cabby

Cabby 

In 1963 start Tore Nilsson in Kristenehamm (Se) met Cabby. De eerste caravans komen in 1965. Het bedrijf startte onder de naam “Ingenjörsfirma Andersfors AB maar veranderde 3 jaren later de naam in Cabby Husvagnar AB. In 1968 bouwt Cabby de grootste Scandinavische caravanfabriek tevens de modernste van Europa. In 1969 wordt Cabby verkocht aan Boise Cascade Corp. USA. Zowel de Britse Cavelier, de Franse Dique en Kip maken deel uit van Boise Cascade. Tussen 1973 en 1976 maakt Cabby deel uit van Bendix System Corp.

In 1976 koopt Tore NiIsson Cabby terug maar verwerft hij gelijktijdig Cavelier en Kip. In 1979 verwerft Cabby 75 procent van Dique, maar komt daardoor in financiële problemen. In 1980 wordt twee derde deel in Kip naar Nederlandse beleggers afgestoten en in 1982 het restant. In 1985 lanceert Cabby ook campers, die als divisie in 1988 verzelfstandigd wordt. In 1989 sterft Tore Nilsson en neemt zijn zoon Per de leiding over. Eind 1990 en in 1992 wordt de productie door de economische crisis sterk verlaagd. In 1993 start Cabby opnieuw met een eigen camperdivisie. In 2001 wordt Cabby een onderdeel van Tirus. Na het faillissement van Tirus, november 2007, wordt Cabby overgenomen door Outback Capital Management AB; de overname is in augustus 2008 afgerond.

In 2014 brengt Cabby een instapmodel op de (Scandinavische) markt: De Cruze, gemaakt door Dethleffs.

Op 25 maart 2014 heeft het Värmlands District Court, Cabby Caravan AB een schuldsanering toegestaan hetgeen een alternatief is om een faillissement te voorkomen bij bedrijven die financiële problemen hebben, maar die op de lange termijn een kans hebben om te overleven. De komende maanden krijgt Cabby de gelegenheid om te onderhandelen met de schuldeisers . De productie en verkoop worden onverminderd voortgezet. In september 2014 komt er een intentieverklaring van een nieuwe investerings- maatschappij, Caravan Capital uit Helsingborg, om het bedrijf over te nemen, maar dit ketst begin oktober 2014 af.  Op 21 januari 2015 heeft de Värmland District Court de reconstructie van Cabby goedgekeurd.  Middels een een uitgestelde betaling tot 21 januari 2016 en een reductie van de schulden van 25% is deze nu afgerond. Bij Cabby werken momenteel 60 personen. CEO is Svein Valstein. Op 8 januari 2016 heeft deze CEO opnieuw het faillissement aangevraagd. Op 16 maart 2016 valt definitief het doek over Cabby. De curatoren zijn er niet ingeslaagd om een doorstart te realiseren en worden alle onderdelen door Polar in Dorothea overgenomen zodat de onderdelen voorziening naar dealers en klanten gewaarborgd blijven. De machinerieën , voorraden en opstallen worden geveild.

cabrio

Cabrio is een nieuw vouwcaravan-concept van Dick Buitendijk. Voor eigen gebruik bouwt hij in 2007  een Paradiso vouwcaravan voor eigen gebruik om. In 2010 is er een eigen ontwerp maar in 2013 komt er middels Cor D. Rover Design een professioneel ontwerp. Het is de bedoeling de wagen in 2015/16 op de markt te brengen.

 

cameleonplaatje.png

Cameleon

De Cameleon is een revolutionair caravannetje/trailertje welke gemaakt is van gerecycled materiaal van o.m. melk- en jusd’orange pakken , genaamd ECOR , een patent van het Amerikaanse Noble concern.  De fabrikant uit Heerde (NL) is van de jonge ondernemers Willem Varenbrink en Erwin Rozendal. Het eerste model ( prijs € 7000) werd in januari 2016 op de Caravana te Leeuwarden geïntroduceerd.

)camperbouwNL

Camperbouw Holland

In 1979 wordt in Hoek van Holland Camperbouw Holland opgericht , voortgekomen uit de hobby van Visser Sr.  die voor zichzelf een camper had gebouwd. De reacties vanuit de NKC was zo groot dat Visser een eigen bedrijf stichtte. Het bedrijf bouwt casco’s , 4×4 units en campers op maat en is nog steeds op het zelfde adres gevestigd. Ook levert het bedrijf vanaf 2016 de bak van de nieuwe Paradiso

camporeve

Campereve

Sinds 1978 bouwt Campereve camperbussen. Het bedrijf maakt sinds 2008 deel uit van de Rapido Group.

 

c.png

Vijf Berlijnse heren, t.w Borris Häring, Andreas Altkrüger, Martin Riedelsdorf, Karsten Look en Oliver Bombach brengen in 2018 een camperbus uit gebaseerd op een Hyundai H 350, wat een Europese primeur betekent aangaande dit basisvoertuig.

De 6,20 meter lange Hyundai , uitgerust met een Euro 6 norm dieselmotor , wordt door de heren met liefde gemaakt, vandaar dat men als merknaam Camperliebe gekozen heeft.

camperline

Een in 2013 geïntroduceerde merk , opgezet door distributeurs. Het merk wordt  in Frankrijk verkocht en de campers komen uit een Duitse fabriek.

campertre it

Campetre is een Italiaanse buscamper fabrikant van Pellegrini Mauro & Co uit de buurt van Varese..

Het Duitse Camp-line is van oorsprong een fabrikant/leverancier van multi-media voor campers. In 2017 besluit men om ook zelf campers te gaan bouwen.

campmobil

Campmobil Schwerin

Campmobil Schwerin GbR is in maart 1995 door de gebroeders Wolfram en Andreas Höhne aan de oostoever van de  Schweriner See gesticht.  De broers waren fanatieke surfers die vanuit deze hobby tot de bouw van busjes (VW) kwamen die ook surfplanken mee konden nemen.

camposito.png

Campito buscampers komen uit het Duitse Edelsfeld en is in 2016 door Hans Hartmann opgericht.

camprunner

Camp Runner  

Camp Runner is in 2008 opgericht. In licentie van Little Guy USA worden in Slowakije door Tavex s.r.o.verschillende types zogenaamde teardropcaravans gebouwd, zoals Camp Runner, Splash (2012), Alpina en Mediterrane. Van deze firma, opgericht in 1992, scheidt zich in 2012  PROCAMP s.r.o. af en deze laatste gaat verder onder de merknaam “Mini-Caravans” met een 5tal modellen.

campi

Campi JMC

Voormalige werknemers van het failliete  Pluma richten in 2008 in de Portugese plaats Vila Nova de Gaia een nieuwe fabriek op waar teardrop caravans als de Falcon en Holiday’s worden geproduceerd. De Falcon wordt als Cockpit naar Engeland geëxporteerd.  I.t.t. wat er in hun logo staat zijn er geen campers in productie.

 

In 2016 brengt Possl campertjes met hefdak uit op basis van Citroen en daar kwam later op op basis van Peogeot bij.

camptour

Camptour

In 1993 probeert de Oost-Duitse Camptourist met een naar westerse maatstaven gebouwde caravan, de Duitse en exportmarkt te veroveren. Dit zal de laatste stuiptrekking van de voormalige DDR producent zijn. Camptour was de producent van de Klapprix vouwwagen, bij ons bekend als de Alpenkreuzer. ( zie Oldies DDR).

Calido 

Calido is een kleine Duitse fabrikant, eigenaar is Frank Hartje (vanaf 2007). Het caravannetje is voorzien van een tentdak en uitklapbaar bed op achterkant.

Unknown

Capron

In juli 2005 stichten Hymer AG en Dethleffs GmbH & Co KG samen een nieuwe onderneming: Capron GmbH (Caravan Produktion Neustadt). In oktober van dat jaar worden de gebouwen van een voormalige landbouwmachinefabriek in Neustadt/ Sachsen gekocht en in november 2006 start de productie van campers en in februari 2007 die van caravans. Hymer brengt zijn modellen onder de naam Carado uit en Dethleffs onder Sunlight. Verder produceert Capron campers voor Duitse handelaren onder de merken Orangecamp ( 2009) en Gluck’s Mobil. Tussen 2009 en 2012 bouwt Capron ook de Ixus voor de Nederlandse markt. Vanaf 2015 vindt er ook productie plaats voor een model van Possl en voor 2016 ook de gehele range van Possl’s nieuwe dochter Roadcar. De merken Carado en Sunlight zijn ook niet meer aan resp. Homer en Dethleffs gebonden maar zijn zelfstandige merken met eigen directie binnen de Erwin Hymer Group. Door de enorme vraag naar campers is er voor modeljaar 2017 geen plaats meer voor de caravans van Carado en Sunlight. In december koopt  EHG een stuk grond van 1,6 ha. , direct grenzend aan de huidige productielocatie.

scarabane2

sCarabane is een concept caravan van de Franse Filon Technologies, een wereldwijde leverancier van lakken. De caravan, die meer weg heeft van een stacaravan weegt 2500 kg en is voorzien van alle moderne toepassingen, zoals zonde-energie, windturbines en, om met de zon mee te draaien, draaibaar op zijn as. De wagen is uitklapbaar, voorzien van 2 slaapkamers met aan de andere kant een terras met luifel. . Uitklapbaar komt de wagen op 6,5 meter en 7,7 m lengte. Oppervlakte 13 m3 binnenruimte en met terras 25 m2. De verwachting is dat de sCarabane eind 2017 leverbaar wordt waarbij men vakantieparken als klant ziet.

carado

Carado

In juli 2005 stichten Hymer AG en Dethleffs GmbH & Co KG samen een nieuwe onderneming: Capron GmbH (Caravan Produktion Neustadt). In oktober van dat jaar worden de gebouwen van een voormalige landbouwmachinefabriek in Neustadt/ Sachsen gekocht en in november 2006 start de productie van campers en in februari 2007 die van caravans. Hymer brengt zijn modellen onder de naam Carado uit en Dethleffs onder Sunlight. Reeds in februari 2011 loopt het tienduizendste voertuig van de band ,op 20 april 2012 het vijftienduizendste en in op 24 april 2013 levert Capron de 20.000ste voertuig vanaf 2015 is Carado  ook niet meer aan Hymer  gebonden maar is het een zelfstandige merk met eigen directie binnen de Erwin Hymer Group. Voor het modeljaar 2017 is door de toename in de vraag naar campers bij Capron geen plaats meer voor caravans en verdwijnt Carado als caravanmerk bijna geruisloos van de markt. Buscampers worden vanaf 2017 ook in Kitchener Canada, voor de Noord Amerikaanse markt gebouwd.

Carapod

caea.png

In 2014 richten de neven Leigh Hardy en Jim Spooner in Beverley de firma  Carapods op, de van de grond af opgebouwde teardrop caravan.

 

Afgeleid van de in 2015 in Australië  geïntroduceerde Caraboat, brengt Deutsche Composite GmbH, fabrikant van o.a. boothuizen, composiet-huizen en woonkabines in 2018 ook een bootcaravan op de markt onder de niet verrassende naam :Caravanboat.  Uitgerust met een 15pk motor heeft men ( In Duitsland) geen vaarbewijs nodig. Er hangt wel een prijskaartje aan van € 69.000  Verder heeft men een flinke trekauto nodig want caravan plus trailer wegen 2,7 ton.

 

car caravane

Car Caravane

Car Caravane is een Franse buscamper fabrikant uit Pont-de-Metz bij Amiens, gesticht in 1958.

Caravans International

Unknown.jpeg

Terwijl nu de Trigano-Group met de Erwin Hymer Group (EHG) de marktleiders in Europa zijn was dat zo’n 50 jaren geleden heel anders.

In 1963 werd Caravans International (C.I.) gesticht welke onder leiding van Sam Apler een grote vlucht maakte, niet alleen in Europa maar ook in Afrika en Oceanië.

De voorgeschiedenis

In 1963 waren er in Engeland twee grote spelers welke bij elkaar kwamen : Sprite en Bluebird. De oorsprong van deze bedrijven gaat echter zo 100 jaren terug :

*In 1913 besloot  Bill Riley Sr. na zijn pensionering om een motorcaravan te bouwen op het chassis van een Talbot. De eerste WO gooide echter roet in het eten. Na de oorlog kwam Bill Raley jr. een advertentie tegen van een transportbedrijf uit Birmingham, the Eccles Transport Company, welke op zoek was naar kapitaal. Vader en zoon investeerden samen en som van GBP 6000 waardoor zij tot de directie toetraden; Daar de naam Eccles van de oprichter bewaard diende te blijven werd op 21 maart 1919 de handelsnaam veranderd in Eccles Motor Transport Ltd.   Terwijl Riley Sr.zich weer op motorcaravans wilde werpen mocht Riley jr. zich toeleggen op trailers, zoals ambulances en trailercaravans. Nadat de eerste caravan verkocht was besloot Eccles meteen een serie van 50 te bouwen waarbij besloten werd , a,g,v. ruimtegebrek, de productie van de opbouw, onder contractbasis, uit te besteden aan William Turner. In 1922 kwam de gehele productie weer onder een dak; verliet voormalig eigenaar H.A. Eccles het bedrijf en volgde William Turner hem op. Eind 20er jaren richtte het bedrijf zich ook op de export en om tot een besparing van 30% in de transportkosten te komen werden de caravans als een bouwpakket afgeleverd. Tot aan WO Ii heeft Eccles de Britse caravanindustrie gedomineerd. In augustus 1960 verkoopt Bill Riley zijn bedrijf aan een nieuw opkomende macht : Sam Alper van Sprite

* In 1914 bouwt W.A.J. ( Bill) Riley sr. Samen met W.J. Riley jr.en hun tuinman een camper op hun Talbot auto. Na de W.O. I nam de familie het transportbedrijf Eccles in Birmingham over De liefde van jr. ging echter naar caravans uit en zo kwam men in 1919 tot het camper- en caravanbedrijf onder de merknaam Eccles.

Riley jr. had geen opvolger en verkocht Eccles aan Sprite’s Sam Alper in 1960.plaa

*Vanaf 1931 produceerde William Knott en zoon Bill caravans veelal merkloos maar werd het bedrijf bekend als Midland Caravan Co. , Na W.O. II werd als merknaam Bluebird gebruikt in de fabriek in Poole. Bluebird introduceerde in 1958 campers onder de naam Highwayman. In 1959 werd het bedrijf ondergebracht in Bluebird Investments. Dat jaar werden ook de merken Sun Regent en Premier Caravans overgenomen.

*In 1947 start Alperson Products Co. van de broers Sam en Henry Alper met de productie van caravans ( 45 stuks in 1948 . In april 1948 werd in Newmarket een fabriek geopend , waarna in 1955 in de zelfde plaats nieuwbouw werd gerealiseerd. Vanaf 1949 volgt de introductie van Sprite als naam op de caravans. In 1959 wordt bedrijfsnaam Alperson gewijzigd in Sprite Caravans. In 1960 koopt Alper Eccles. In 1962 sluit de fabriek van Eccles in Birmingham en wordt productie naar Newmarket overgeplaatst. In dat zelfde jaar start men met de productie van stacaravans.

* Op 25 juli 1963 koopt Bluebird Investment Sprite op. Van de opbrengst van de verkoop van Sprite koopt Sam Alper zich met 45% in de nieuwe firma in; Bij deze ( juridische) deal wordt besloten dat Bill Knott de eerste twee jaren zich niet met activiteiten als recreatieve voertuigen mocht bezig houden. De naam Bluebird Investment wordt veranderd in Caravans International. Bill Knott echter begint in augustus 1965 met de productie van stacaravans onder de naam BK Caravans.

Het tijdperk Caravans International.

Er vond inmiddels productie van Sprite plaats in Nieuw Zeeland, Rhodesië, Zuid Afrika, Ierland en onder licentie in Frankrijk bij Dique.     In 1964 verandert Sprite Caravans Pty ( SA) haar naam in Caravans International. In dat zelfde jaar volgen de overnames van Wilk ( incl. merknaam Stern) in Duitsland en Gypsy caravans (SA). In 1963 sluit Premier Caravans.

*Fairholme: Jim Hennessy , lasser voor WO II, komt in 1940 in dienst van een kleine firma, Fairholme uit Cardiff Wales, die zich in die periode bezig hield met oorlogswerk. In 1945 koopt Hennessy zijn partner uit een sticht Fairholme Products en start in 1949 met de productie van caravans. In de beginjaren werden er ook nog even stacaravans gebouwd. Na een lichte terugval bij de verkopen vraagt Hennessy zijn vriend Sam Alper van CI zijn bedrijf over te nemen wat in 1965 geschiedde. Tot 1969 bleef de productie in Cardiff maar werd daarna naar Newmarket overgebracht waarbij Hennessy een leidende positie bleef behouden en dit merk naast de Eccles gemaakt werd. Rond 1980 sloot CI de fabriek van Fairholme, toentertijd gevestigd in Bury St. Edmunds.                                                                   

In 1965 volgt de introductie van de Europa range vanuit de fabriek van Bluebird. Eind 1966 wordt C.I. Motorhome van Bluebird Caravans afgesplitst en in 1967 verschijnt het C.I.-logo op alle merken en wordt het Amerikaanse Covered Wagon Trailer Manu-facturing Co. gekocht., gevolgd door Heckaman in 1968 maar de Amerikaanse activiteiten zullen geen succes blijken te zijn. In 1972 wordt Sprite USA verkocht aan Sprite Manufacturing Co. met royalty’s op de naam.                                                       Wilk/Stern brengt in 1969 de “Duitse” Sprite op de markt.

In 1971 wordt de Deense tentfabrikant OBI (Odense Bomuldes Industries ) verworven en het Zuid Afrikaanse Tour-A-Way Caravans. In 1972 wordt in Duitse een nieuwe fabriek geopend ; dit is de derde Wilk-Stern-Sport fabriek. Uit een van deze Wilk-fabrieken komt in 1974 ook CI Safari . In 1973 wordt C.I. Motorhome gerestyled naar C.I. Autohome.

In Nieuw-Zeeland werd C.I. in 1972 actief met de overname van Munro Caravans., in Australie werd in 1975 Albatross Industies (stacaravans) aan de portfolio toegevoegd.

In 1975 wordt er in Italië een fabriek geopend voor de fabricatie van C.I. Riviera caravans. De productie van Eccles en Fairhome werden in 1976 naar Oaks overgebracht en ging het Zweedse Sävsjö  voor C.I. produceren.

In de tachtiger jaren dient het verval van dit machtige concern zich aan: in 1981 verdwijnt het merk Fairholme en worden de activiteiten in Zuid Afrika verkocht, evenals Wilk ( incl. Stern en Sport). De omzet daalt van GBP 61,7 mln. In 1977 naar GBP 46,7 mln. in 1982 en het resultaat van GBP 3,7 mln. winst naar GBP 3,2 mln. In de zelfde periode. Eind 1982 wordt Bluebird Homes verkocht aan diegene die dit merk gesticht had: Bill Knott. BK Holidayhomes wordt BK Bluebird.

In december 1982 gaat C.I. failliet : Op 7 februari 1983 volgt er een Management buy-out zonder Sam Alper. Merknaam Europa verdwijnt in 1985.

De periode na Caravans International.

C.I. Italië gaat zelfstandig verder als fabrikant van campers onder de naam Caravans International. De nieuwe eigenaar is Pier Luigi Alinari ( de latere oprichter van PLA). Via een paar tussenwegen komt Caravans International in 1999 in handen van Trigano.

Alle buitenlandse filialen worden verkocht. Voor Autohomes is er ook een buy-out en wordt deze daarna in 1992 aan de Explorer group verkocht. Een paar jaar later verdwijnt dit merk.In 1991 volgt er weer een buy-out ; C.I. wordt onder Steve Trossell , Sprite Leisure.

Tenslotte neemt in 1994 de Swift Group Sprite Leisure over.  Swift voert nog steeds de merknamen Sprite en is Eccles een modelnaam.

En wat is er gebeurt met al die overige merken?

Het Duitse Wilk , welke in 1981 weer zelfstandig werd, ging in 1986 failliet en werd door Tabbert overgenomen. In 2015 staakt moederbedrijf Knaus-Tabbert met de productie onder de merknaam Wilk.  Sävsjö wordt door Polar overgenomen en worden nog tot 2000 gebouwd.

Jurgens wordt in 1994 eigenaar van het Zuid Afrikaanse C.I. met de merken Sprite, Gipsey en Wilk. De firma heet nog steeds Jurgens Ci (Pty ) Ltd. Merknaam Wilk verdwijnt ook hier rond 2015. De Nieuw Zeelandse tak was in 1948 door de gebroeders Munri opgericht. Tot 2012 ging het nog als C.I. Munro door het leven en werd daarna Motek, en voornamelijk op de verhuurmarkt gerichte camperfabrikant

 

carletto

Carletto

Carretto is sinds 2012 een buscampermerk op Sprinter-basis van het Duitse Wanner .

casa nova

Mini caravan van Camping Welt Fesseler uit Ulm (D) , Introductie maart 2012. In 2014 wordt productie gestaakt.

gobur1

Carousel

De Britse fabrikant Gobur maakt al sinds de zeventiger jaren in Norfolk vouwcaravans. Sinds 1982 wordt veelal Carousel als merknaam gebruikt.

CI-logo

Caravans International CI

In 1975 richt CI Ltd. uit Engeland in Varedo in de buurt van Monza Italië een productie faciliteit op voor caravans genaamd CI/Riviera. Nadat de Britse moedermaatschappij in 1982 failliet gaat , neemt Pier Luigi Alinari in januari 1983 het bedrijf over. De productie vindt inmiddels in Val d’Elsa plaats.

In 1984 verschijnt de eerste camper. In 1988 betrekt men een nieuwe fabriek in San Gimignano in Val d’Elsa .  In 1990 stopt men met de productie van caravans.                                                                   In 1996 verwerft men de naam AUTOROLLER na het verdwijnen van Roller Calenzano. In 1988 verwerft de Schroeder handelsbank de meerderheid van de aandelen CI.  En op hun beurt koopt CI het Britse Autotrail. In 1999 wordt de CI groep overgenomen door Trigano. Eind 1999 wordt in het naburige Cusona een nieuwe fabriek ingewijd , volgt de naamswijziging in Trigano SpA en wordt het merk Roller Team geboren.

De productie vindt verder plaats in Atessa (busjes), Sevel en bij AutoStar Frankrijk.

caravelair

Caravelair

Raymond Trigano begint in 1935 in Parijs een textielhandel. In 1945 starten Trigano en zijn zonen een bedrijf in camping- en sportartikelen. In 1956 begint het bedrijf met de fabricage van tenten.

In 1961 wordt voor het eerst bij de firma SEMM (Societé Europeene de Materièls Mobiles) onder de naam Caravelair Caravans gebouwd. SEMM is een onderdeel van de vliegtuigfabriek Sud Aviation. Deze fabriek bouwde het Caravelle vliegtuig, waar de naam Caravelair van is afgeleid. Het beeldmerk is op een vliegtuigvleugel gebaseerd. De fabriek wordt spoedig gedenationaliseerd en midden jaren zestig heeft Trigano al 20 procent belang in de fabriek en in 1971 neemt Trigano de fabriek van Caravelair over.

Begin jaren zeventig worden ook caravans onder de merknaam Trigano uitgebracht. Om de concurrentie met Caravelair (en Sterckeman) te vermijden, wordt dit na een paar jaar gestaakt. In 1974 komt Trigano in financiële problemen en neemt Credit Lyonnais het bedrijf over. Implementatie van SIR Société Industrielle Rocbon, sluiting fabriek SEMM. In hetzelfde jaar verwerft men Sterckeman. In 1976 begint men met de bouw van een nieuwe fabriek in Tournon.

carletto

Carletto

De Duitse firma Wanner brengt in eigen beheer sinds 2012 een zilverkleurige kleine camper uit , ook wel genoemd de Kleine Silverdream.

Wanner is de exclusieve Duitse vertegenwoordiger van de Italiaanse Silverdream van AZ Systems

carlight

Carlight

In 1932 bouwt makelaar WR Earl te Sleaford speciaal voor de CaravanRalley van 1933 een gestroomlijnde caravan. In Engeland waren deze de Rolls Roys onder de caravans. In maart 2003 komen de laatste caravans uit de bestaande fabriek. In juni 2003 neemt Vanmaster het merk over, waarna in 2007 een Management Buy-out volgt. Men houdt zich voorlopig alleen met de service bezig. In oktober 2010 neemt zakenman Liberty Durant Carlight over en juli 2011 komt Carlight uiteindelijk terug met een lijn van acht modellen. In de zomer van 2015 stopt Classic Caravans Ltd, de productie waarbij ook alle onderdelen en voorraden verkocht werden.

carthago

Carthago

In juli 1979 sticht Karl-Heinz Schuler ( 1953) Carthago en betrekt in 1981 een werkplaats in Ravensburg. Hij begint met de inrichting van VW campingbedjes. De naam heeft niets met Hannibal en de klassieke stad te maken maar werd gekozen om de mooie woordklank.  In 1985 wordt het een GmbH. In 1989 volgt een verhuizing naar stadsdeel Schmalegg waar de productiecapaciteit in 1991 en 1997 weer vergroot wordt.  In 1985 volgt de introductie van een camperbus genaamd Malibu. In 1996 volgt de introductie van alkoven en in 1999 van geïntegreerde campers.  In 2001 verdwijnt de Malibu bus die al die jaren op VW chassis was gebouwd. In 2005 wordt op het Ravensburger industrieterrein een fabriek voor de Chic serie gebouwd. in augustus 2008 komt de eerste camper uit de nieuwe fabriek in Odranci Slovenië. De fabrikant begeeft zich in de bovenste middenklasse en topklasse. In 2013 betrekt men in Aulendorf een compleet nieuw complex waar de twee Duitse vestigingen worden samengevoegd. Aulendorf ligt 15km van de vorige vestigingen af en is de buurgemeente van Bad Waldsee. Oprichter Karl-Heinz Schuler is in 2013 nog steeds directeur en alleen-aandeelhouder. Eind 2013 brengt Carthago de Malibu bus weer terug op de markt als een afzonderlijk merk. In 2015 brengt Schuler het kapitaal in een familiestichting onder om overname door derden voor te blijven. Begin 2017 rolt de 15.000e   camper uit de Sloveense fabriek.

casacar

Casacar

Casacar is in 1988 door Vincenzo Bifulco gesticht. De in de buurt van Napels gevestigde fabriek bouwt onder meer uitschuifbare caravans, campers , stacaravans en speciale voertuigen.

caretta2

Caretta

Voor Caretta : zie Basoglu 

casara

Casara

Op de Caravana van januari 2014 werd een prototype getoond van een nieuw Nederlands merk.     De Casara heeft de as verder naar achteren staan en onder de dissel komt een dubbel neuswiel.   Aan dit ontwerp is tien jaar gewerkt en daar zijn verschillende Nederlandse ondernemingen, al of niet voor kortere of langere termijn, bij betrokken geweest : ACC Biod, Kip, Lusaro, Trios en Wega machinefabriek en verder HAN (Hogeschool Arnhem en Nijmegen).  Ook werd er Europese subsidie voor ontvangen. In oktober 2014 werd het eerste ingerichte model ( model nul) getoond.  Eind 2014 zou de productie starten waardoor in 2015 vijftig stuks afgeleverd kunnen worden, maar het bleef maar bij een exemplaar……

cavelier

Cavalier

Voor Cavalier : Zie Kip

cestlavie

C’ est la Vie

Buscamper bedrijf uit Burg Haamstede, opgericht oktober 2011, bouwt ( bestaande) busjes om tot camper , veelal voor eigen verhuur.

Cevenhome

De Franse firma Cevenhome gevestigd in ST HILAIRE DE BRETHMAS  in de buurt van Nimes is op 02/07/2001 door moeder Rapido opgericht . Productie stopt in 2011.

challanger

Challenger

Op 25 februari 1985 wordt Challenger gepresenteerd als een eigen campermerk van Gruau, welke laatste sinds 1982 een dochter van S.I.R. , het huidige Trigano, werd.      De caravanfabrikant Gruau bracht reeds in 1979 campers uit onder het Gruau-merk.

In 1994 neemt Trigano  ook Chausson over en brengt de productie van beide merken  vanaf die tijd in de hoofdvesting van Trigano in Tournon sur Rhône onder  waar in februari 2010 bij het 25 jarig jubileum een nieuw fabriek werd geopend.

chamail design1

Kleine Nederlandse camperbouwer uit Stadskanaal.

chateau

Chateau

Chateau is in 1973 door Alfred Sprankenis uit Budel opgericht. Hij is van oorsprong caravandealer en importeert Roller caravans uit Italië. Omdat deze fabrikant geen ‘Nederlands model’ voor hem wil bouwen, ontwikkelt hij het eigen ‘kasteel op wielen’: Chateau. Hij weet kennelijk te weinig van de Franse taal, want hij vergeet het ‘dakje’ op de eerste a.

In 1974 opent hij een nieuwe fabriek in het Belgisch Limburgse Hamont, 6 kilometer verderop. In 1981 neemt Chateau HomeCar uit Maasmechelen over. De gezamenlijke productie bedraagt dan 2500 stuks. In 1985 volgt de overname van Constructam. De productie van de nieuwe ‘Chateau Caravan Group bedraagt dan 3800 stuks.In 1987 wordt de productie van de vrij dure Constructams gestaakt.

In 1992 neemt H2 Investment de Chateau Caravan Group over. In 1998 gaat ABI failliet, de Engelse fabrikant van Beyerland en Delta. Beyerland wordt sinds 1982 in Engeland gemaakt, exclusief voor de Nederlandse markt. Delta, een goedkopere instapmerk, ook exclusief voor Nederland, stamt uit 1993. H2 neemt middels de IRG groep de merknamen en matrijzen over en brengt de productie bij Chateau onder en dat geldt ook voor de zustermerken van Beyerland: Cristall voor de Duitse markt en Axxor voor de Franse markt.

Hierdoor stijgt de productie van 2500 in 1997 naar 5000 in 2000 en het personeel van 100 naar 200. De productie onder Axxor stopt algauw: in 2009 worden deze in Nederland als Axxor Beyerland uitverkocht. Het verdubbelen van de productiecapaciteit gaat niet zonder slag of stoot. Vooral het vinden van geschikt personeel trekt een zware wissel op de kwaliteit van de producten wat in 2007 tot de ondergang van Tirus leidt.

chausson nw

CHAUSSON

Deze fabrikant van campers bestaat sinds 1980 maar het bedrijf is reeds in 1903 in de regio Parijs gesticht als fabrikant van radiatoren en carrosserieën .                                                                           Tussen 1942 en 1959 produceert men autobussen.                                                                                        In 1980 start de productie van campers en in 1990 wordt ” Camping-Cars Chausson” opgericht met een aandeel van 49% van Trigano ; in 1994 verwerft Trigano de overige 51% en is dan 100% eigenaar. De productie wordt naar Tournon overgeheveld.

citycaravan

Citycaravan

Karavan-serviz s.r.o. uit het Tsjechische Kleny is in 1998 opgericht als service center voor aanhangers. In 2006 neemt  men de import van campers uit de belangrijkste landen ter hand en in 2012 komt daar de productie van de teardrops, genaamd de “City-Caravan” , bij.

CityVan

 Cityvan

campermerk van Rapido , opgericht in 2008, welke maar een paar jaar bestaan heeft.

clevermobile

Clever Mobile

Deze Duitse camper-van fabrikant , gesticht in 2012, is een dochter van Possl, waarbij de productie in Hongarije plaats vindt.In december 2015 lief de 1000ste camper van de band en in 2016 wordt een nieuwe hal gebouwd.

coachman2

Coachman

Gestart in 1986 door Jim Hibbs en George Kemp, voormalige directeuren bij ABI., John Cobb , manager bij ABI en caravanverkoper Clive Bradfield.  In 1993 start men met de export onder het Hylander-merk. In 1997 wordt Coachman door Elddis overgenomen wat indirect de aanleiding is om de Explorer Group op te richten. In 2000 wordt in Hull een nieuwe fabriek gebouwd. Op 13 november 2001 volgt er een management buy-out door Jim Hibbs en zijn managementteam. Door de grote lokale vraag stopt men in juni 2003 met de Hylander.In december 2016 volgt er een Management Buy Out van Elliot Hibbs, managing director, Ian Kershaw (technisch directeur) Steve Shipley ( Fin.directeur) en Jason Thompson (Directeur Inkoop).  De vader van Elliot Hibbs, Jim Hibbs, blijft nog een paar jaar als adviseur aan Coachman verbonden.

Cockpit
Het Nederlandse Abel Tasmaninnovations brengt mini caravans op de markt waarvoor het bedrijf de merknaam Cockpit geregistreerd heeft. Kwamen de teardrops in 2006 nog van het Portugese Pluma, in 2016 komen de wagentjes uit Tsjechië waar de fabrikant  Minikaravany  deze als Mini K op de markt brengt. Opgemerkt dient te worden dat Cockpit ook als typebenaming in Engeland gebruikt wordt maar deze komen tegenwoordig van een lokale fabrikant.

columbus

Columbus

In 1934 vindt Westfalia de trekhaak met kogel uit. In 1935 introductie van de caravan waarvan de productie in 1967 wordt gestaakt. Totale productie in 1935-1976 bedraagt 25.000 stuks. In 1976 komt er een herintroductie met de Columbus (I), maar dit is door het enorme gewicht en prijs (DEM 27.000) geen succes. In 1995 de introductie van de Columbus II. Tot aan einde productie, december 1998, zijn er 350 stuks gebouwd. In 1999 neemt een zelfstandige bedrijf, Delphin Caravans, gestart door een ex-werknemer, tekeningen, gereedschappen en service over.

compass

Compass

In 1978 besluiten vader en zoon Cook de directie van ABI’s dochter Elddis, zowaar door de Cook’s in 1963 opgericht, te verlaten om een nieuwe fabriek op te zetten. De caravans worden in Nederland in 1992 door Frans de Witte geïntroduceerd en daarna door Eurec tot 1997 verkocht onder de merknamen Calibra en Pentara. In 1998 wordt Compass door Elddis overgenomen en ingebracht in de nieuwe Explorer Group. In 2009 laat Elddis de merknaam Compass vallen en vernoemd de modellen Elddis. In mei 2010 komt Compass expliciet voor één dealer organisatie, de Discover Leasure Noord Engeland terug. In oktober 2011 komt Discover Leasure in financiële problemen en stoot bij de herstart de caravanactiviteiten af. In mei 2013 besluit moeder Elddis om met ingang van september 2013 het merk Compass weer in oude glorie te herstellen. De Explorer Groep herintroduceert Compass omdat zowel de Britse pers, de dealers als de consumenten vinden dat er op de Britse markt te weinig merken en modellen zijn. Voor 2019 komen ook weer campers in het programma welke men ook in de 90er en 00er jaren voerde.

concorde

Concorde

In 1981 wordt in Aschbach, district  Schlüsselfeld de firma SKW (Schlüsselfelder Karosserie Werk ) opgericht waarbij een fabriek van Tabbert wordt overgenomen.                                                           De eerste producten zijn kunststofdelen voor Wigwam vouwwagens. In 1982 is Portas de hoofd-opdrachtgever met showwagens.  In 1983 wordt met de productie van campers onder het merknaam Concorde begonnen. In 1985 wordt gestopt met de productie van Wigwam.                                       In 2004 wordt ” Concorde Reisemobile GmbH ” opgericht.

constructam

Constructam

Constructam (Ateliers de Constructions de Tamise) wordt in 1947 door Theo van der Herten in Temse opgericht, voor de vervaardiging van de meest uiteenlopende scheepsbenodigdheden. In 1953 ontwerpt Constructam een eigen type kampeerwagen. In 1958 bouwt deze firma 24 Expo-treintjes voor de Wereldtentoonstelling in Brussel en in datzelfde jaar ontwerpt Theo’s broer Lucien, technisch tekenaar scheepsbouw en inmiddels toegetreden als vennoot, een gestroomlijnd model caravan. In 1968 wordt zelfs een tweede fabriek voor de productie van meubelen in Houthalen (b) geopend. In 1982 volgt een faillissement en er wordt een doorstart gemaakt onder de naam Mirage Caravans. In 1985 wordt de naam Constructam aan Chateau verkocht. In 1985 komt de New Generation uit de fabriek van Chateau. Het bouwen kost relatief veel manuren wat terugkomt in de hoge prijs. In 1987 rollen de laatste Constructams uit de fabriek.

In 1999 probeert Chateau om de naam Constructam weer tot leven te wekken, met een revolutionair nieuw product, gebaseerd op een Zwitsers lichtgewicht concept. Maar verder dan een experimentele fase komt het niet. In Duitsland is deze caravan een jaar eerder te zien als de Cristall 2000. De introductie komt niet van de grond, mede doordat er geïnvesteerd wordt in de acquisitie van Lunar, waarmee toegang verkregen wordt op de campermarkt.

Na het faillissement in 2007 heeft Jacky Broers de merknaam verworven en komt in 2010 met een nieuw retro-model. Hij is betrokken geweest bij de productie van de Constructam Caravans en loopt al jaren rond met het idee om het merk opnieuw te lanceren. Zijn idee wordt opgepikt door de TTP Group: Een internationale onderneming met meerdere zelfstandige ondernemingen in de transport- en toerisme-branche, onder meer Solmar Tours en HomeCar Campers. Paul Cremers, president-directeur van de TTP Group, heeft samen met zijn team de caravan doorontwikkeld en gereed gemaakt voor een herintroductie. Op het moment dat de bestelde modellen geproduceerd gaan worden (april 2011) gaat de producent, Mobile Partner in Overpelt, failliet. Het zoeken naar een nieuwe fabrikant levert geen resultaat op.

Naamloos.png

De Turkse Gumus-Group ( opgericht 1997) brengt in 2018 een uit aluminium vervaardigde off-road caravan op de markt waarop 10 jaar garantie op waterdichtheid wordt gegeven. Het bedrijf claimt de eerste Europese fabrikant van off-road caravans te zijn, terwijl de fabriek in de buurt van Izmir gevestigd is. Het bedrijf heeft ook de intentie deze wagens in west-Europa te verkopen. De plannen zijn om ook in de toekomst toercaravans uit te brengen.

cristall 

Cristall: 

Het Duitse Cristall is in 1994 door Erich Reichart opgericht die dan reeds drie decennia ervaring in de caravanbranche heeft , Cristall had zijn hoofdkantoor in Duitsland, Isny,  De caravans waren gelijk aan onze Beyerlands en kwamen uit de zelfde fabrieken. De campers waren als die van Home Car.  Met het faillissement van Tirus verdween ook dit merk hoewel  Kip Nederland bij haar eerste doorstart het merkenrecht verwierf.

2441585

Het Engelse Lunar ( voormalig Tirus-dochter) brengt vanaf 2013 camperbusjes onder de naam Lunar  Vacanza op de markt. Deze worden ook naar Duitsland geëxporteerd als Cristall Vacanza, met de deur aan de linkse kant. Daar Cristall campers uit de Lunar fabriek in de 90er jaren succesvol waren in Duitsland, brengt Lunar, die dit merknaam verworven heeft,  het terug naar het continent.Echter, in februari 2017 besluit Lunar de merknaam Cristall te laten vervallen daar dit merknaam veel verwarring stichtte en niet gebracht heeft wat er van verwacht werd. Alle producten worden nu onder het Lunar-merk aangeboden.

Crown

Reg Down, voormalige designer bij CI, Lynton Caravans en ABI, vertrekt in 1976 naar A-Line Caravans en brengt daar o.m. de Crown range op de markt.  In juni 1981 staakt A-Line de productie en een paar maanden later neemt Reg Dean het bedrijf over en gaat verder als Deanline Caravans. In februari 1985 koopt ABI Deanline op . De productie van Crown komt in 1986 uit de Elddis fabriek, tussen 1973 en 1990 een dochter van ABI.

In 1994 wordt Crown als een apart merk op de markt gebracht.

CS

CS Reisemobile

Claus-Dieter en Susanne Oltmanns hebben met CS hun levensdroom vervuld en van hun hobby hun beroep gemaakt. In 1979 bouwden zij hun eerste camper op basis van een oude  Mercedes Benz 206 Diesel.  Daarin hadden ze zo veel plezier dat ze besloten voor elke reis een andere camper te bouwen. Als bedrijf is het echtpaar in 1985 gestart. Reeds in 1995 had men  in Henstedt-Ulzburg reeds 15 medewerkers en in 1999  betrok men een nieuwe fabriek waar nu 30 mensen werken.

c tech

C- tech

Joachim Küster bouwt sinds 2007 ? in Duitsland zeer compacte camperbusjes , zoals op VW Caddy, Renault Kangoo, Berlingo  e.d.

custom camp

CustomCamp

Bjorn en Evelyn Veldboer bouwen sinds 1 januari 2012 camperbusjes in Hengelo. De eigenaar brengt zijn ervaring uit de jachtbouw in zijn campers over.

custombus
Custombus
Duitse fabrikant van VW-busjes, gesticht in 2006 door Craig Kammeyer naar interieur van interieurontwerper Nils Holger Moormann.
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: