vliegtuig wachtten. Eccles werd geherintroduceerd onder de Sterling merknaam.  In 2018 vindt er bij de Swift-Group een reorganisatie plaats en verdwijnt Sterling als merk. De  Eccles naam viert in  2019 haar 100e verjaardag.  

sterckeman

Sterckeman

Sterckeman is in 1945 opgericht door de 25 jarige Alexandre Sterckeman in Seclin bij Lille.

Hij werkt in het tankstation van zijn ouders maar droomt er van een autofabrikant te worden maar merkt al gauw dat dit niet zo eenvoudig is. Hij raakt wel betrokken bij het vervaardigen van campers op het chassis van door de geallieerden achtergelaten trucks. In een oude schuur bij de tankstation wordt in 1946 5 caravans gebouwd en in 1950 zijn er 4 werknemers.

In de jaren ’50 zijn bijna alle onderdelen van caravans door Franse fabrikanten en Sterckeman is daar geen uitzondering op. In 1961 besteedt  Bourgeois, een startende producent uit Oostende de productie aan Sterckeman uit maar dat  levert met 50 verkochte exemplaren geen succes op en wordt na een jaar beëindigd.

In 1965 besluit Sterckeman zijn bedrijf te verkopen omdat hij de continuïteit van de caravan business vreest, niet wetende dat de markt de komende 13 jaren met 180% zal stijgen. Alexandre Sterckeman zoekt toenadering bij Samuel Alperson van CI International waarmee hij goede contacten onderhoudt maar de Franse overheid keurt deze verkoop niet goed. Ook gesprekken met Andre Trigano en Francis Pollet van Redoute , die ieder 50% deelneming zou nemen lijden niet tot een akkoord.

Op 28 december 1966 (productie 3743 stuks) verkoopt Alexandre zijn bedrijf uiteindelijk aan de Parijse industrieel Bertrand Faure , fabrikant van autostoelen. Het bedrijf blijft 12 jaren onder Faure alvorens het overgenomen wordt door Credit Lyonnais.

In februari 1987 neemt Trigano het bedrijf over en brengt de productie meteen naar Tournon over.  De productie van het tweede merk uit Seclin, t.w. La Boheme, wordt meteen gestaakt.

Techwood, een dochter van Trigano neemt de fabriek in Seclin over voor de fabricage van caravan-campermeubels.

strada

Zoals bij zoveel buscamper fabrikanten is het Duitse La Stada begonnen met een VW T3  in 1986.

stuker

Stuker

Het Zwitserse Stuker Reisemobile start in 1982 als carrosseriebedrijf. In 1990 bouwt men het eerste voertuig naar wensen van de klant en dat zal men blijven doen aangaande campers, caravans, uitschuifcaravans en speciale voertuigen. Seriematig maakt men een ‘teardrop’ caravan, genaamd Chico, welke te trekken is door een trike of de kleinste auto. Volgens de fabrikant één van de kleinste uitvoeringen op de wereld. Daarnaast maakt men een nog kleinere teardrop die getrokken kan worden door een fiets of een elektrische fiets; deze uitvoering is genaamd  Flyer, vernoemd naar de ook in Nederland bekende Zwitserse fabrikant van E-Bikes.

stuker flyer

Daarnaast maakt men een nog kleinere teardrop die getrokken kan worden door een fiets of een elektrische fiets. Deze uitvoering heet Flyer, vernoemd naar de Zwitserse fabrikant van E-Bikes, ook in Nederland bekend.

stylevan

Stylevan

Franse fabrikant welke sinds 1980 buscampers bouwt. In september 2017 neemt Rapido deze over.

stx1

STX

In 1986 richt de Belgische springruiter Stephan Conter een paardenhandel onder de firma naam STEPHEX op. In de beginjaren verkocht hij zo’n 1200 paarden per jaar.

In 1996 start Stephex met de import en export van luxueuze paardenwagens. en in 1999 stelt hij zijn eerste luxe STX motorhome voor, deze prestigieuze wagens. O.m. met garage en slide-outs, kan naar persoonlijk inzicht samengesteld worden en wordt in Hongarije geproduceerd.

sublim

SUBLIM by Caravelair

In 2011 brengt Caravelair zeer exclusieve caravans, onder de naam Sublim,  middels een separate Franse dealer organisatie op de markt. Deze dealer-organisatie bracht voorheen Emeraude op de markt . In 2012 is Emeraude vervangen door de Rubis, tot 2015 een modelnaam binnen Sublim maar daarna meer als merknaam gepromoot. Sublim en Rubis worden uitsluitend in Frankrijk verkocht. 2015 lijkt het laatste modeljaar voor Sublim.

Nadat Harald Bruckmaier in 1995 een schadewerkplaats opgericht had, volgde in 2004 de fabrikage van slaapbanken voor in de VW T4 en de jaren daarna interieurbouw werd uitgebreid, volgde in 2012 de productie van een eigen camper onder de naam Summermobil.

 

Sun Driver

Expliciet voor de Nederlandse markt bouwt SEA sinds 2013 deze campers. Momenteel zijn er 2 dealers.

sunlight1

Sunlight

In juli 2005 stichten Hymer AG en Dethleffs GmbH & Co KG samen een nieuwe onderneming: Capron GmbH. (Caravan Produktion Neustadt). In oktober van dat jaar worden de gebouwen van een voormalige landbouw-machinefabriek in Neustadt/Sachen gekocht en in november 2006 start de productie van campers en in februari 2007 die van caravans. Hymer brengt zijn modellen onder de naam Carado uit en Dethleffs onder de naam Sunlight. Reeds in februari 2011 loopt het tienduizendste voertuig van de band en op 20 april 2012 de vijftienduizendste. Bij Capron worden tussen 2009 en 2012 ook de caravans van Ixus gebouwd.In 2015 gaat Sunlight als zelfstandig merk binnen de Erwin Hymer Group verder en is losgekoppeld van Dethleffs.  Voor het modeljaar 2017 is door de toename in de vraag naar campers bij Capron geen plaats meer voor caravans en verdwijnt Sunlight als caravanmerk bijna geruisloos van de markt. Buscampers worden vanaf 2017 ook in Kitchener Canada, voor de Noord Amerikaanse markt gebouwd.

sunlivingsun.png

In 2008 start Sun Living, als de camper divisie van Sun Roller met campers. Deze campers worden al spoedig in Slovenië gebouwd ; de merknaam Sun Roller verdwijnt ter gunste  van Sun Living van de markt.

sunroller2

Sun Roller is op 8 oktober 1973 door Josep Maria Ordeix opgericht samen met het Italiaanse Roller. Begin jaren ’80 kocht Ordeix het belang van Roller op en kwam er een einde aan de samenwerking met Roller Italië. In 1998 verkocht Ordeix een belang van 40 procent aan de Britse investeringsmaatschappij 3i.

Reeds in 2003 wordt Sun Roller Adriatica d.o.o. gesticht en gestart met de productie van mobilhomes   onder de merken Sun Roller en Adria. Adria heeft dan al een minderheidsbelang in Sun Roller.

In september 2007 verkoopt 3i haar belang aan Adria, die daarmee een meerderheidsbelang van 80 procent in Sun Roller verkreeg.

De campers, waarvan de productie al gauw naar Slovenië wordt overgebracht, worden al spoedig  van een nieuwe merknaam voorzien: Sun Living.

Reeds in 2009 vroeg de onderneming haar faillissement aan waarna men tot overeenstemming met de schuldeisers moest zien te komen. In dat jaar vielen 74 ontslagen bij het bedrijf waar ooit ruim driehonderd mensen werkzaam waren en die de grootste fabrikant van stacaravans op het Europese continent was.

Dit resulteerde in 2010 tot het opzetten van nieuwe projecten in onder meer de stacaravan business en een aflossingsvrije periode tot 2013. Nu deze periode voorbij is kon men mede door de economische crisis niet aan de verplichtingen voldoen en heeft de rechtbank in juni 2013 de liquidatie aangekondigd. Volgens de Spanjaarden heeft de aankoop door Adria tot de ondergang van de Spaanse fabriek geleid. In oktober 2013 zijn er in Spanje ook grote protestacties omdat 112 gezinnen zonder werk komen te zitten ” dankzij” moeder Adria.  De mobilhomes van Sun Roller, welke in Slovenië geproduceerd werden, gaan verder als Adria Home. Over 2014 was Sun Roller met 241 verkochte caravans nog marktleider in Spanje. Op 5 september 2015 wordt het bedrijf na 42 jaren officieel geliquideerd. In oktober 2015 bereikt Sun Roller nog de 3e plaats bij de maandelijkse verkoopstatistieken door de liquidatieverkoop van 42 caravans .

sunset

Sunset Campers

Fabrikant van buscampers uit Middelburg, actief sinds 2003.

sunvankohler sunvan

SUNVAN

In 1986 start Peter Köhler Wohnmobile in Besigheim met dakuitbouwen voor VW busjes. In 1992 wordt begonnen met de complete bouw van buscampers. Nadat de productie met partners plaats vond verhuist het bedrijf in 2008 naar Illingen waar een eigen productiehal wordt betrokken.  Sinds 2008 volgt de Sunvan- serie ,in eerste instantie  op basis van een VW, maar vanaf 2015 ook op basis van de Vario.   Opvallend is dat Köhler tot 2013 er nog een baan er naast had als manager bij een vloerbedekkings-leverancier.

swift

In 1964 start Ken Smith met partner Ken Day in een kleine garage in Kingston upon Hull (GB) met de productie van hun eerste caravan. In 1964 koopt Smith partner Day uit en gaat met vrouw Joan verder.  Het achtkoppige personeel is betrokken bij inkoop, productie en verkoop, waarbij in de vrije weekenden de verkochte caravans worden afgeleverd. In 1970 verhuist de firma van Kingston upon Hull naar Cottingham.

In 1986 volgt de introductie van Swift campers. Eind jaren tachtig start Swift een offensief waarvoor 30 miljoen pond wordt uitgetrokken, met als eerste de overname van Cotswold Coachcraft in 1989. Deze aankoop is een mislukking want na 1991 komen er geen modellen Cotswold meer uit. In 1992 koopt Swift het bedrijf Abbey op van Cosalt en eind 1994 Sprite met de merken Eccles en Europa. Sprite wordt in 1995 omgedoopt in Sterling. Bessacarr volgt in november 1996 en de luxe camperfabrikant Autocruise, die in 1997 failliet is gegaan, volgt in oktober 1997. In 1997 worden ook campers van Bessacarr gelanceerd.

In 1998 is met duizend werknemers de omzet 100 miljoen. In het begin van deze eeuw wordt in Cottingham een heel nieuwe fabriek betrokken. In 2001 wordt Ace Caravans gekocht en tevens worden onder deze merknaam campers geïntroduceerd. In 2004 introduceert Swift ook stacaravans en wordt de merknaam Sprite weer ingevoerd. In 2006 stopt Swift met de verkoop van caravans onder het Bessacarr-logo. In 2007 volgt de overname van Autocruise met de fabriek in South Yorkshire. In de zomer van 2007 evalueert Swift zijn merken en laat het bedrijf de merknamen Ace en Abbey volledig vallen.

In april 2013 maakt Swift bekend dat er in april 2012 een management buy-out heeft plaats gevonden; men heeft deze stil gehouden totdat alle plannen in deze afgerond zijn zoals een lening bij de bank en belangrijke investeringen door aandeelhouders. De moeder- maatschappij heet nu Swift Acquisitions Ltd, gesticht 27 maart 2012.

Zeven leden van het management team beschikken nu over de meerderheid van de aandelen welke zij overnamen van Peter Smith, voorheen Voorzitter van Swift Holding. Bij het 50 jarig (2014) bestaan van de Swift Group zijn er 865 medewerkers in dienst bij een omzet van GBP 182 m. met fabrieken in Hull, Cottingham en Mexborough. Eind 2016 is personeelsbestand gegroeid naar 1150 medewerkers.

Hoewel Swift in 2016 aankondigde tot fabricage in Australië over te gaan, heeft men dit in 2017 van dit voornemen afgezien en is men ( voorlopig) tot assemblage in China overgegaan.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: